Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Facturatie systeem in Openoffice, relaties onmogelijk in Oo  (gelezen 2665 keer)

Facturatie systeem in Openoffice, relaties onmogelijk in Oo
« Gepost op: 2008/10/18, 15:15:20 »
Ik ben al een tijdje bezig een handige en praktische manier te zoeken om facturen op te maken en te beheren.

Ik ben de voorbije twee dagen bezig geweest met iets in elkaar te steken maar ik ben op wel enkele zeer vervelende problemen gestoten.

Hier is wat ik wil:
Een databank met klanten en de mogelijkheid nieuwe klanten toe te voegen. (makkelijk doenbaar in openoffice database met een leuk formulier en een tabel)

Een databank met materiaal. We hebben namelijk een verhuurfirma en verhuren steeds hetzelfde materiaal.

Een databank met diversen. Zeg maar verbruiksgoederen die we verkopen.

Tot hiertoe allemaal geen probleem. Drie tabellen in ooDatabase met bijbehorende formulieren om nieuwe data in deze tabellen in te voeren.

Nu wil ik een factuur maken aan één bepaalde klant (die je dan kan kiezen uit een lijst met klanten uit de tabel klanten).
Deze klant huurt vanalle items uit de materiaal tabel en eventueel enkele diversen uit die tabel.

Om dit klaar te krijgen heb ik gebrobeerd een factuur tabel te maken om een factuurdatum -nummer en klant in te geven.

Daarin wou ik dan een subformulier om materiaal en diversen in te geven.

Ik zat al direct vast toen bleek dat en in openofice een bug zit met betrekking tot het maken van relaties. Dit is dus niet eens mogelijk in openoffice.
http://dba.openoffice.org/FAQ/specific.html#db2_relation

Ik ben dan naar andere opties beginnen zoeken:
- Kexi: zeer leuk maar blijkt nog geen ondersteuning te hebben voor subformulieren.
- Glom: zag er veelbelovend uit maar niet om mee te werken. Vooral ook omdat ik met Openoffice Databvase wel had wat ik wou. Er zit gewoon een bug in de weg.
- Sql ledger: Veeeel te ingewikkeld. Zoiets krijg ik nooit opgezet.
- Gnucash: Is ook niet echt wat ik zoek. Ik moet facturen kunnen aanmaken en beheren en dat is niet echt de bedoeling van Gnucash.

Ik heb me rot gezocht naar een (linux)programma dat dit zou kunnen doen maar geen sucess. Gek want volgens mij is dit toch iets dat voor veel mensen en bedrijven de bedoeling moet zijn.

Voila, daar mijn probleem. Iemand een sugestie?
Misschien een simpele manier om mijn database in te delen zonder relaties. Maar dat lijkt me niet echt mogelijk.

Facturatie systeem in Openoffice, relaties onmogelijk in Oo
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/18, 17:05:05 »
Ik vond net Bamboo invoice. Dat lijk mij een zeer mooi programma. Alleen ondersteund het (nog) geen productlijst.

http://bambooinvoice.org/