Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu boot vaak niet  (gelezen 1068 keer)

Ubuntu boot vaak niet
« Gepost op: 2012/01/05, 19:11:11 »

dit scherm krijg ik vaak als ik ubuntu probeer op te starten (na de grub)
soms moet ik m # keer herstarten voordat ubuntu het eindelijk doet
ik geruik 11.10 met 3.15 kernel maar dit heeft ook bij oudere kernels plaatsgevonden

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu boot vaak niet
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/05, 19:19:35 »
Geef meer info AUB.
Heb je dit probleem altijd al gehad?
Heb je dit gekregen na software installatie?
Heb jij TiMidity geinstalleerd, verwijder deze eens indien jij dit geinstalleerd hebt.
Heb je iets buiten ubuntu servers geinstalleerd?

Met google zoeken op:
ubuntu 11.10+starting timidity
« Laatst bewerkt op: 2012/01/05, 20:48:33 door jan11000 »

Re: Ubuntu boot vaak niet
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/05, 20:33:46 »
Kan je in recovery mode opstarten ? Dat kan al een pak schelen om iets te doen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu boot vaak niet
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/05, 20:49:42 »
Kan het geen fout van de HD zijn?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu boot vaak niet
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/05, 21:59:28 »
Geef meer info AUB.
Heb je dit probleem altijd al gehad? Om eerlijk te zijn zou ik het niet weten iig sinds ik m geupgrade heb van 11.04 naar 11.10 (was 11.04 toen ik begon met ubuntu)
Heb je dit gekregen na software installatie? zoals in de vorige vraag naar voren kwam weet ik niet precies wanneer het probleem opkwam wel heb ik het al een tijdje (soms vaker dan anders)
Heb jij TiMidity geinstalleerd, verwijder deze eens indien jij dit geinstalleerd hebt. ik heb timidity geinstalleerd maar ik ben er bijna zeker van dat dat niet de oorzaak van het probleem is, ik had voordat ik timidity installeerde ook hetzelfde probleem alleen dan zag ik in het script de laatste regel over timidity niet staan
Heb je iets buiten ubuntu servers geinstalleerd? als je buiten het softwarecentre bedoelt dan wel ja, ik zou niet precies alle programmas uit mn hoofd weten die ik heb geinstalleerd

Met google zoeken op:
ubuntu 11.10+starting timidity

Kan je in recovery mode opstarten ? Dat kan al een pak schelen om iets te doen. Ja, ik kan in recovery mode opstarten maar meestal kan ik er ook gewoon inkomen. hij geeft op willekeurige momenten als ik hem op start deze foutmelding howel ik het vaker zie voorkomen als ik de kernel net heb geupdate

Kan het geen fout van de HD zijn? Zou best kunnen alleen ik heb niet teveel ervaring met computers,
hoe weet ik of het een fout in de hd is en wat kan ik eraan doen?


Re: Ubuntu boot vaak niet
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/05, 22:06:49 »
Citaat
Kan het geen fout van de HD zijn? Zou best kunnen alleen ik heb niet teveel ervaring met computers,
hoe weet ik of het een fout in de hd is en wat kan ik eraan doen?

Zoek in de Dash voor Schijfbeheer. Klik op de opstart harde schijf en klik op SMART test. Kijk of hij fouten vind ;)

Blijft hij trouwens daarna helemaal vast staan? Waar blijft hij op hangen?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline nicow

  • Lid
Re: Ubuntu boot vaak niet
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/05, 22:25:32 »
een upgrade kan zeker ook de boosdoener zijn. Doe eens een clean install van 11.10 (wel eerst je data veilig stellen).


Re: Ubuntu boot vaak niet
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/05, 22:26:22 »
Citaat
Kan het geen fout van de HD zijn? Zou best kunnen alleen ik heb niet teveel ervaring met computers,
hoe weet ik of het een fout in de hd is en wat kan ik eraan doen?

Zoek in de Dash voor Schijfbeheer. Klik op de opstart harde schijf en klik op SMART test. Kijk of hij fouten vind ;) duurst de SMART test lang?

Blijft hij trouwens daarna helemaal vast staan? Waar blijft hij op hangen?Het lijkt eerst of hij gewoon opstart, ik zie hem de linux partitie fscken (ik heb geen boot en spash in mn grub) dan komt er een zwart scherm waardoor het lijkt alsof hij naar het inlogscherm gaat maar in plaats daarvan krijg ik het scherm van op de foto

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu boot vaak niet
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/06, 04:24:50 »
Druk in het grub-menu eens op de 'e', ipv op enter om Ubuntu te starten.
Op een van de laatste regels die je nu ziet, staan de woorden "quiet" en "splash". Haal die eens weg van die regel (laat de rest staan!) en druk op control-X

Nu zal Ubuntu opstarten zonder grafische tierelantijnen en zal een hele berg tekst uitspugen over waar hij mee bezig is.
Op die manier is het waarschijnlijk een stuk makkelijker om uit te zoeken waar het probleem zit.

Re: Ubuntu boot vaak niet
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/06, 08:51:55 »
Voor de schijftest kan je ook eens proberen:
- Start met een live-cd
- open de terminal en typ: sudo badblocks -v /dev/sda

dit is een alleen-lezen test op de harde schijf

Re: Ubuntu boot vaak niet
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/06, 09:14:49 »
Druk in het grub-menu eens op de 'e', ipv op enter om Ubuntu te starten.
Op een van de laatste regels die je nu ziet, staan de woorden "quiet" en "splash". Haal die eens weg van die regel (laat de rest staan!) en druk op control-X

Nu zal Ubuntu opstarten zonder grafische tierelantijnen en zal een hele berg tekst uitspugen over waar hij mee bezig is.
Op die manier is het waarschijnlijk een stuk makkelijker om uit te zoeken waar het probleem zit.
ik heb al geen splash en quiet meer in mn grub staan


anyway ik denk dat de regel die iets over plymouth zegt het probleem is want die regel is het enige verschil tussen een goede boot en een sllechte boot