Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu en vista  (gelezen 3110 keer)

ubuntu en vista
« Gepost op: 2008/11/10, 12:27:18 »
Ok ik ben tegen een nieuw probleempje opgelopen. Zijn er hier mensen bekend met ubuntu en vista in het zelfde netwerk ?  Ik kan namelijk wel naar ubuntu pingen vanaf vista maar niet naar vista vanaf ubuntu. Ik kan dus ook niet bij mijn shares komen zo. Best vervelend. In vista heb ik network discovery aan moeten zetten maar ook dat ging niet werken. Mocht er iemand rondlopen met de oplossing hiervoor, dan hoor ik het graag.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline rja

  • Lid
ubuntu en vista
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/10, 12:52:32 »
Firewall op Vista ?

ubuntu en vista
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/10, 14:02:43 »
Heb ik ook al bekeken. Echo requests zouden gewoon doorgelaten moeten worden, evenals mijn shares. Ik ben al geen held met vista, maar dit zou toch niet al te moeilijk moeten zijn.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline rja

  • Lid
ubuntu en vista
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/10, 14:05:07 »
Ik zou de firewall tijdelijk uitzetten op Vista.

Als dat het niet oplost, kun je dat afstrepen.

Zitten de computers in de zelfde werkgroep ?

ubuntu en vista
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/10, 14:11:58 »
Ja daar zit wat in, dat ga ik zo even proberen. Firewall heb ik in princiepe toch niet op die bak nodig.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

ubuntu en vista
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/10, 14:30:07 »
Dit werkt helaas ook niet.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline desmond

  • Lid
ubuntu en vista
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/11, 08:22:32 »
Name resolution? Ping je naar IP-nummer of naar computernaam?

ubuntu en vista
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/11, 10:13:21 »
Heb je wel Samba geinstalleerd ?

Ik kan zowel in XP als Vista rondneuzen. Ik heb mijn firewall gewoon aanstaan in vista (hoewel het inderdaad niet nodig is).

Gr Karel,
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

ubuntu en vista
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/11, 10:19:37 »
Ik ping op ip. Firewall in vista uitgezet, shares opengezet, network discovery staat aan in vista ehm netwerk klopt 100%. Ik kan dus gewoon vanaf mijn vista naar mijn laptop pingen, maar niet andersom. Ook een ftp servertje geinstalleerd om te kijken of hij wel via ftp antwoord geeft, ook niet dus. Snap er even de ballen van dat windows. Moet toch samen kunnen werken. Samba heb ik op mijn laptop geinstalleerd, maar daar heb ik nu nog weinig aan aangezien ik niet eens een echotje terug krijg :).
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

ubuntu en vista
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/11, 10:57:15 »
In window is het belangrijk dat alle computers in dezelfde werkgroep zitten, anders zien ze elkaar niet.

Bijv. MSHOME of WORKGROUP of WERKGROEP enz enz

Dus jouw Ubuntu moet wel in die werkgroep zitten.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

ubuntu en vista
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/11, 13:01:41 »
Ja maar zoals ik al zei: Ik kan wel vanaf mijn vista naar mijn ubuntu pingen, dus als ze niet in de zelfde werkgroup zouden zitten zou dat ook niet mogen.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

ubuntu en vista
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/11, 14:05:53 »
Hallo peewster, zou je de uitkomst kunnen posten van ifconfig op je Ubuntu bak en ipconfig /all op je Vista bak?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
ubuntu en vista
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/11, 15:33:54 »
Kan je die Vista computer wel pingen als je direct het IP adres gebruikt in plaats van de hostnaam?

ubuntu en vista
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/11, 18:39:43 »
Citaat van: peewster
Ja maar zoals ik al zei: Ik kan wel vanaf mijn vista naar mijn ubuntu pingen, dus als ze niet in de zelfde werkgroup zouden zitten zou dat ook niet mogen.
Hmz lijkt me dat je alle apparaten op je eigen lan die in dezelfde IP range zit gewoon kunt pingen hoor ???

Echter Pingen naar een apparaat en er daadwerkelijk data mee uitwisselen zijn 2 heel verschillende dingen.
Dan komen er protocollen om de hoek kijken en andere netwerk zaken.
Zeker window is daar zeer kieskeurig in.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

ubuntu en vista
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/11, 20:48:02 »
Ok voor het duidelijke beeld komt hier een verhaal. Ik heb dus 1 pc met een dualboot ubuntu en vista. deze zit aangesloten op een cisco router met een dhcppooltje 10.0.1.0. Dit routertje heb ik ook geconfigureerd voor mijn wireless verbinding ( 10.0.0.0) Deze router is zo geconfigureerd dat alle hosts, wireless of niet, elkaar gewoon kunnen pingen. Wanneer ik op de pc ubuntu boot dan kan ik deze wel gewoon bereiken via mijn laptop, maar wanneer ik dus vista boot gaat dit niet lukken. ik wil best mijn hele config posten, maar ik weet 100% zeker dat het netwerk klopt, dit is meerdere malen gecheckt, ik kom ook tot deze conlusie doordat ik wel mijn ubuntu kan bereiken wanneer ik die boot. Ik snap hier dus even helemaal niks van. Het moet aan Vista liggen, maar wat het zou kunnen zijn, ik heb geen idee.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

ubuntu en vista
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/11, 21:24:14 »
Nou het probleem is opgelost. Een hele simpele reboot (de zoveelste) lostte in 1 keer het probleem op :S Maar goed het werkt nu wel zoals het zou moeten werken.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)