Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 12.10 dualboot op Windows 8 netbook. Iemand ervaring?  (gelezen 974 keer)

Ubuntu 12.10 dualboot op Windows 8 netbook. Iemand ervaring?
« Gepost op: 2013/01/19, 09:56:30 »
Via de steunpuntenkaart ben ik gevraagd om een dualboot te maken met Windows 8. Aangezien Windows 8 met UEFI werkt, gaat de installatieprocedure anders dan bij voorgaande Windows versies. Aangezien geen Windows 8 heb en ik het netbook niet tot beschikking heb kan ik ook geen enkele methode testen die ik op internet tegenkom. En ik wil graag in een keer Ubuntu 12.10 installeren zodat ik niet voor niets weer een avond op offer.
Ik dacht zelf deze link toe te passen https://help.ubuntu.com/community/UEFI met een Ubuntu boot van een USB-stick omdat er geen CD speler inzit. Mijn vraag is de in de link genoemde methode correct of weet iemand een eenvoudigere of betere methode? Bij voorbaat mijn dank.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu 12.10 dualboot op Windows 8 netbook. Iemand ervaring?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/19, 15:45:58 »
Hallo Gijsbert

Ik heb een installatie gedaan die min of meer op hetzelfde neer komt.
Een kale pc zonder OS...i5 pentium.
Hierop wilde ik een dual-boot ubuntu hebben.
Eerst een installatie gemaakt met 12.04.1 LTS desktop amd64 (volledige schijf)...deze boot vanaf EFI.
(de /boot/efi  fat32 partitie werd automatisch gemaakt).

Vervolgens 12.10 desktop amd64 daarnaast geinstalleerd (install ubuntu alongside them)
>Beide systemen booten nu vanaf EFI.

Omdat je ubuntu gaat intalleren naast een systeem wat al vanaf EFI boot vermoed ik dat deze installatie hetzelfde zal gaan als mijn installatie van 12.10.
De informatie van je link klopt voor zover ik kan zien.

Ik zou alleen even in de BIOS checken of "secure boot" aanstaat...en uitzetten.
(zie laatste paragraaf https://help.ubuntu.com/community/UEFI#SecureBoot ).

Als het zo vlot ging als mijn installatie denk ik dat je voor die avond ook nog wel iets anders kan plannen : )

Succes!



Re: Ubuntu 12.10 dualboot op Windows 8 netbook. Iemand ervaring?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/19, 16:01:56 »
Dank je voor het antwoord, vorige keer ben ik een hele avond bezig geweest, helaas zonder resultaat, de computer bootte direct elke keer door naar Windows 8, ondanks dat ik de Secure uit had gezet.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu 12.10 dualboot op Windows 8 netbook. Iemand ervaring?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/19, 22:58:52 »
Het is een netbook met een 13" touchscreen, er zit geen dvd speler in. Dus het moet via USB of een rescue partitie die er op staat?, denk ik.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu 12.10 dualboot op Windows 8 netbook. Iemand ervaring?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/20, 18:37:59 »
Diegene woont bij mij in de buurt, ik ben benaderd via de steunpunten kaart.
In de link die ik eerder noemde stond dat je niet alleen Secure uit moet zetten, maar ook QuickBoot/Fastboot en Intel Smart Response Technology (SRT). Inmiddels een USB stick voorbereid met Ubuntu-Secure-Remix 64bit. Eens kijken of het lukt.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu 12.10 dualboot op Windows 8 netbook. Iemand ervaring?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/22, 15:50:53 »
Ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn.

We zullen deze installatie vorm wel vaker tegenkomen.
Mensen moeten erg wennen aan windows 8 en gaan op zoek naar alternatieven...

Ik denk dat het handig is om de informatie te verzamelen en ben daarom de volgende lijst begonnen:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/CheckListEFI

Geef even aan hoe het verloopt en/of werk de Wiki bij.


Re: Ubuntu 12.10 dualboot op Windows 8 netbook. Iemand ervaring?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/22, 18:20:42 »
Door omstandigheden kon ik de afgelopen tijd er niet verder mee. De hulpvrager wilt nu even wachten tot er een simpelere manier is om Ubuntu naast Windows 8 te installeren.  Helaas heb ik zelf geen Windows 8 om mee te werken en te testen. Aan een kant jammer, als je nu naar een hulpvrager toe gaat is het maar afwachten of het lukt en dat op een computer van iemand anders vind ik het te risico vol.

@Bauwe Bijl het is in ieder geval een prima initiatief om een Wiki pagina aan te maken.
Ik ga ook eens kijken of ik Windows 8 voor een schappelijke prijs kan kopen om te testen dan zal ik zeker mijn ervaringen op de Wiki plaatsen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.