Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PC sluit meestal niet af !  (gelezen 3824 keer)

PC sluit meestal niet af !
« Gepost op: 2012/06/10, 19:46:42 »
In ongeveer 90% van de gevallen sluit mijn laptop (Dell Precision M6300) niet helemaal af. In de andere gevallen dus wel !?
En dit probleem hangt samen met de installatie van Ubuntu 12.04, denk ik ...
Vroeger nooit last van gehad. Tot ik een upgrade deed naar 12.04.
Op dit forum wordt het sterk afgeraden om een upgrade te doen, dus ... heb ik al geprobeerd een 'verse' installatie te doen, maar het probleem blijft !
Wat ik nog probeerde: op een andere harde schijf een nieuwe installatie gedaan van Ubuntu 12.04 en tot ik er geen andere programma's opzette, heb ik geen afsluitprobleem gehad. Toen heb ik mijn /home partitie gekopiëerd naar de nieuwe harde schijf en het afsluitprobleem was er ook weer !
Ik vrees dus dat ik alle extra programma's één voor één zal moeten installeren om te weten te komen welke de 'boosdoener' is ...?!#@
Of heeft iemand hier een ander voorstel ? dat me veel tijd zou kunnen besparen ?
Enkele van mijn 'andere programma's' die op m'n pc staan:
Restricted extra's
FileZilla
KompoZer
Gimp
UFRaw
Hugin
XSane
Weerindicator
Oracle VirtualBox
Truecrypt
Samba

... weinig 'buitengewoon' dus, denk ik ...

Wat gebeurt er wel?
Scherm wordt zwart ZONDER het ubuntu-logo en de 'bolletjes'
De controlelampjes doven, behalve de 'num-lock' en de 'power'-led.

O, ja: ook via de terminal 'sudo poweroff' sluit de pc niet helemaal af (soms wel)


Offline jolo

  • Lid
Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/10, 20:23:45 »
/home partitie gekopiëerd naar de nieuwe harde schijf en het afsluitprobleem was er ook weer
Bedoel je alleen de zichtbare mappen, zoals Documenten en Downloads. Of ook de verborgen configuratiemappen. Want de map namen die met een punt beginnen kun je beter niet zomaar over kopiëren naar je nieuwe home map. Want dan heb je nog steeds geen schone Ubuntu installatie. Zo kun je met Evolution het beste gebruik maken van de export en import functie.

Als je een nieuwe gebruikersnaam aanmaakt, en daarmee inlogt sluit je pc dan weer wel goed af?
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/10, 20:58:20 »
Beste jolo,

Ik had een image gemaakt van de /home partitie. Dus, ja ik heb alle bestanden (ook de verborgen) teruggezet en vanaf dan was het weer 'koekenbak' !
Had ik dus niet mogen doen ...

Een nieuwe gebruiker aanmaken ? ... Da's een goed idee !
Ga het direct eens proberen.

Offline axelv

  • Lid
Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/10, 21:21:03 »
Hardnekkige bug: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/upstart/+bug/880240

Mogelijke oplossing: Voeg de optie acpi=force toe aan de grub parameters:

sudo leafpad /boot/grub/grub.cfgZoek naar de lijn GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash" en voeg hier acpi=force aan toe. Dus:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash acpi=force"
Klik op opslaan, en sluit venster.
sudo update-grubEn probeer te herstarten en af te sluiten... Probeer verschillende keren met de computer telkens iets langer aan...

Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/10, 21:32:29 »
@jolo:
met adduser een nieuwe user aangemaakt - ook hier dezelfde afsluitfout.

@axelv:
heb via Google al het volgende geprobeerd: in /etc/default/grub, regel GRUB_CMDLINE_LINUX gewijzigd naar GRUB_CMDLINE_LINUX="reboot=pci"
sudo update-grub
- bracht geen aarde aan de dijk !
nadien ook nog laatste regel "quiet acpi=force"
-idem !
Is een beetje anders dan wat jij hier voorstelt, maar is het werkelijk 'anders' ?
Maw is het de moeite om het te proberen ?

Offline wowo

  • Lid
Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/10, 21:42:26 »
Ik heb ook de "afsluitfout" gehad.
Bij mij bleek toen dat er dan ook geen netwerkverbinding werkend was.
De netwerkverbinding kreeg ik altijd weer werkend door de "verbinding" te verbreken en weer opnieuw te verbinden.
Wanneer mijn netwerk werkend was, kreeg ik nooit zo'n afsluitfout.
Gelukkig bleek het netwerk probleem opgelost te zijn door vaste ip-adressen.
(ik heb nogal een ingewikkeld netwerk met 2 routers achter mekaar en nog de nodige switches)
Misschien speelt dit bij jou ook ?
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/10, 21:56:15 »
@wowo:
Bij mij is er geen verband met een al dan niet werkende netwerkverbinding ... Bedankt voor de  reactie !

@axelv:
Ik heb het 'draadje' van de bug gelezen (maar mijn technisch Engels is verre van perfect en hier en daar ontgaat mij dan ook iets van de finesse) en heb onderaan begrepen dat 'sudo halt -p' het juiste commando zou zijn om af te sluiten.
Ik heb dat dan ook drie maal uitgeprobeerd en tot hiertoe sluit de pc dan wel goed af ... Maar uiteindelijk is dat geen oplossing, vind ik.
En trouwens ik heb vroeger nog zaken geprobeerd waarbij de pc eerst vier maal goed afsloot, maar daarna weer herviel in zijn zelfde ziekte ... :-(

Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/11, 11:47:44 »
... en inderdaad: na vier maal goed afsluiten na commando 'sudo halt -p' lukte het de vijfde keer niet !?
Raar !? Ik vind er geen logica in ?!

Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/12, 18:53:50 »
Op mijn desktop kwam het probleem ook voor na het installeren van 'extra stuurprogramma's' voor de videokaart.
Het ging om het 'niet vrij grafische stuurprogramma FGLRX van ATI/AMD'.
Nadat bovengenoemde terug zijn verwijderd, was alles terug in orde.
Don't limit your challenges, challenge your limits.

Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/12, 20:52:05 »
hier hetzelfde voor als
den boete
ook een ati videokaart met FGLRX driver

Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/12, 20:58:45 »
Op mijn desktop kwam het probleem ook voor na het installeren van 'extra stuurprogramma's' voor de videokaart.
Het ging om het 'niet vrij grafische stuurprogramma FGLRX van ATI/AMD'.
Nadat bovengenoemde terug zijn verwijderd, was alles terug in orde.

Ik ben volop aan 't experimenteren en heb nu op een andere HD Ubuntu 12.04 en Ubuntu 10.04 (dual-boot) geïnstalleerd. Ik heb de aangeboden extra driver voor mijn NVIDIA-kaart NIET geïnstalleerd.
Ik probeer nu stap voor stap programma's te installeren en telkens te kijken of ik nog goed kan afsluiten.
Is wel enorm tijdrovend ! Maar ik hoop op deze manier toch iets wijzer te worden.
Gisteren bleek na de installatie van GIMP, UFRaw en Hugin (ik had ze alle drie geïnstalleerd in plaats van één voor één) het probleem op te duiken !? Na verwijdering bleef de fout echter ...
Ik ben dus daarna maar opnieuw begonnen (met de installatie van dual-boot: Lynx en Pangolin)

Offline jolo

  • Lid
Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/12, 21:10:18 »
Als je PC slechts één op de vijf keer niet goed afsluit, zal het vast niet makkelijk op te lossen zijn. Had je al in de /var/log gekeken of er info over het afsluiten te vinden is? Wellicht staat er iets bruikbaars in deze hyperlink http://superuser.com/questions/167281/is-there-a-log-that-records-shutdowns-in-linux Alleen wordt /var/log/messages niet meer gebruikt. Check daarvoor in de plaats /var/log/syslog
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline fekkes

  • Lid
Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/12, 21:17:34 »
Ik heb hetzelfde probleem gehad. De oplossing was het volledig afsluiten van Cryptkeeper. Dus de encryptiesoftware. Doe eens een poging door Truecrypt eerst af te sluiten.
Succes,
Tom
HP 6730b Ubuntu 12.04
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU P8700 @ 2.53GHz

HP dm1 4000 met Ubuntu 12.04

Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/17, 19:32:34 »
Ik ben zowat aan het einde van mijn latijn ...
Ook op mijn 'cleane' installatie op een andere harde schijf, waar ik hoegenaamd geen andere software heb op geïnstalleerd (zeker geen Truecrypt of VirtualBox) noch een niet ondersteunde driver voor m'n grafische kaart enz. loopt het afsluiten geregeld fout !?
Op diezelfde harde schijf staat ook (in dual-boot) Ubuntu 11.10 en die sluit steeds af zoals het hoort.
Ik ga dus (dik tegen mijn zin, want opgeven ligt niet in mijn aard !) mijn installatie terugdraaien naar 11.10 en hopen dat in de volgende 12.10 dit probleem van de baan is ... :-(
Iedereen bedankt voor de raad en de tips !

Offline jolo

  • Lid
Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/18, 06:59:45 »
Of probeer de eerste puntuitgave 12.04.1 die 23 augustus 2012 wordt uitgebracht https://wiki.ubuntu.com/PrecisePangolin/ReleaseSchedule Want Ubuntu 12.10 is een reguliere versie, die meer bedoelt is voor recente hardware. Dat is die Dell Precision M6300 zo te zien niet http://tweakers.net/pricewatch/211540/dell-precision-m6300-%28w05m60%29.html#tab:info
Citaat
Eerste prijsvermelding donderdag 22 mei 2008

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #15 Gepost op: 2012/06/19, 12:43:59 »
Ik heb 11.10 nu draaien en die sluit altijd perfect af, zoals het hoort.
Ik heb op diezelfde harde schijf ook 10.04 als dual-boot gezet - die kan ik in augustus proberen te vervangen door 12.04.1, zodat ik die eens kan testen als het zover is.

Waar gaat het citaat over,  jolo ? "Eerste prijsvermelding ... " ???

Offline jan11000

  • Lid
Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #16 Gepost op: 2012/06/19, 16:08:13 »
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/992488
http://markmail.org/message/2vi2hqkfsxxj5qtf

Usable workarounds:

Suspend works. If I log out and then shutdown from the login screen the system shuts down fine. My development system, on the other hand shuts down and reboots as it should.
Most of the early problem reports were on systems with Nvidia video cards, but
my HTPC (with the problem) uses an ATI card, while my development system
(without the problem) uses a Nvidia card.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/19, 16:12:58 door jan11000 »

Offline Wout55

  • Lid
Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #17 Gepost op: 2012/06/19, 18:49:30 »
Ik heb het al een tijdje, eigenlijk alleen op deze machine met ATI kaart met FGLRX. Dat gedonder is min of meer gelijk gekomen met Unity. Sinds 12.04 gaat het wel wat beter maar zowel 11.10 als 12.04 weigeren soms af te sluiten. Tegenwoordig verschijnen de afsluitcommando´s op het scherm en daaruit blijkt ook duidelijk dat het een FGLRX probleem is. Ik zal die methode met logout eens proberen. Op een oudere machine van mij,ook met ATI kaart krijg ik de FGLRX driver niet aan de praat en tegenover dat nadeel staat het voordeel dat ik ook geen afsluitproblemen heb. :)
Op mijn volgende pc wil ik in ieder geval een compatibele grafische kaart.

Offline jolo

  • Lid
Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #18 Gepost op: 2012/06/19, 20:14:55 »
Die eerste prijsvermelding bij tweakers price watch, geeft een indruk in welk jaar je Dell Precision M6300 op de markt gebracht werd. Omdat daar 2008 vermeldt staat, lijkt me de kans niet zo groot dat dit pas in 12.10 wordt opgelost. Omdat het afsluitprobleem is ontstaan in 12.04 zou het dus ook in die versie behoren te worden opgelost. Dat is in ieder geval wat ik zou verwachten van een LTS versie.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline wasp0

  • Lid
Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #19 Gepost op: 2012/12/06, 23:58:30 »
Heb je dit probleem nog steeds? Ik zit tegen hetzelfde/soortgelijk probleem aan te kijken sinds 2010 en met verschillende Ubuntu versies. Ook zie ik FGLRX (ATI) in de exception. Echter, bij mij ging het weg (in 12.04) door zelf TrueCrypt te unmounten tijdens shutdown en reboot. Ik heb het onderstaande script gemaakt. Werkt dit bij jullie?

Start editor:

sudo nano /etc/init.d/umounttruecrypt.sh

Kopieer dit script:

#!/bin/sh
. /lib/lsb/init-functions
RET=1
if [ -f /usr/bin/truecrypt ] ; then
  log_daemon_msg "Stopping" "TrueCrypt"
  /usr/bin/truecrypt -d
  RET=$?
else
  log_failure_msg "TrueCrypt not found"
fi
log_end_msg $RET
exit $RET

Maak executable en beschikbaar met:

#executable:
sudo chmod +x /etc/init.d/umounttruecrypt.sh

#reboot:
sudo ln -s /etc/init.d/umounttruecrypt.sh /etc/rc0.d/K99umounttruecrypt.sh

#shutdown:
sudo ln -s /etc/init.d/umounttruecrypt.sh /etc/rc6.d/K99umounttruecrypt.sh

Artikel over run levels (eng):


Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #20 Gepost op: 2012/12/07, 00:02:31 »
Oei, scripts zijn we erg voorzichtig mee op dit forum...

Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #21 Gepost op: 2012/12/07, 08:54:33 »
Oei, scripts zijn we erg voorzichtig mee op dit forum...
??

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #22 Gepost op: 2012/12/07, 11:19:49 »
Oei, scripts zijn we erg voorzichtig mee op dit forum...
Op een Ubuntu desktop kan je ook Truecrypt via de Dash starten en iedere keer zelf dismounten. Maar een script lijkt me hiervoor best handig(er).

De uitleg van wasp0 is een leerzaam voorbeeld hoe scripts in run-levels zijn te gebruiken.  :)

(je moet voorzichtig zijn als je een script wil downloaden (en zomaar uitvoeren), dat is hier niet aan de orde. ;))
Klik links bovenin op Documentatie

Offline DeBaas

  • Lid
Re: PC sluit meestal niet af !
« Reactie #23 Gepost op: 2012/12/07, 13:47:51 »
Sony Vaio sloot tot gister nooit af, Ubuntu 12.04 LTS, bleef altijd hangen in UBUNTU met puntjes.
Na een volledige update + restart vandaag luisterde deze portable eindelijk naar het "gaat uit" commando.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL