Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Extern beheer  (gelezen 1175 keer)

Orochimaru

  • Gast
Extern beheer
« Gepost op: 2007/09/11, 09:13:23 »
Hello allemaal,

Ik heb sinds kort een Ubuntu 6.06 Server in gebruik. Deze zet ik in als file server met samba. Nu heb ik dit met een beetje rommelen prima werkend. Alleen omdat ik ook vaak op andere locaties ben (school enzo) zou ik ook graag extern bij mijn bestanden komen die thuis op de server staan. Ook wil ik graag mijn server extern kunnen beheren.

Ik kom er alleen niet zo goed uit hoe het extern contact maken met een server werkt. Binnen het intern netwerk is het gewoon in Putty de hostname invullen en klaar. Extern werkt dit natuurlijk niet en komen er domeinnamen etc bij kijken.

Alleen ik vraag me dus af of dit hetzelfde principe is als website domeinnamen en moet ik er dan 1 registreren of zit ik er helemaal naast. Ik ben niet te beroerd om ergens tijd in te steken of documenten erover te lezen ofzo maar het is nergens echt helder uitgelegd. Hopelijk kunnen jullie me opweg helpen!!

Bij voorbaat dank,

Oskar

Offline wutnubu

  • Lid
Extern beheer
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/11, 09:33:54 »
Volgens mij kan dat prima met SSH.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Secure_Shell

Succes

Orochimaru

  • Gast
Extern beheer
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/11, 09:37:20 »
Ik gebruik Putty (dus ssh) om extern in te loggen. Alleen ik snap dus niet hoe je een unieke server hostname kan maken om extern in te loggen. Binnen het eigen LAN is een simpele hostname zoals server1 voldoende voor als je extern wil inloggen werkt alleen een zo een simpele hostname niet.

Weet iemand hoe ik wel een unieke hostname kan maken en moet ik daarvoor een domeinnaam aanmaken?

Extern beheer
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/11, 09:55:29 »
je ip adres gebruiken. alleen weet niet hoe dat zit. als je in je netwerk bijvoorbeeld als lan ip 192.168.2.1 hebt en je hebt een ander wan ip hoe die aan elkaar te linken.
homemade HTPC

Orochimaru

  • Gast
Extern beheer
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/11, 10:01:29 »
Ik heb idd al geprobeerd om mijn WAN IP te gebruiken, alleen krijg ik dan conecction timed out met Putty terwijl poort 22 open staat. Dit komt denk ik omdat hij wel door de router komt maar de router vervolgens niet weet voor wie het signaal bedoeld is.

Dus iemand enig idee hoe je een extern IP koppeld aan een intern IP adres?

Orochimaru

  • Gast
Extern beheer
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/11, 10:23:29 »
Het is inmiddels gelukt. Ik had de router instellingen verkeerd gedaan :P. Dank jullie wel voor de hulp!

Groeten,

Oskar

Extern beheer
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/11, 10:41:20 »
vertel vertel hoe heb je het gedaan?
homemade HTPC

Offline siegi

  • Lid
Extern beheer
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/11, 11:04:40 »
Gebruik iemand hier soms dyndns voor. Zo kan je bv een adres aanmaken als. ikke.homelinux.com
Je moet wel die website om de zoveel tijd vertellen welk jouw ip is.
Dat je met ddclient wat standaard in de ubuntu, debian repo's zit.
En zet dan winscp op een usb stick en je kan er van overal ter wereld aan.