In Kubuntu (en Ubuntu) zit standaard een goed backup programma. Je vindt dat door in het startmenu backup in te tikken.
Ik gebruik dat al enkele jaren. Ik heb die zodanig ingesteld dat ik op mijn schijf én op mijn backup-schijf exact dezelfde bestanden heb staan, dus een synchronisatie. Sommige mensen hebben liever een systeem dat alleen maar de wijzigingen bij houdt (gaat veel sneller dan "mijn" synchronisatie) maar ik geloof niet in het nut van backups die al 7 weken geleden zijn gemaakt.
Vroeger gebruikte ik (ook jaren) grsync. Dat is erg goed, maar vereiste een manuele opstart, terwijl de ingebouwde backup onmiddellijk waarschuwt na een zekere periode.
Volgens mij is TimeShift géén goed idee, want dat dient om je systeem terug te zetten naar een bepaald moment in het verleden, bv. als je een of ander programma hebt geïnstalleerd dat iets aan je computer heeft gewijzigd en je wil terugrollen naar een eerdere installatie. TimeShift gaat volgens mij enorm veel gegevens op je schijf plaatsen (want registreert elke verandering) en dat is een knoeiboel om achteraf uit te zoelen.