Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: newby's vragen  (gelezen 1523 keer)

ubuntu_newby

  • Gast
newby's vragen
« Gepost op: 2006/02/02, 23:36:33 »
Hallo, ik heb Ubuntu 5.10 geinstalleerd en alles werkt prima. Ik ben alleen een aantal zaken onder XP gewend en vraag me af hoe dat onder Linux werkt:

Is er zoiets als een shoutcast audio stream zoals de Media Library in Winamp? Ik heb XMMS geinstalleerd maar zie niet waar ik internet radio stations (zoals Shoutcast) kan openen;

Onder windows kan ik mn pc automatisch na verloop van tijd op standby en hibernate zetten (energie control panel). Hoe kan je in Ubuntu de pc automatisch laten hibernaten?

Is er zoiets als Ipconfig? Ik wil weten welk ip adres de DHCP server van mjin router heeft toegekend aan Ubuntu. Is er ook een manier om die te releasen en renewen zoals met Ipconfig?

Onder Windows gebruik ik Ghostsurf om anoniem te surfen. Is er ook zoiets onder Linux?

Voorlopig even genoeg vragen. Hoop dat iemand ze kan beantwoorden.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
newby's vragen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/02/03, 12:45:42 »
Streaming: zou ik doen met de mplayer plugin in firefox
ipconfig: ip en dan opties, bv route
hibernate: Begint beter en beter te lukken, maar is onder linux nog niet volledig in orde.
Ghostsurf ken ik niet.

newby's vragen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/02/03, 14:46:03 »
Citaat van: ubuntu_newby
Hallo, ik heb Ubuntu 5.10 geinstalleerd en alles werkt prima. Ik ben alleen een aantal zaken onder XP gewend en vraag me af hoe dat onder Linux werkt:

Is er zoiets als een shoutcast audio stream zoals de Media Library in Winamp? Ik heb XMMS geinstalleerd maar zie niet waar ik internet radio stations (zoals Shoutcast) kan openen;
De bestanden die je van shoutcast.com kan downloaden zijn gewone .pls playlists die je prima met xmms, beep-media-player, totem of ander muziekspelers kunt openen.
Citaat
Onder windows kan ik mn pc automatisch na verloop van tijd op standby en hibernate zetten (energie control panel). Hoe kan je in Ubuntu de pc automatisch laten hibernaten?
Wacht hiervoor op dapper, met de nieuwe gnome-power-manager gaat dit naar alle waarschijnlijkheid lukken.
Citaat
Is er zoiets als Ipconfig? Ik wil weten welk ip adres de DHCP server van mjin router heeft toegekend aan Ubuntu. Is er ook een manier om die te releasen en renewen zoals met Ipconfig?
ifconfig staat gelijk aan ipconfig, sudo /etc/init.d/networking stop staat gelijk aan ipconfig /release, sudo /etc/init.d/netwrking start staat gelijk aan ipconfig /renew
Citaat
Onder Windows gebruik ik Ghostsurf om anoniem te surfen. Is er ook zoiets onder Linux?
tor

WimVriend

  • Gast
newby's vragen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/02/06, 16:21:17 »
Hallo,
Installeer Streamtuner dan heb je je internetradio.
Succes
Wim