Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Epson XP-2205 scanner wordt niet meer herkend door scanappilcatie  (gelezen 608 keer)

Offline Jan Koers

• Lid
Goedendag,
Ik heb een Epson XP-2205 scanner/printer. Ik had geen problemen met zowel scannen als printen totdat mijn printer voor het scanner via USB is aangesloten op een Windows laptop.
Sindsdien kan ik wel printen maar niet meer scannen. Krijg met verschillende applicatie steeds de melding "scanner niet gevonden". Heb al de beschikbare applicatie geïnstalleerd, allen geven dezelfde melding.
Heb de printer verwijderd en opnieuw toegevoegd met drivers, maar geen resultaat.
Wie herkent dit probleem en/of heeft een oplossing.
Groet
Jan

Offline peer

• Lid
Re: Epson XP-2205 scanner wordt niet meer herkend door scanappilcatie
« Reactie #1 Gepost op: 2024/07/23, 17:07:53 »
dit herken ik niet maar het lijkt op het windows afsluitprobleem. Dat is bekend van usb-sticks en disks die na aangesloten geweest te zijn op windows niet meer leesbaar zijn in linux. Dit komt omdat windows het afsluiten en opstarten wil versnellen en daarvoor usb apparaten niet helemaal afsluit.
Ik zou de printer nog eens aan de windows pc aansluiten en dan er voor zorgen dat windows helemaal afsluit (dus niet de snelle stand). Daarna de printer loskoppelen en weer aan de linux pc aansluiten.

Hoe je windows helemaal afsluit weet ik niet maar er zijn vast anderen hier die dit weten.

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2024/07/23, 19:31:20 »
Citaat
Sindsdien kan ik wel printen maar niet meer scannen. Krijg met verschillende applicatie steeds de melding "scanner niet gevonden". Heb al de beschikbare applicatie geïnstalleerd, allen geven dezelfde melding.

Welke Ubuntu versie staat geinstalleerd ? Ik ervaar al heel wat maanden identiek probleem in Ubuntu 20.04.6 waar ik een dualboot gebruik met LMDE6 . Ik heb een HP printer / scanner en gebruik vuescan als scanapplicatie .
In LMDE6 word mijn scanner wel herkent door vuescan.

Bij mijn andere PC waar Ubuntu 22.04.4 staat geinstalleert word mijn scanner ook probleemloos gevonden .
« Laatst bewerkt op: 2024/07/23, 19:34:48 door Oesje »

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/07/23, 19:59:47 »
In het verleden had ik altijd Xubuntu maar van 18.04 LTS naar een nieuwe installatie 20.04 Lts werkte de scanner ook niet maar printer wel. Ik heb toen Mint 20 geinstalleerd en daar werkte hij wel terwijl Mint 19 afgeleid is van de 20.04. Maar in Mint is dit speciaal aangepakt.
Volgens mij als je de 22.04 installeer kun je weer scannen en printen maar van die tijd heb ik Mint Xfce en Lmde 6 Xfce en dat werkt perfect en geen gedoe met snap.

Edit: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=108369.0
« Laatst bewerkt op: 2024/07/23, 20:06:29 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 21.3 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

« Reactie #4 Gepost op: 2024/07/24, 14:10:07 »
Hi Jan. Bekende problemen. Ik gebruik vaak de Documentenscanner en Skanlite. Mijn ervaring in het verleden met name ivm HP printer/ scanners was dat al heel snel nadat je een nieuwe zwarte enof kleur patroon inzet, soms al na ± 15 prints, dan gaat het ingebouwde "sale-systeem" werken en melden dat je patronen bijna leeg zijn....dus nieuwe kopen enz!!
Al die ongein heeft te maken met die ingebouwde chip-data. Eén van de andere tricks die men gebruikt is de Datum van die patronen. Zodra je net over de door "hen" toegestane datum heen bent, zeker als je lang niet hebt gerpint, dan ineens ontstaan er dit soort problemen. Vaak werkt het als je op de printer/scanner op één van de re-set-knoppen drukt voor vaak langere tijd. Dan zou je die datum-lezer omzeilen. Ook werkt bij mij het achter elkaar , verschillende scan-programma's opstarten. Meestal "pakt" je PC ineens weer de herkenning op. Overige tricks; even goed de printer schoonmaken op de inkt-contactpunten en eventueel even een nieuwe patroon erin die je na gebruik er weer uit haalt voor de oude. Wat ook een gebruik is van de print-industrie is dat als je bv de kleuren-patroon lang niet gebruikt en alleen de zwarte....,dan droogt dus die kleur uit en wordt dan ook ineens niet meer herkent / is dan "leeg"enz. Tja, het die industrie doet de meest idiote tricks om je maar zoveel mogelijk dat zwarte goud te laten kopen,zo vaak mogelijk !! Good luck!
Goes Duikertje

Offline Jan Koers

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2024/08/06, 14:12:24 »
Bedankt voor jullie reactie, helaas is het probleem niet opgelost