Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Blokkendoos?  (gelezen 1089 keer)

Blokkendoos?
« Gepost op: 2016/04/29, 19:31:40 »
Beste mensen,

Ik heb hier op het forum wat gezien over een Ubuntu blokkendoos. Wat ik begrijp is dat je dan een compleet kale Ubuntu installeerd zonder desktop en software en dat je dan hierop je eigen Ubuntu bouwt. Nu ik Ubuntu wil hebben met Cinnamon als desktop vroeg ik me af als ik die blokkendoos methode hanteer en dan die Cinnamon PPA toevoeg, gaat dat ook werken? Of ga ik dan toch bepaalde essentiele zaken missen?

Ben benieuwd naar jullie mening!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Blokkendoos?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/29, 20:06:55 »
Ik verwacht geen problemen. Als de PPA bij je Ubuntu versie past, en je alles via het pakketsysteem (vanaf het moment dat dat in je blokkendoosinstallatie operationeel wordt, natuurlijk) afhandelt, dan zal het pakketsysteem automatisch zorgen voor het installeren van de mogelijk nog ontbrekende afhankelijkheden.

Re: Blokkendoos?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/29, 21:07:26 »
Hallo vanadium,

Dank je voor je reply. Rest mij nog de vraag waar ik zo'n kale Ubuntu versie kan downloaden of is het die netwerkversie die je als blokkendoos kan gebruiken?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Blokkendoos?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/29, 23:21:01 »
Het kan met de netwerk versie, maar ik zou gaan voor Lubuntu, daar is een alternate ISO van, die je kunt gebruiken voor een command line system, dus een systeem met alleen een tekst-scherm.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

youpie123

  • Gast
Re: Blokkendoos?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/29, 23:32:53 »

Re: Blokkendoos?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/30, 09:28:53 »
Het kan met de netwerk versie, maar ik zou gaan voor Lubuntu, daar is een alternate ISO van, die je kunt gebruiken voor een command line system, dus een systeem met alleen een tekst-scherm.
Waarom Lubuntu als ik die niet wil hebben? Ik zag dat Lubuntu meer de QT kan opgaat met hun LXQT desktop omgeving (LXDE+RazorQT). Krijg ik dan wel de juiste bibliotheken binnen? Ik vermoed het niet...

Offline Bloom

  • Lid
Re: Blokkendoos?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/04/30, 11:58:49 »
Als je alles zo up to date mogeliljk wil hebben en dus alles vanaf het internet haalt met apt-get, kun je ook de mini-iso gebruiken:
http://archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/xenial/main/installer-amd64/current/images/netboot/mini.iso

Zelf maak ik vaak een blokkendoos op basis van Debian en dan vertrek ik van de Testing netinstall-versie inclusief non-free firmware:
http://ftp.acc.umu.se/mirror/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/weekly-builds/multi-arch/iso-cd/firmware-testing-amd64-i386-netinst.iso

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Blokkendoos?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/04/30, 19:54:14 »
Waarom Lubuntu als ik die niet wil hebben?
Omdat dit de enige Ubuntu variant is, met een alternate installatie mogelijkheid.
Wanneer je kiest voor installatie van een command-line-syteem, wordt er geen desktop geïnstalleerd, je hebt dan alleen het fundament, van waar je verder kunt bouwen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.