Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot  (gelezen 5371 keer)

herelder

  • Gast
ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Gepost op: 2009/08/03, 23:15:50 »
Hallo,

Ik zag dat hier wat expertise is op het gebied van Ubuntu op een USB boot device, dus misschien kunnen jullie me helpen.

Mijn ouwe laptop Dell 600 met Ubuntu staat op instorten. Oorspronkelijk wilde ik een nieuwe laptop zoeken, maar toen kwam ik een collega tegen die zijn laptop van de zaak gebruikte om knoppix vanaf een USB-stick te booten. Dat leek me handiger, omdat ik mijn laptop van de zaak ook dagelijks meesleep.
Ik wilde dus op de Dell 520 Ubuntu 9.04 op een 32GB USB-stick booten, omdat ik niet aan de Windows XP op de interne schyf van die laptop mag komen. De USB-stick heb ik gefabriceerd vanaf de installatieCD mbv een HP Compaq s6830s, mbv wat duidelijke instructies.
Werkte prima, op de HP Compaq, de Dell 520, en ook op mijn ouwe Dell 600. Ubuntu 9.04 past zich moeiteloos aan ieder systeem aan.
Ik gebruik hem uiteraard het meest op de Dell 520, de laptop die ik in de trein beschikbaar heb tijdens woonwerkverkeer.
Vrij snel na ingebruikname begonnen de problemen: tijdens het werken raakten resources onbeschikbaar, en moest ik rebooten. Dat lukte een tijdje, maar snel daarna wilde de stick niet meer booten, en wilde hij ook op de andere laptops niet meer. USB stick verrot dus, ik heb hem inmiddels ingeruild.

Ondertussen had ik de USB-stick vervangen door een USB-externe schijf 160GB Plextor, zelfde Ubuntu. die werkte weer prima. In het begin, daarna vertoonde hij dezelfde kuren als de stick. Gelukkig kon ik hem nog wel booten op de Dell 600, eerst met grote moeite, maar inmiddels weer moeiteloos. Het lijkt erop dat opstarten op de Dell de schade heeft hersteld, maar ik durf de disk niet meer vanaf de Dell 520 te booten; ik gebruik hem alleen vanaf de laptop die ik juist door de usb-device wilde vervangen :-(

Waarom maakt de Dell 520 de USB stick en de USB harddisk met Ubuntu kapot?
Ik heb in launchpad een soortgelijke melding (Ubuntu destroys filesystem on attached USB harddrive!
https://bugs.launchpad.net/bugs/68824) gevonden, maar die melding is al twee keer gesloten omdat er geen aanvullende info gegeven werd. Ik heb hem heropend (17-7) en wat logfiles geupload maar tot op heden geen reactie.

Ik heb gisteren wel geprobeerd de Usb disk vanaf de HP Compaq te booten, dat gaat goed. Maar vanaf de Dell 520, waarvoor ik hem eigenlijk gemaakt heb, start ik hem liever niet meer op voor ik weet hoe ik dat kan doen zonder hem te verzieken.

Heeft iemand een idee?







Offline Drummies

  • Lid
Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/03, 23:40:41 »
waarom dit is ontstaan en de oplossing lijkt me lastig te achterhalen en op te lossen

wel een tip aangezien je absoluut niet aan je interne harddisk met windows xp mag komen,koop een interne harddisk installeer daar Ubuntu op en wissel je harddisk om wanneer je gebruik wilt maken van Ubuntu

zo werk ik zelf ook met mijn (werk) laptop
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

herelder

  • Gast
Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/03, 23:58:43 »
waarom dit is ontstaan en de oplossing lijkt me lastig te achterhalen en op te lossen

Ik ben ergens ook een verhaal tegengekomen over agressief Power management, dat de levensduur van interne harddisks op laptops ernstig zou bekorten; de combinatie Ubuntu+laptop was daarbij belangrijk. (De Dell 520 stond er ook bij). Misschien kan een expert iets aan de loggings zien.

wel een tip aangezien je absoluut niet aan je interne harddisk met windows xp mag komen,koop een interne harddisk installeer daar Ubuntu op en wissel je harddisk om wanneer je gebruik wilt maken van Ubuntu

zo werk ik zelf ook met mijn (werk) laptop

Hm. Misschien kan dat wel. Ik kijk in ieder geval of het kan. Maar steeds die HD verwisselen trekt me niet echt, en verder  vind ik het geweldig praktisch een computer op zak te hebben die het in ieder stuk blik dat ik tegenkom gewoon doet.  En ik wil graag weten wat ik met EXT file systemen op die USB devices veilig kan doen op die Dell 520. Of het een Ubuntu probleem is, een filesystem probleem...

Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/04, 00:17:02 »
Ben geen expert, eerder een beginner, en van hardware heb ik maar een minieme kennis.
Maar ik wil toch een paar voorstellen doen.

-ander Os op de stick en de harddisk, zo sluit je uit dat het aan ubuntu ligt.
-andere stick, eventueel eens uitkijken naar een flash-stick. Deze zijn wel iets duurder. Niet elke usb-stick is flash. En flash schijnt beter te zijn voor een OS op een stick.(wat ik erover gelezen heb. Ben hier niet zo in thuis, maar google even.)

Heb zelf ook twee HD's naar de vaantjes maar dat kan toeval zijn of omdat ze oud zijn. (zaten in comps met Pen ll en Pen lll met bios van 1998) Toeval, oud of ubuntu? Wie zal het zeggen.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/07, 02:54:57 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

herelder

  • Gast
Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/04, 00:22:47 »
-ander Os op de stick en de harddisk, zo sluit je uit dat het aan ubuntu ligt.
-andere stick, eventueel eens uitkijken naar een flash-stick. Deze zijn wel iets duurder. Niet elke usb-stick is flash. En flash schijnt beter te zijn voor een OS op een stick.(wat ik erover gelezen heb. Ben hier niet zo in thuis, maar google even.)

Dank voor het meedenken. Helaas heb ik geen batterij met usb devices klaarliggen om al dan niet kapot te maken, dus dat vind ik geen fijne manier om dit te testen :-(

DarkEra

  • Gast
Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/04, 00:25:41 »
Ik ben ergens ook een verhaal tegengekomen over agressief Power management, dat de levensduur van interne harddisks op laptops ernstig zou bekorten; de combinatie Ubuntu+laptop was daarbij belangrijk. (De Dell 520 stond er ook bij). Misschien kan een expert iets aan de loggings zien.

Dat was het probleem met ACPI volgens mij maar dat is sinds Ubuntu 9.04 allang verholpen, ook in de laatste puntuitgave van Ubuntu 8.04.3 LTS is dit in orde gebracht.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/04, 00:31:38 »
Parkeerklik-slijtage treedt bij sommige harde schijven nog steeds op. Voorlopig raad ik nog steeds dit aan:
http://sites.google.com/site/computertip/fouten
(nummer 10)

Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/04, 00:38:00 »
Dank voor het meedenken. Helaas heb ik geen batterij met usb devices klaarliggen om al dan niet kapot te maken, dus dat vind ik geen fijne manier om dit te testen :-(

Snap ik, maar investeren in een goede flash-stick om goed, comfortabel, stabiel en waarop je toch enigszins zou mogen vertrouwen lijkt mij beter dan wat aan te modderen. (weet natuurlijk niet wat uw financiele toestand u toelaat, en dat gaat mij natuurlijk niet aan.   :)  

Begrijp wel dat niet alle usb-sticks goed werken onder ubuntu. (of onder welk ander OS ook)
Papier is verduldig zegt men weleens. Hardware daarentegen ... soms niet. Helaas   :(

(Persoonlijk heb ik SanDisk en Integral usb-sticks en daar kan ik tot hiertoe van zeggen dat ik daar tevreden over ben. Wel even meegeven dat ik deze enkel gebruik voor opslag en dus niet voor een os te laten booten.)

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/04, 01:17:02 »
Zowiezo is het niet bevorderlijk om een normaal OS op USB te zetten.
Het aantal schrijfcycli zijn behoorlijk beperkt en maakt uiteindelijk de stick kapot.

Hierom moet je een embedded versie zien te maken of te krijgen....
Die schrijft niets tot weinig naar de stick waardoor de levensduur verlengt raakt.

Indien je bang bent voor die 520 moet het toch iets te maken hebben met de hardware in die PC.
Oftewel de BIOS instellingen.
Vergelijk ze eens onderling ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Joshua822

  • Lid
Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/04, 09:08:42 »
De externe harde schijf moet er tegen kunnen. Maar, als je zeker wilt zijn, dan installeer je Ubuntu opnieuw op de externe harde schijf, en formateer je de externe harde schijf als ext2.

ext3 is namelijk een journaling file system, dat wil zeggen, dat alles wat ext3 naar je harde schijf schrijft, nog eens in een log bestand wordt geschreven. In dit log bestand staat een beschrijving over de schrijfacties.

Herinstalleer Ubuntu. Op een gegeven moment kom je dit scherm tegen :

http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopJaunty?action-AttachFile&do=get&target=09.png

Kies nu voor "Specificeer partities handmatig"

Bewerk de partitie, kies nu onder "Gebruiken als" ext2.

Dan ben je klaar.

herelder

  • Gast
Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/04, 16:28:51 »
Parkeerklik-slijtage treedt bij sommige harde schijven nog steeds op. Voorlopig raad ik nog steeds dit aan:
http://sites.google.com/site/computertip/fouten
(nummer 10)

Dat kan geen kwaad lijkt me. Op zich al heel nuttig om te zien of de parkeeracties uit de klauw lopen.

Ook vind ik op zich verdedigbaar dat Ubuntu dit niet out-of-the-box oplost, gezien de nadelen ervan.

[..] investeren in een goede flash-stick om goed, comfortabel, stabiel en waarop je toch enigszins zou mogen vertrouwen lijkt mij beter dan wat aan te modderen.
Ik had al aardig geinvesteerd, een 32GB stick van OCZ Technology is niet zo goedkoop. Bovendien was het niet alleen de stick, maar ook de usb schijf die last had, dus het is gewoon niet zo zeker dat de usb hardware het probleem is.

Zowiezo is het niet bevorderlijk om een normaal OS op USB te zetten.
Het aantal schrijfcycli zijn behoorlijk beperkt en maakt uiteindelijk de stick kapot.
Dat laatste begrijp ik niet. Bedoel je dat usb maar een beperkt aantal schrijfcycli aankan?
Hierom moet je een embedded versie zien te maken of te krijgen....
Die schrijft niets tot weinig naar de stick waardoor de levensduur verlengt raakt.
Wat bedoel je met embedded versie?
Indien je bang bent voor die 520 moet het toch iets te maken hebben met de hardware in die PC.
Oftewel de BIOS instellingen.
Ik zal het doen, maar de twee zullen aardig verschillen vanwege het leeftijdsverschil. Het zou dan aan allerlei dingen kunnen liggen: USB 2.0, Power management of nog andere dingen. Het is gewoon erg vervelend dat ik niets durf te testen op die 520, vanwege het risico op destructie.
De externe harde schijf moet er tegen kunnen. Maar, als je zeker wilt zijn, dan installeer je Ubuntu opnieuw op de externe harde schijf, en formateer je de externe harde schijf als ext2.

ext3 is namelijk een journaling file system, dat wil zeggen, dat alles wat ext3 naar je harde schijf schrijft, nog eens in een log bestand wordt geschreven. In dit log bestand staat een beschrijving over de schrijfacties.
[..]
Dat lijkt me een prima idee, dat ook de performance ten goede komt. Dat wil ik wel proberen met de vervangende USB-stick die nog in zijn verpakking zit.

Dat logbestand kan misschien aanwijzingen bevatten over wat er aan de hand is. Waar staat dat bestand, hoe heet het?

Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/04, 17:44:37 »
Citaat
Ik had al aardig geinvesteerd, een 32GB stick van OCZ Technology is niet zo goedkoop. Bovendien was het niet alleen de stick, maar ook de usb schijf die last had, dus het is gewoon niet zo zeker dat de usb hardware het probleem is.

Daar heb je een punt.  :rolleyes:
Als het een oude laptop is zijn het dan misschien de eerste generatie usb aansluiting? (trage overdracht) (dus de aansluiting in de laptop, niet aan de externe hardware.)

Voor het log: Systeem>Beheer>LogfileVieuwer (in engelse versie, weet niet hoe dat is in het nl)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

herelder

  • Gast
Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/05, 00:24:31 »
Als het een oude laptop is zijn het dan misschien de eerste generatie usb aansluiting? (trage overdracht) (dus de aansluiting in de laptop, niet aan de externe hardware.)

Nee, de *oude* laptop is mijn Dell D600, waarmee het allemaal goed werkt. De laptop die de boel sloopt is de Dell 520, die is wat minder oud, die heeft dus wél een snelle USB2.0.

Voor het log: Systeem>Beheer>LogfileVieuwer (in engelse versie, weet niet hoe dat is in het nl)

Ja, maar welke is specifiek de ext3 journal logging waarover Joshua222 sprak?
Ik hoop dat-ie ergens in var/log te vinden is, want ik heb van die directory op 17-7 een tar op launchpad geupload. Als de journal al informatie geeft, is die daar aanwezig.

Parkeerklik-slijtage treedt bij sommige harde schijven nog steeds op. Voorlopig raad ik nog steeds dit aan:
http://sites.google.com/site/computertip/fouten
(nummer 10)

Dat kan geen kwaad lijkt me. Op zich al heel nuttig om te zien of de parkeeracties uit de klauw lopen.

Jammer, smartctl en usb doen het niet met elkaar. Wel gezien dat de harde schijf in mijn oude D600 zo'n 97000 load cycles heeft gescoord. (Die is er 3 jaar terug ingezet toen de oorspronkelijke harddisk niet bleek te werken in mijn net aangeschafte used laptop. Was-ie nieuw? Geen idee, maar hij doet het prima. De rest van de laptop niet meer zo, helaas) .
Morgen die USB-stick maar eens opladen met een EXT2 filesystem. En verzinnen hoe ik zou kunnen meten of die zich wél goed laat combineren met de D520. Tips welkom natuurlijk.

Ik ben trouwens zeer verguld met de response op dit forum, dat voelt toch beter dan die stilte op Launchpad.

Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/05, 00:39:54 »
Flash geheugen heeft idd een beperkt aantal schrijfcycli.

Dit verschilt van merk tot merk en kan varieren van 50 000 tot 100 000 om maar een voorbeeld te geven.

Vaker ernaar toe schrijven maakt ze stuk
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Joshua822

  • Lid
Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/05, 08:44:18 »
Citaat
Ja, maar welke is specifiek de ext3 journal logging waarover Joshua222 sprak?
Ik hoop dat-ie ergens in var/log te vinden is, want ik heb van die directory op 17-7 een tar op launchpad geupload. Als de journal al informatie geeft, is die daar aanwezig.

Ik denk niet dat je die log kan uitlezen, om eerlijk te zijn.

Kijk, een journaling file system schrijft alleen informatie over de scrhijfacties naar een bestand, en als de stroom zou wegvallen, kan het bestandssysteem de incomplete schrijfacties aan de hand van dit log bestand voortzetten. Dit is een erg goede methode om corruptie van bestanden tegen te gaan.

Dus je zult er niks interresant invinden.

herelder

  • Gast
Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/05, 10:48:18 »
Citaat
Ja, maar welke is specifiek de ext3 journal logging waarover Joshua222 sprak?

Kijk, een journaling file system schrijft alleen informatie over de scrhijfacties naar een bestand, en als de stroom zou wegvallen, kan het bestandssysteem de incomplete schrijfacties aan de hand van dit log bestand voortzetten. Dit is een erg goede methode om corruptie van bestanden tegen te gaan.

Dus je zult er niks interresant invinden.

Da's duidelijk, en ook dat de prijs van die methode, zeker op een laptop met zijn accu, nogal hoog is. Ik ga zeker naar EXT2 terug. Of is FAT32 voor USB disk misschien nog beter?



Flash geheugen heeft idd een beperkt aantal schrijfcycli.
Dit verschilt van merk tot merk en kan varieren van 50 000 tot 100 000 om maar een voorbeeld te geven.
Vaker ernaar toe schrijven maakt ze stuk

Ik zie dat elders op Internet bevestigd. Weer wat geleerd. Voor mijn OCZ ATV flash drive zie ik overigens geen opgave van write cycles bij de fabrikant.

Mijn conclusie is dan dat ik het beste met de externe hard disk kan werken. Die heeft trouwens ook een eSATA aansluiting, maar die hebben mijn laptops geen van allen aan de buitenkant zitten :-(

Offline Joshua822

  • Lid
Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/05, 20:28:32 »
Citaat
Da's duidelijk, en ook dat de prijs van die methode, zeker op een laptop met zijn accu, nogal hoog is. Ik ga zeker naar EXT2 terug. Of is FAT32 voor USB disk misschien nog beter?

Je kunt Ubuntu niet installeren op een FAT32 partitie. Je kunt natuurlijk wel bestanden op FAT32 partitie's lezen en schrijven ;)

Citaat

Mijn conclusie is dan dat ik het beste met de externe hard disk kan werken. Die heeft trouwens ook een eSATA aansluiting, maar die hebben mijn laptops geen van allen aan de buitenkant zitten :-(

Werken met een Ubuntu systeem, op een externe harde schijf, aangesloten via een USB 2.0 poort valt opzich goed mee. En eSATA is daarbij nog redelijk zeldzaam.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/05, 20:51:28 »
Werken met een Ubuntu systeem, op een externe harde schijf, aangesloten via een USB 2.0 poort valt opzich goed mee.

Ik raad installatie van Ubuntu op een externe schijf, sterk af! Een besturingssysteem, elk besturingssysteem, hoort op een *interne* schijf.

Nadelen extern:
- trage doorvoersnelheid USB: sloom systeem dus;
- gedonder met Grub: standaard krijg je een situatie waarin je je flaptop alleen kunt opstarten met de externe schijf aangekoppeld. Heel lastig. Dat kun je wel weer handmatig veranderen, maar dat is niet zo eenvoudig.

Kortom: geef Ubuntu gewoon 10 GB van de interne schijf, naast de bestaande Windows:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Als je Ubuntu altijd bij je wil hebben om die ook op willekeurige andere computers te kunnen draaien, neem dan de LiveCD mee en/of een Live-USB-geheugenstaaf: http://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

Offline lizardman

  • Lid
Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/06, 10:42:16 »
(...) Als je Ubuntu altijd bij je wil hebben om die ook op willekeurige andere computers te kunnen draaien, neem dan de LiveCD mee en/of een Live-USB-geheugenstaaf: http://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf
Of Portable Ubuntu Remix. http://portableubuntu.demonccc.cloudius.com.ar/
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

herelder

  • Gast
Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/06, 23:20:54 »
Ik raad installatie van Ubuntu op een externe schijf, sterk af! Een besturingssysteem, elk besturingssysteem, hoort op een *interne* schijf.

Nadelen extern:
- trage doorvoersnelheid USB: sloom systeem dus;
- gedonder met Grub: standaard krijg je een situatie waarin je je flaptop alleen kunt opstarten met de externe schijf aangekoppeld. Heel lastig. Dat kun je wel weer handmatig veranderen, maar dat is niet zo eenvoudig.

Het was geen enkel probleem het fatsoenlijk te installeren op het USB device. En zoals Joshua822 al zei, het is prima werken met een USB externe disk, ik heb geen moment het idee dat het onwerkbaar sloom is.

Kortom: geef Ubuntu gewoon 10 GB van de interne schijf, naast de bestaande Windows:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Dat is geen optie - het is mijn laptop niet.

Als je Ubuntu altijd bij je wil hebben om die ook op willekeurige andere computers te kunnen draaien, neem dan de LiveCD mee en/of een Live-USB-geheugenstaaf: http://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

Zo'n live CD/Stick kun je niet beschrijven, en ik wil graag een Linux systeem waarmee ik kan *werken*. Verder: als je Linux systeem veel schrijft (en dat gebeurt op zo'n USB die de gebruikelijke partities bevat) is de  max write cycles van flash drives een heftige beperking, heb ik inmiddels van diverse kanten bevestigd gekregen. Ik ga dus voor de USB harde schijf. Maar dan moet ik nog wel uitvinden hoe ik die op de DELL D520 kan draaien zonder dat op die laptop de harde schijf binnen 2 dagen wordt gesloopt.


herelder

  • Gast
Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #20 Gepost op: 2009/08/06, 23:32:22 »
(...) Als je Ubuntu altijd bij je wil hebben om die ook op willekeurige andere computers te kunnen draaien, neem dan de LiveCD mee en/of een Live-USB-geheugenstaaf: http://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf
Of Portable Ubuntu Remix. http://portableubuntu.demonccc.cloudius.com.ar/

Hm. De documentatie houdt niet over... Krijg je dan een livecd-achtig geval, waarmee je niets kunt opslaan, en indien anders: waar blyven de documenten die je maakt? Is het een fatsoenlijk programma dat je gewoon kan draaien zonder dat er allerlei administrator rechten en registry toegang nodig zijn?

Onder Windows heeft die laptop trouwens een beveiliging op de USB-connectie zitten. Als je een niet expliciet toegelaten device aansluit (bijvoorbeeld zomaar een muis), wordt die niet herkend.

Booten vanaf USB gaat wel.

Offline lizardman

  • Lid
Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #21 Gepost op: 2009/08/07, 09:24:29 »
Er is wel wat meer documentatie te vinden op het net; google maar eens.
Je draait het eigenlijk als een app onder windows.
Hier een howto hoe je het in XP draait: http://www.howtoforge.com/running-ubuntu-on-windows-xp-with-portable-ubuntu
En hier kun je een .pdf downloaden met een howto voor Vista(32 bit): http://portableubuntu.sourceforge.net/files/How%20to%20install%20and%20run%20Portable-Ubuntu.pdf
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

herelder

  • Gast
Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #22 Gepost op: 2009/08/07, 11:48:11 »
Er is wel wat meer documentatie te vinden op het net; google maar eens.
Je draait het eigenlijk als een app onder windows.
Hier een howto hoe je het in XP draait: http://www.howtoforge.com/running-ubuntu-on-windows-xp-with-portable-ubuntu
En hier kun je een .pdf downloaden met een howto voor Vista(32 bit): http://portableubuntu.sourceforge.net/files/How%20to%20install%20and%20run%20Portable-Ubuntu.pdf

Ok dank, die ga ik in ieder geval thuis eerst eens uitproberen op onze thuiscomputer.





herelder

  • Gast
Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #23 Gepost op: 2009/08/07, 15:52:04 »
Waarom maakt de Dell 520 de USB stick en de USB harddisk met Ubuntu kapot?
Ik heb in launchpad een soortgelijke melding (Ubuntu destroys filesystem on attached USB harddrive!
https://bugs.launchpad.net/bugs/68824) gevonden, maar die melding is al twee keer gesloten omdat er geen aanvullende info gegeven werd. Ik heb hem heropend (17-7) en wat logfiles geupload maar tot op heden geen reactie.

Vandaag kwam er een reactie op Launchpad, met daarin het advies de bug rechtstreeks in te schieten in bugzilla. De urgentie van het probleem is op medium gezet. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar ben ik dan een niveau verder gekomen?

herelder

  • Gast
Re: ubuntu 9.04 op usb boot device maakt usb device kapot
« Reactie #24 Gepost op: 2009/08/09, 00:57:11 »
Citaat
En hier kun je een .pdf downloaden met een howto voor Vista(32 bit): http://portableubuntu.sourceforge.net/files/How%20to%20install%20and%20run%20Portable-Ubuntu.pdf

Ok dank, die ga ik in ieder geval thuis eerst eens uitproberen op onze thuiscomputer.

Gedaan. Geeft wat problemen, maar die zijn waarschijnlijk wel op te lossen. Tragischer is, dat het als Administrator moet installeren (iig de driver), en die rechten heb ik niet op de werk-laptop.

Dank voor de tip dus, maar helaas niet bruikbaar.