Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren tar.bz2  (gelezen 5988 keer)

Jann

  • Gast
Installeren tar.bz2
« Gepost op: 2010/06/11, 00:07:50 »
Hallo,
ik ben net begonnen met ubuntu.
Ik wil graag thunderbird installeren.
Dit is een tar.bz2 bestand hoe moet ik dit bestand installeren.
dacht dat lunix de grote tegen hanger van windows was.
Ik denk zelf van niet als je met deze bestanden blijft werken.
ik denk dat de mensen een systeem willen waar ze zonder push pas een programma wil installeren.
maar ik ben nu een dag bezig maar ik ben niet echt kapot van het systeem.
Maar ik blijf verder kloten en misschien zo snel mogelijk terug naar windows/.
Graag hulp

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/11, 00:10:52 »
Gooi dat bestand maar weg, het is veel makkelijker dan je denkt:
http://sites.google.com/site/computertip/installerenvanprogrammas

Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/11, 00:19:05 »
Thunderbird installeer je zoals Pjotr beschreven heeft.  Net zo simpel als in Windows.    =D

Type ook eens in Google: how to install a tar.bz2 file     :)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/11, 00:26:47 »
Type ook eens in Google: how to install a tar.bz2 file     :)

Dat zou ik beslist niet doen.... Schrikt nodeloos af. De vraagsteller is een beginner, en hoeft voor Thunderbird alleen maar even Ubuntu Softwarecentrum te gebruiken....  :)

Installeren is zo een stuk makkelijker, sneller en veiliger dan in Windows. Bijna ongelofelijk makkelijk zelfs.  :)

Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/11, 00:31:07 »
Type ook eens in Google: how to install a tar.bz2 file     :)

Dat zou ik beslist niet doen.... Schrikt nodeloos af. De vraagsteller is een beginner, en hoeft voor Thunderbird alleen maar even Ubuntu Softwarecentrum te gebruiken....  :)


Tot leering ende vermaeck.   :D
Zo ben ik ook begonnen als een beginner.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/11, 07:09:41 »
Toepassingen -> Ubuntu softwarecentrum.

In het vervolg misschien wat in de menu's zoeken, of de hulpfunctie gebruiken (Systeem -> Hulp en documentatie)?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/11, 09:28:32 »
....of de hulpfunctie gebruiken (Systeem -> Hulp en documentatie)?
Daar staat het netjes uitgelegd _0_
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/11, 10:24:01 »
Is het niet handig een keer een goede en vooral duidelijke wiki te schrijven over hoe een tarball te installeren?? Ik werk al weer een 3 a 4 tal jaren met Ubuntu en nog steeds kom ik er ook nog niet uit.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/11, 10:35:28 »
Misschien kan je hier iets mee, en is er misschien een goede ziel (kenner) die dat eventueel kan omzetten (en eventueel aanpassen/uitbreiden) naar die wiki van Ubuntu?

Citaat
Tarballs (ingepakte broncode)
Bijna alle paketten met broncode worden aangeboden in de vorm van zogenaamde tarballs. Tarballs zijn eigenlijk niets anders dan bestanden waarin meestal meerdere andere bestanden en mappen in een gecomprimeerde vorm zijn opgeslagen, vergelijkbaar met ZIP-bestanden onder Windows of StuffIt-bestanden op de Macintosh. Onder Linux worden tarballs traditioneel aangemaakt met het programma tar, wat dan ook de reden is voor de naam.
Tarballs zijn te herkennen aan de bestandsextensies .tar.gz en .tar.bz2. Nu is tar een programma voor de opdrachtregel (Terminal), maar gelukkig is hier ook een grafische toepassing voor gemaakt: de File-Roller. Die staat normaal in je: /usr/bin/file-roller.

Een tarball uitpakken:
 Bijvoorbeeld, je hebt een bestandsnaam.tar.gz gedownload in bijvoorbeeld een map Downloads in je persoonlijke map (Home directorie dus). Het uitpakken kan vanaf de opdrachtregel (commandline, Terminal), maar hier eerst de methode vanuit de grafische omgeving.

1.Start Bestandsbeheer (je persoonlijke map dus), dubbelklik in de map Downloads op het gedownloade bestand bestandsnaam.tar.gz (als je dit hier natuurlijk hebt gedownload). Er verschijnt nu een toepassing met de naam File-Roller, dit programma kan de inhoud van het archiefbestand tonen en uitpakken. Het is tevens in staat om nieuwe archiefbestanden aan te maken.

2.Klik op de knop Uitpakken, waarna het dialoogvenster Uitpakken van de File-Roller verschijnt. De meeste tarballs bevatten zelf al een hoofdmap waarin de gehele inhoud wordt uitgepakt, maar dit is niet altijd het geval.

3.Klik dan nu op de knop Uitpakken om de bestanden en mappen van bestandsnaam.tar.gz in de map Downloads uit te pakken. Het dialoogvenster Uitpakken verdwijnt automatisch, en men belandt weer in het hoofdvenster van de File-Roller.

4.Sluit de File-Roller af door op het kruisje rechtsboven te klikken.

Als alles goed gegaan is, heeft men in de map Downloads nu een map met de naam bestandsnaam [versienummer] die diverse mappen en bestanden bevat die in de tarball waren opgeslagen.
Zoek eventueel in de nieuwe map naar een bestand met de naam INSTALL. Dit is een gewoon tekstbestand met instructies voor de installatie van bestandsnaam [versienummer]. Men kan dit bestand lezen door er gewoon op te dubbelklikken, waardoor het in de teksteditor gedit wordt geopend. Deze stap moet men nu niet doen, daar hieronder wordt uitgelegd hoe men het bestand installeert.

In het algemeen zijn de bestanden in tarballs met een naam in hoofdletters bedoeld om door de gebruiker gelezen te worden (INSTALL, README enz.)
Open een Terminalvenster. Ga naar de hierboven nieuw aangemaakte map met de opdracht cd bestandsnaam [versienummer] gevolgd door Enter.

Als volgende stap wordt een soort configuratie uitgevoerd door een script met de naam configure die in de map bestandsnaam [versienummer] staat. Dit script bepaalt welke compilers bestanden en andere zaken er nodig zijn, en zoekt op je computer naar deze items. Vervolgens produceert het script, op basis van deze informatie, een speciaal bestand met de naam Makefile, dat afhankelijk van de configuratie van je machine een aantal instructies bevat voor de uiteindelijke vertaalopdracht make. Bij het uitvoeren van het script configure ziet men allerlei vreemde tekstregels over het scherm vliegen. In feite is dit een stap-voor-stap weergave van wat er precies gebeurt. Afhankelijk van het programma dat men gaat compileren en de snelheid van het systeem zal dit enige tijd vergen, variërend van enkele seconden tot meerdere minuten. Hoe dan ook, men hoeft zich nergens zorgen over te maken, zolang de tekst voorbij blijft komen en niet wordt afgesloten met een foutmelding, gaat alles goed, dus:

Start het compileren door de opdracht ./configure te typen achter de opdrachtprompt en op Enter te drukken.
Wanneer het script configure klaar is, verschijnt de prompt weer en kan men doorgaan met de volgende stap, de vertaling van de broncode in machinecode. Eerst leest de opdracht make het configuratiebestand dat door het script configure is aangemaakt , om zo te bepalen wat er op je machine aanwezig is aan compilers en eventueel andere benodigdheden. Aansluitend vindt dan de feitelijke vertaling van de broncode in machinecode plaats. Deze machinecode wordt in de allerlaatste stap geïnstalleerd.

Start de vertaling door make te typen en nogmaals op Enter te drukken.
Wederom wordt men getrakteeerd op allerlei mysterieuze boodschappen die op het scherm voorbij komen en moet men even geduld hebben. Dit proces duurt doorgaans langer dan de configuratiestap. Nadat de opdracht make klaar is en de prompt weer is verschenen, kan men het programma gaan installeren. Aangezien bepaalde bestanden die door make zijn aangemaakt echter op plaatsen moeten worden geïnstalleerd waar alleen de root schrijfrechten heeft, moet men eerst overschakelen naar de root-modus met de opdracht su – (op Fedora) of sudo (op Ubuntu).

Typ sudo en druk op Enter.
Geef het root-wachtwoord op en druk weer op Enter.
Tot op dit moment is er nog helemaal niets veranderd aan het systeem, en zijn er alleen zaken veranderd in de map bestandsnaam [versienummer]. Dit gaat echter veranderen met de installatie van de bestanden die door de opdracht make zijn aangemaakt.

Typ make install en druk op Enter.
De opdracht make install is binnen enkele seconden klaar. Typ exit en druk op Enter om de root-modus te verlaten.
Typ cd en druk op Enter om terug te keren naar de persoonlijke map. Sluit de terminal echter nog niet af.

In het algemeen worden programma's die men zelf compileert niet automatisch opgenomen in het hoofdmenu van GNOME. Wanneer men een programma voor de eerste keer wil starten, kan men dit beter doen vanuit het terminalvenster. De reden hiervoor is dat men via de terminal terzake doende foutmeldingen krijgt als er tijdens het compileren onverhoopt iets niet goed gegaan is.

Typ dus de naam van het bestand achter de prompt en druk op Enter. Meestal is dit gewoon de naam van de tarball minus de versienummers, bestandsextensies en andere toevoegingen, hier dus bestandsnaam.
We gaan nu nog de rommel van het compileren opruimen.

Opruimen:
Wanneer men na de compilatiewerkzaamheden weer eens rondkijkt in de map met de bronbestanden, zal men zien dat hier een flink aantal extra bestanden in zijn aangemaakt. Dit zijn de machinetaalbestanden die make heeft aangemaakt op basis van de bronbestanden en die later door make install naar hun uiteindelijke bestemming op je systeem zijn gecopieerd. Dit laatste betekent dat je die bestanden niet meer nodig hebt en dat ze dus verwijderd kunnen worden.

Dit is een kwestie van één simpele opdracht: make clean. Met deze opdracht worden alle overbodig geworden gecompileerde versies van de bronbestanden verwijderd. Er schuilt echter één addertje onder het gras, soms gooit de opdracht make clean ook de Makefile weg, wat bijzonder ongewenst is. Dit bestand bepaalt tijdens het installeren waar de verschillende gecompileerde bestanden terechtkomen, het bestand is hierdoor echter ook onmisbaar om een programma later weer volledig te kunnen verwijderen.

Daarom is het aangeraden vooraf een kopie van de Makefile ergens anders weg te zetten. Wanneer de opdracht make clean is uitgevoerd, kijkt men in de map met de bronbestanden of de Makefile hier nog aanwezig is, zoja, dan kan men de kopie op die andere plaats in de Prullenbak gooien, zoniet, dan verplaatst men die kopie nu naar de map met bronbestanden.

1.Typ in het terminalvenster cd bestandsnaam [versienummer] gevolgd door Enter om weer naar de map met de bronbestanden te gaan.

2.Typ make clean en druk op Enter. Men hoeft hiervoor niét in de root-modus te werken. Wanneer de opdracht make clean klaar is, zijn alle overbodige bestanden verwijderd en heeft men weer enkele MB schijfruimte terug.

3.Sluit de terminal af door exit te typen en op Enter te drukken (of CTRL+D).

4.Wanneer het geinstalleerde programma werkt zoals verwacht, en men is zeker dat men het wil behouden, dan kan men de gehele map bestandsnaam [versienummer] in de Prullenbak gooien. Als men het programma daarentegen weer wil verwijderen, ga dan door met de volgende paragraaf.

.tar-programma verwijderen:
Het gecompileerde en geïnstalleerde .tar-bestand kan men desgewenst terug verwijderen als volgt:

De opdracht make install heeft in veel gevallen een tegenhanger met de naam make uninstall, die dan ook de tegenovergestelde uitwerking heeft: alle door make install geïnstalleerde bestanden worden weer verwijderd. Hierbij geldt echter één voorwaarde, namelijk dat de oorspronkelijke Makefile nog aanwezig moet zijn (vandaar ook de goede raad om dit bestand naar een andere plaats te kopiëren alvorens op te ruimen.) Men kan in het bestand INSTALL of README vaak terugvinden of de opdracht make uninstall wordt ondersteund, of dat er misschien een andere manier is om een eenmaal geïnstalleerd programma weer te verwijderen.

Soms wordt er echter met geen woord gerept over het verwijderen van een programma en zit er niets anders op dan de opdracht make uninstall gewoon maar uit te proberen.

1.Open een terminalvenster en schakel over naar de root-modus door sudo te typen en op Enter te drukken. Geef het root-wachtwoord en druk nogmaals op Enter.

2.Ga met de opdracht cd bestandsnaam [versienummer] gevolgd door Enter naar de map met de bronbestanden.

3.Typ make uninstall en druk weer op Enter.
Wanneer de opdracht wordt herkend, komt er weer van alles voorbij op het scherm. Na korte tijd stopt dit, en kan men zien dat het gaat om diverse opdrachten rm en rmdir, voor het verwijderen van bestanden en respectievelijk mappen.

4.Men kan controleren of het programma écht is verwijderd door de opdracht exit te typen en op Enter te drukken om de root-modus te verlaten. Typ hierna weer programmanaam en druk op Enter om te proberen het programma te starten. Als het goed is, verschijnt er nu een foutmelding dat het bestand of de opdracht programmanaam niét gevonden kan worden. Het programma is met succes van de computer verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/11, 12:14:00 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/11, 10:45:26 »
Is het niet handig een keer een goede en vooral duidelijke wiki te schrijven over hoe een tarball te installeren?? Ik werk al weer een 3 a 4 tal jaren met Ubuntu en nog steeds kom ik er ook nog niet uit.
Dan moet je wel aangeven wat je mist. Wat vind je onduidelijk? Waar kom je meestal niet uit?
Een tar ball installeren is niet heel eenvoudig, en dit gaat ook niet altijd op dezelfde manier.
Vaak moet je een bestand README of INSTALL lezen om te zien welke stappen je precies moet volgen en welke vereisten er zijn(afhankelijkheden van pakketten).
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/11, 10:52:58 »
Met mijn stappenplan hierboven zou dat voor 99% moeten lukken, het kan eventueel nog worden aangevuld indien wenselijk, en dan door een "kenner" omgezet worden naar een wiki help bestand voor Ubuntu.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/11, 10:54:05 »
Ik kom er ook niet uit dat tar.ball gedoe.
En de uitleg met bestandbeheer is MIJ niet duidelijk.
Jammer soms komt iets niet voor in de enorme  lijst van Ubuntu.
Ik open bestandsbeheer bij systeem en zie niets  over downloads.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 2010/06/11, 10:56:26 door rvanrookhuizen »

Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/11, 11:06:50 »
Citaat
Ik open bestandsbeheer bij systeem en zie niets  over downloads.

Citaat
Een tarball uitpakken:
 Bijvoorbeeld, je hebt een bestandsnaam.tar.gz gedownload in een map Downloads in je persoonlijke map.

Natuurlijk zie je niets over downloads, als je zelf geen map downloads hebt aangemaakt in je bestandsbeheer (je persoonlijke map), alwaar je al je eventuele downloads in plaatst, zo vindt je die altijd gemakkelijk terug.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/11, 11:20:49 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/11, 11:13:34 »
O, sorry ,neem mij niet kwalijk wist niet dat ik in bestandbeheer eerst een map moest aan maken,had ik dus moeten,weten,maar wist het niet.
Ga kijken  hoe ik zo,n map moet maken.
Trouwens mijn ogen zijn in orde dank voor de dikke letters
Ik zal niet meet mee bemoeien

Ronald
« Laatst bewerkt op: 2010/06/11, 11:15:29 door rvanrookhuizen »

Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/11, 11:14:07 »
Probleem is dat een tarball slechts een soort zip-bestand is. Er kan van alles in zitten.

Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/11, 11:19:53 »
Citaat
Trouwens mijn ogen zijn in orde dank voor de dikke letters

Dat was niet bedoeld omdat je niet goed zou zien hoor, enkel ter benadrukking om de aandacht daar op te vestigen. In je Home directorie een nieuwe map aanmaken doe je gewoon door daar te rechtsklikken en "nieuwe map" te kiezen. Ik doe dat altijd, en daar zet ik al mijn downloads in om ze nadien gemakkelijk terug te vinden, vandaar.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/11, 11:33:58 »
Oke maar Systeem /Voorkeuren/Bestandsbeheer??
Dat is niet de goede denk ik.
Ik zie het al gewoon in de home map bij locaties

Dank

Ronald



Dat heb je nou met beginners en oude domme mensen moet je alles uit kauwen(is niet anders,ik wil het ook leren en vind UBUNTU heel geweldig,maar soms snap ik iets niet)
« Laatst bewerkt op: 2010/06/11, 11:37:40 door rvanrookhuizen »

Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #17 Gepost op: 2010/06/11, 11:39:42 »
edit: oeps juist te laat zie ik. Je persoonlijke map vindt je onder Locaties => Persoonlijke map. Dat is de directorie met je aanmeldnaam.  ;)

Citaat
Dat heb je nou met beginners en oude domme mensen

Beginners en oude (domme?) mensen zijn hoegenaamd niet dom hoor, enkel kennen ze (net zoals jonge mensen) niet direct iets nieuws dat ze willen leren gebruiken, we hebben het allemaal stapsgewijs moeten leren hé.  :D
« Laatst bewerkt op: 2010/06/11, 11:44:36 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #18 Gepost op: 2010/06/11, 11:49:30 »
Dank voor het begrip.
Maar het lukt nog steeds niet.
Sorry voor vandaag stop ik ermee.
Dank aan ieder.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 2010/06/11, 12:25:56 door rvanrookhuizen »

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #19 Gepost op: 2010/06/11, 17:08:38 »
Ik heb software gedownload van de site van Devolo om e.e.a. te checken voor mijn dLan configuratie. Het is een tarball. Uitgepakt staan er een aantal bestanden waaronder de readme bestand. Deze geopend en uitgevoerd wat er staat. Maar als ik de laatste commando uitvoer gebeurd er iets ergens in een usr directory, maar dan wat??? Verder zie ik niks gebeuren, geen snelkoppelingen o.i.d. De tekst is:

------------------------------------------------------

devolo dLAN Software Package for Linux

Version 5.1, 2009-08-31

Copyright (c) 2006-2009 devolo AG, Aachen (Germany)

------------------------------------------------------


This package contains software to find and configure your devolo dLAN devices
on a Linux system.

The software has been tested on Debian GNU/Linux 4.0 (etch) with GCC 4.1.2 and
on Debian 5.0 (lenny) with GCC 4.3.2, but every platform with recent Linux and
GCC versions should work fine.

To build the software, change into the directory where the makefile is located
and call 'make':

  $ make

After compilation, you should find two binaries in the same directory:

  $ ls dlan*
  dlanlist
  dlanpasswd

Install them by calling 'make install' with root privileges:

  $ sudo make install

Use dlanlist to get an overwiev over all dLAN devices in your network, to see
information about their firmware version, and to see connection speeds for
devices connected via PowerLine.

Use dlanpasswd to assign an encryption password to a dLAN device. You need to
assign a common password to your devices in order to get them connected via
PowerLine. Call dlanpasswd without arguments to get command line help.

These tools need root privileges, because they use raw sockets to send and
receive full ethernet frames. Installing them with 'make install' takes care
of this by setting the setuid bit, allowing non privileged users to use them.

Iemand een idee??
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline Suns

  • Lid
Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #20 Gepost op: 2010/06/11, 17:50:49 »
waarom allemaal zo moeilijk gewoon via synaptic pakketbeheer een fluitje van een cent :-)0
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #21 Gepost op: 2010/06/11, 17:58:04 »
waarom allemaal zo moeilijk gewoon via synaptic pakketbeheer een fluitje van een cent :-)0

Deze pakket staat er toevallig niet in. T'is een stukje software van een hardware leverancier die ik van de site van de leverancier heb moeten afplukken. En ja, dan staat het niet in synaptic. En da moet je wel moeilijk doen  8).
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline Suns

  • Lid
Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #22 Gepost op: 2010/06/11, 18:01:18 »
waarom allemaal zo moeilijk gewoon via synaptic pakketbeheer een fluitje van een cent :-)0

Deze pakket staat er toevallig niet in. T'is een stukje software van een hardware leverancier die ik van de site van de leverancier heb moeten afplukken. En ja, dan staat het niet in synaptic. En da moet je wel moeilijk doen  8).

als het niet in synaptic pakketbeheer staat  is het dan wel veilig?
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Installeren tar.bz2
« Reactie #23 Gepost op: 2010/06/11, 18:09:54 »
waarom allemaal zo moeilijk gewoon via synaptic pakketbeheer een fluitje van een cent :-)0

Deze pakket staat er toevallig niet in. T'is een stukje software van een hardware leverancier die ik van de site van de leverancier heb moeten afplukken. En ja, dan staat het niet in synaptic. En da moet je wel moeilijk doen  8).

als het niet in synaptic pakketbeheer staat  is het dan wel veilig?

Het behoort veilig te zijn. Het is een onmogelijke taak voor Canonical om alle software (tarballs/deb/rpm/etc.) vooraf te checken op veiligheid en het dan toe te voegen in synaptic. Deze software komt van een hardware fabrikant die zelf de software ervoor heeft geschreven indien men intern een afdeling hiervoor heeft, anders doet een externe bedrijf het in opdracht van. Dan kan je er voor 99,9% ervan uitgaan dat je wel te maken hebt met betrouwbare software. Het is ook voor een hardware fabrikant/leverancier natuurlijk geen goede reclame als ze brakke software op hun site zetten om het te distribueren.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------