Nou Pjotr, maak je daar maar niet te druk om. Inderdaad heb je recht op twee jaar garantie en daarbovenop een redelijke levensduur (die wel wat langer is dan twee jaar bij een laptop). Maar hebben is hebben en krijgen is in deze verschrikkelijk de kunst. De consumentenbond heeft er trouwens een mooie app voor, meen ik. Die leest je rechten helemaal voor.
Dat varieert uiteraard van product tot product en van winkel tot winkel. Ik zal nooit vergeten dat onze iPad plots een breuk in het beeldscherm had, schuin dwars over. Wij hadden geen enkel idee hoe dat gebeurd kon zijn en gingen de winkel maar eens vragen wat de reparatie ons ging kosten. Die wilden het wel bekijken en rekenden alleen daarvoor al een bedrag dat erg ruim boven de 50 € zat. Onderzoekskosten heette dat. Dan heb je dus nog helemaal niks.
Om een lang verhaal kort te maken ging mijn vrouw de Apple Store maar eens vragen om een richtprijs. Het kwam er op uit dat Apple het apparaat netjes door een koerier liet ophalen met een speciale doos voor het vervoer en we kregen hem idem ditto na redelijke tijd terug. Garantie, helemaal kosteloos.
Het zal vast niet helemaal onbegrijpelijk zijn dat wij in die winkel nooit meer wat zullen kopen. En dat is niet onze enige negatieve ervaring rond garanties, enkele succes stories trouwens inbegrepen - maar wel na uiterste volharding.
groet,
Just