Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: backup programma voor /home  (gelezen 675 keer)

Offline rietje

• Lid
backup programma voor /home
« Gepost op: 2024/07/21, 12:42:36 »
Xubuntu-xfce
Kan iemand mij adviseren . Ik zoek een backup systeem voor persoonlijke bestanden (/home). Tevens de handleiding m.b.t. gebruik.
B.v.d. Groet. 

Offline HWE64

• Lid
Re: backup programma voor /home
« Reactie #1 Gepost op: 2024/07/21, 13:07:03 »
Ik gebruik Luckybackup tot volle tevredenheid. https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=Luckybackup
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 21.3 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

« Reactie #2 Gepost op: 2024/07/21, 13:07:27 »
TimeShift, vind je in het software winkeltje.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline rietje

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/07/21, 13:21:30 »
Het gaat om perdoonlijke bestanden, dus Luckybackup lijkt interresant.
Maar kan dit programma ook automatisch opnemen of werkt dit op een andere manier?
M.a.w. is aan te geven welk tijdvak men wil backuppen?

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2024/07/21, 15:22:08 »
Volgens mij kun je er geen tijd of dam aan hangen, Als je veel data heb kun je hem gewoon inpluggen > op je profiel zetten en dan op uitvoeren en dan na enige seconden is hij klaar. Je kunt het eventueel ook nog controleren of het erop staat door gewoon de backup te openen in je bestandsbeheer. Ik gebruik hem voor elke distributie en pc.
Als je een leeg schijfje hebt probeer maar.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 21.3 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline peer

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2024/07/22, 09:29:54 »
Het gaat om perdoonlijke bestanden, dus Luckybackup lijkt interresant.
Maar kan dit programma ook automatisch opnemen of werkt dit op een andere manier?
M.a.w. is aan te geven welk tijdvak men wil backuppen?

Ja, je kan luckybackup zelfstandig laten werken. Deze werkt met crontab en kun je in het programma zelf makkelijk instellen. Werkt prima. Ik kan zo niet uitleggen hoe omdat ik een paar jaar geleden ben overgestapt van luckybackup naar een eigen backupscript.

« Reactie #6 Gepost op: 2024/07/26, 10:44:26 »
Hoi Rietje. Ja, ik had ook al vaak lopen zoeken naar een praktische backup. En Timeshift werkt op zich redelijk. MAAAARRRR!!! Let er op dat je eenmaal een backup-sessie heb gedaan, je dan direct dat Timeshift "uitzet" oftewel de automatische backup-datums op nul zet !!!! ANDERS ZUIGT DAT PROGRAMMA JE HELE SCHIJF COMPLEET VOL !!!!En dat áchter je rug om. IN NO-TIME !! Zomaar even iets om op te letten!
Groet,Goese Duikertje.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2024/07/26, 13:11:55 »
In Kubuntu (en Ubuntu) zit standaard een goed backup programma. Je vindt dat door in het startmenu backup in te tikken.

Ik gebruik dat al enkele jaren. Ik heb die zodanig ingesteld dat ik op mijn schijf én op mijn backup-schijf exact dezelfde bestanden heb staan, dus een synchronisatie. Sommige mensen hebben liever een systeem dat alleen maar de wijzigingen bij houdt (gaat veel sneller dan "mijn" synchronisatie) maar ik geloof niet in het nut van backups die al 7 weken geleden zijn gemaakt.

Vroeger gebruikte ik (ook jaren) grsync. Dat is erg goed, maar vereiste een manuele opstart, terwijl de ingebouwde backup onmiddellijk waarschuwt na een zekere periode.

Volgens mij is TimeShift géén goed idee, want dat dient om je systeem terug te zetten naar een bepaald moment in het verleden, bv. als je een of ander programma hebt geïnstalleerd dat iets aan je computer heeft gewijzigd en je wil terugrollen naar een eerdere installatie. TimeShift gaat volgens mij enorm veel gegevens op je schijf plaatsen (want registreert elke verandering) en dat is een knoeiboel om achteraf uit te zoelen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

« Reactie #8 Gepost op: 2024/07/26, 16:47:19 »
In Kubuntu (en Ubuntu) zit standaard een goed backup programma. Je vindt dat door in het startmenu backup in te tikken.
Niet in Xubuntu en dat is wat de OP gebruikt.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2024/07/26, 18:05:17 »
Volgens mij is TimeShift géén goed idee, want dat dient om je systeem terug te zetten naar een bepaald moment in het verleden, bv. als je een of ander programma hebt geïnstalleerd dat iets aan je computer heeft gewijzigd en je wil terugrollen naar een eerdere installatie.
+1, Gebruik alleen een backup programma, ontworpen voor backup van persoonlijke gegevens. Gebruik timeshift waarvoor het dient: systeembestanden kunnen "terugrollen"  naar een vroegere versie.

Het standaard backup-programma in Ubuntu is Dejadup (apt-install deja-dup)

Offline loti

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2024/07/26, 18:09:33 »
Back InTime  is ook een fijn programma, wel eerst installeren met o.a Synaptic.
Timeshift is meer geschikt voor systeembestanden.