Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Proberen nieuw leven te blazen in mijn oude PC-graag Tips  (gelezen 599 keer)

Proberen nieuw leven te blazen in mijn oude PC-graag Tips
« Gepost op: 2024/07/13, 11:11:24 »
Hoi Allemaal!
Sinds enige tijd ben ik bezig met weer wat leven blazen in mijn oude pc. Nadat ik zo’n beetje alles heb gedaan dat ik maar kon,heb ik maar een nieuwe, refurbished, moederbord gekocht. Tevens een extra, nieuwe cpu. Met dit alles heb ik weinig ervaring en moet het maar “uitproberen”. Wellicht kunnen jullie me met wat items helpen? Ten eerste, die nieuwe cpu is de  M C 11-Intel Core i3-4160-5R1PK  3,68 HZ- Vietnam- x540B305.        En die zou, zover ik het heb begrepen, de opvolger zijn van degene die in de oude pc zit. Dat is een : Intel mc 05,Pentium R D, 915 SL9DA Costa Rica – LGA775 socket for Intel Core 2 Duo/Pentium D/Pentium 4/Celeron CPU support Intel Pres-Compatible with Intel 05B/05A and 04B/o4A processors-Supports Intel EIST/EM64T/Hyper.threading Technology. ler 65nm Dual Core CPU support.( Volgens het boekje.)

Er zit duidelijk verschil in afmetingen van ieders centrum. Zie pics. Mijn vraag : kan ik straffeloos die nieuwe erin zetten of “kan” dat niet met dat model? Ik vermoed dat ik nog wel die oude cpu zou moeten kunnen gebruiken in dat nieuwe MB. Omdat ik ooit het “foutje”had gemaakt om één van de krammetjes op dat oude MB-cpu te verbuigen. Maar dát is óp het MB. Niet aan de cpu zelf. En zover ik weet is die cpu zelf verder wel in tact. Maar nogmaals, ik zou het leuker vinden als ik die nieuwe cpu kon gebruiken. Kan dat ?

Tevens ontbreekt in die refurbished MB één van de klemmetjes waarmee je één van de rammetjes vastklikt. Zijn die absoluut noodzakelijk of kan ik het gewoon ook zonder dat ene klemmetje laten werken. Of popped hij er dan uit of zo? Ik zou eventueel één van de oude MB klemmetjes kunnen gebruiken. Maar wat is dan de beste manier om die eruit en er in te krijgen?

En dán! Stel dat ik alles er goed in heb zitten. Wat gaat er dan gebeuren als ik ga starten? Zowel met de oude cpu als met de nieuwe cpu. Zover ik het weet en gok dat het zo is, zou dé echte fout in die oude pc moeten zitten in het BIOS-chipje óp het MB. Dáár ging van alles mis, vandaar deze oefening. Maar als ik dat nieuwe MB start, dan zit er mijns inziens nog helemaal niets in dat BIOS. Dus wat kan ik verwachten en zou ik moeten doen? Graag tips.Alvast dank!

Goese duikertje.

Re: Proberen nieuw leven te blazen in mijn oude PC-graag Tips
« Reactie #1 Gepost op: 2024/07/24, 14:11:52 »
Okay, niet veel reacties.(0) Toch bedankt voor het lezen!

Offline bart85

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2024/07/24, 14:40:50 »
Welk moederbord heb je gekocht?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/07/24, 18:34:39 »
Citaat
Er zit duidelijk verschil in afmetingen van ieders centrum. Zie pics. Mijn vraag : kan ik straffeloos die nieuwe erin zetten of “kan” dat niet met dat model?

Nee dat gaat niet !
Je moet dan ook nog eens CPU koeler hebben die op het MB past .

Citaat
Tevens ontbreekt in die refurbished MB één van de klemmetjes waarmee je één van de rammetjes vastklikt. Zijn die absoluut noodzakelijk of kan ik het gewoon ook zonder dat ene klemmetje laten werken.

Ja die klemmetjes zijn zeker nodig . Als het ram geheugen niet vastgeklikt zit ga je bij het aanzetten van de PC biepjes horen en gaat er niets gebeuren . Zelfs je beeldscherm zal zwart blijven .

Een goede raad , ik bouw en verbouw  ook zelf mijn computer.
Koop je altijd  onmiddelijk een MB met CPU en koeler en zoek ook de nodige info op  welk ram geheugen er op MB past .
https://www.ikbouwjepc.nl/post/welk-moederbord-moet-ik-kiezen

« Reactie #4 Gepost op: 2024/07/25, 13:22:12 »
Hi Oesje en bart85! Dank voor de reacties. Ik heb exact dezelfde MB als ik had. Het gaat om een Asus P5VD2-MX ACPI. Bios Revision 1017 Form Factor ATX 9.6 x 8.6 incn Chipset Via P4M890 en Via VT8237A.

Ik heb inmiddels wel begrepen dat ik inderdaad NIET mijn extra bijgekochtte, iets nieuwere  CPU kan gebruiken.Jammer. En ik ga dan dus maar ook proberen om één van die oude klemmetjes op het oude MB over te zetten in die nieuwe. En dan maar zien of het werkt. Zover, nogmaals bedankt.