Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: operating system not found  (gelezen 2746 keer)

Offline KENAVO

  • Lid
operating system not found
« Gepost op: 2010/03/19, 22:22:57 »
'alo, ik zit hier in Bretagne. De oude medion laptop heeft een nieuwe lege harde schijf. Hij start de CD met download Ubuntu Desktop 9.10 niet op en maakt melding van "operating system not found". Welk start-up-programma van Ubuntu heb ik nodig?

Merci, Kenavo

Re: operating system not found
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/19, 22:28:29 »
elke computer heeft een volgorde hoe hij dingen opstart.

standaard is dit meestal iets van floppy - cd - harde schijf - netwerk.

bij jou staat harde schijf vooraan waardoor hij op de harde schijf zoeken naar iets om van af op te starten (een operating system)

je moet in je bios je boot sequence of boot priority aanpassen zodat cd-drive sowieso voor harde schijf staat.
(of er is iets mis met je cd drive)

als je je pc opstart zie je als eerst een scherm (splash screen) met een logo van het moederbord merk.
hier staat onderin welke knop je moet gebruiken om in je BIOS te komen (meestal f1,f2,f10 of delete)

druk snel deze knop in en ga op zoek naar "boot priority" of "boot sequence" en save settings & exit.

Offline KENAVO

  • Lid
Re: operating system not found
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/20, 19:27:09 »
Bedankt voor de tip. In de boot sector (Phoenix Bios Utility) staat CD-ROM DRIVE boven aan in witte letters. De Hard Drive staat met een plus voorzien en het lukt me niet om dat + voor de CD-ROM te krijgen, dus met enter werkt het niet ook niet met Ctrl-enter... De CD wordt wel aangestuurd, maar hij geeft gewoon weer de melding operating system not found. Ligt het eventueel eraan dat het Ubuntu bestand nog niet is uitgepakt?

Ik kan natuurlijk met een Windows schijf proberen, maar het liefst: nee............

??? ??? ??? ???

Re: operating system not found
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/20, 19:43:40 »
Je hebt het ISO-bestand toch niet gewoon op de cd gezet, of uitgepakt? Je moet het ISo-bestand branden met de functie "burn image" in je brandprogramma (Nero bijvoorbeeld).
http://wiki.ubuntu-nl.org/UbuntuBranden

Offline Mikkel

  • Lid
Re: operating system not found
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/20, 19:44:52 »
De Hard Drive staat met een plus voorzien en het lukt me niet om dat + voor de CD-ROM te krijgen, dus met enter werkt het niet ook niet met Ctrl-enter...

De pijltjestoetsen al geprobeerd om het cd-station te selecteren? Gevolgd door een Enter om je keuze te bevestigen en daarna de wijziging(en) opslaan d.m.v. de optie Save & exit.

Offline KENAVO

  • Lid
Re: operating system not found
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/20, 20:54:04 »
Dat met die pijltjes werkt, maar enter geeft vervolgens geen verandering van de prioriteit... het + blijft bij de harde schijf, ook als je de veranderingen wil bewaren... dit is de eerste keer dat dit gebeurt, heb het al eerder gedaan en dan lukte het gewoon.

En ja, ik heb het bestand normaal eerst op een andere computer gedownload en dan die cd op een Windows laptop gebrand... volgens mij had ik "burn image", maar voor de zekerheid ga ik dit herhalen...

Dank aan jullie...

Offline jan11000

  • Lid
Re: operating system not found
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/20, 21:34:16 »
Druk eens op de + of - in de bios om je keuze te wijzigen.

Normaal zie je ook bij opstarten op het scherm om je bootkeuze eenmalig te wijzigen(f11 f12 f8), dan boot je pc 1x naar een bepaalde keuze, de volgende keer weer naar je hd.

Offline KENAVO

  • Lid
Re: operating system not found
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/20, 21:59:36 »
.. met + en - kan ik de posities veranderen en ja CD-ROM staat boven aan...

Heb de schrijf gecontroleerd: het is een 700 MB schijf en ze is helemaal vol, dus het kan zijn dat niet alles erop zit, dus dat de schijfruimte te klein is. Zal ik dan maar beter een oudere versie downloaden?


Offline Duikplank

  • Lid
Re: operating system not found
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/20, 22:05:52 »
Als je tijdens het branden van de cd geen foutmelding hebt gehad zou ik zeggen dat het er gewoon helemaal opstaat.
Maar voor de zekerheid misschien toch nog even controleren of een oudere(kleinere) versie nemen en later updaten.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/21, 13:47:47 door Duikplank »

Offline KENAVO

  • Lid
Re: operating system not found
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/20, 22:21:28 »
Klopt, 9.04 is bezig met installeren... er was geen foutmelding bij het branden van 9.10...

bedankt, het gaat nu wel lukken, ook rammelt de cd-drive behoorlijk in de oude laptop...

Offline KENAVO

  • Lid
Re: operating system not found
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/20, 22:49:40 »
 :|   ... deze keer loopt de installatie van Ubuntu gek: waarschijnlijk rammelt de cd-drive te veel... ik krijg de volgende melding: BusyBox V1.10.2      built in shell      (initramfs)


dus hij wacht op een keus van mij, er zijn heel wat mogelijkheden in help, maar welke daarvan?

.... of maar een grotere USB stick kopen ?


Offline Duikplank

  • Lid
Re: operating system not found
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/21, 13:52:19 »
Ik heb van dit gedeelte van de installatie geen verstand maar als je vaker last hebt van zo'n rammelende cd-drive en dan een foutmelding krijgt is het misschien een goed idee om een nieuwe of externe te kopen.
Als dat te duur is of te veel gedoe is dan is een grotere USB-stick misschien wel een goed idee.

Offline KENAVO

  • Lid
Re: operating system not found
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/22, 09:41:32 »
 :rolleyes:
het is gelukt met een externe disk-drive.... super...

dank aan allen, vive l'Ubuntu!!!!