Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows verwijderen  (gelezen 1165 keer)

Offline SMG

  • Lid
Windows verwijderen
« Gepost op: 2009/05/16, 10:15:55 »
Na enkele weken intensief Ubuntu te gebruiken (en voor alles een oplossing gevonden te hebben) zou ik dus graag op mijn laptop volledig omschakelen naar Ubuntu, maw Windows verwijderen ;)
Nu is dus mijn vraag, hoe kan ik dat doen? Ik wil dat immers doen met het behouden van mijn huidige installatie.

Op dit moment heb ik dus 4 partities:
1 met Windows XP (NTFS - 20GB)
1 met mijn bestanden (NTFS - 30GB)
1 met Ubuntu 9.04 (ext4 - 25GB)
1 met de swap (Linux-swap - 1GB)
Ze staat overigens ook in die volgorde op de harde schijf.
Op het einde wil ik dus enkel nog die Ubuntu en de swap over houden (dus XP en mijn bestanden mogen weg).

Hoe speel ik dat dus klaar (dus alles van boot moet ook nog in orde zijn).

Alvast bedankt ;)

Re: Windows verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/16, 10:18:01 »
Je kunt natuurlijk de Windows-partities met behulp van partitiebewerker GParted verwijderen, maar dan zit je met lege ruimte die je niet meer kunt samenvoegen met je Linux-partities. Je kunt de lege ruimte wel als /home of een andere map gebruiken, maar het makkelijkst is om opnieuw te installeren.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Windows verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/16, 10:26:01 »
Of je gebruikt de partitie als een soort van /data partitie waar je allerlei zooi opzet.

Offline SMG

  • Lid
Re: Windows verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/16, 10:39:49 »
En wat als ik een image programma neem en een image maak van die Linux, alles nadien verwijder en dan die image terug zet maar dan in het begin van de HDD?
Ik had dat vroeger al eens gedaan, maar toen antwoordde iemand mij (van een andere Ubuntu forum) dat ik mijn partitietabel naar de $µ£* had gedaan :p

Alvast bedankt voor de snelle response ;)

Re: Windows verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/16, 12:01:48 »
Daar heb ik niet veel verstand van, maar als je een image maakt van het exacte bestandssysteem, denk ik dat het bestandssysteem even groot is nadat je het hebt terug gezet.

e-miel

  • Gast
Re: Windows verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/16, 13:30:32 »
je kunt ook een image maken van je linux partities, daarna met bijvoorbeeld acronis bootcd de partities resizen :)

mocht het mis gaan kun je altijd nog de image terug zetten...

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Windows verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/17, 10:41:05 »
Mogguh..

Als je het programma Remastersys installeert, kan je daarmee van je huidige Ubuntu installatie een live CD maken. Dan krijg je alle nu door jou geinstalleerde programma's, maar zonder de instellingen.
Dit klinkt misschien moeilijker dan het is, maar het is mij ook gelukt. Als ik me goed herinner staat op de website een hele duidelijke -engelstalige- uitleg. In mijn geval resulteerde het in een ISO van 1,9 Gb, die je gewoon op een DvD kan branden en vervolgens op een willekeurige PC kunt installeren.

Dat zou ik dus in jou geval doen. En dan met die CD Ubuntu installeren. De instellingen ben je dan weliswaar kwijt, maar je hebt het één keer weten te fixen, dan lukt het een tweede keer ook. Maak in ieder geval een data (/home) partitie aan, dan hoef je niet steeds ingewikkeld te doen om je data te redden als je onverhoopt eens opnieuw moet installeren.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Windows verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/17, 12:14:20 »
Is deze disk dan pc specifiek?
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖