Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zelf Admin rechten ?  (gelezen 3515 keer)

Rini

  • Gast
zelf Admin rechten ?
« Gepost op: 2008/08/01, 16:10:41 »
Hallo,

Ben nieuw in de linux wereld. Mocht deze vraag al gesteld zijn, dan excusses. Kon hem zo gauw niet vinden via search.

Hoe kan ik me admin maken op de computer, dus dat ik aanlog met root rechten of iets ?

Krijg nu met openen van bepaalde bestanden / mappen : You do not have the permissions necessary..
Dat wil ik gewoon niet, ik ben de baas klaar. Als het kapot gaat, jammer.

Is dit makkelijk te realiseren ?
Gebruik 8.04 trouwens.

Offline vanadium

  • Lid
zelf Admin rechten ?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/01, 16:24:23 »
Ubuntu is zo opgevat dat het systeem niet per ongeluk kapot te krijgen is door de gewone gebruiker: veiligheid. Alleen een gebruiker met beheerdersrechten (admin, maar wordt "root"genoemd onder Linux) kan "alles" doen.

Vele Linux distributies hebben een beheerdersaccount. Ubuntu heeft dat standaard niet, hoewel je er wel één kan instellen. Ze hebben daar goede redenen voor.

Als gebruiker die ook het systeem heeft geïnstalleerd, heb je nu reeds beheerdersrechten. Je kan opdrachten uitvoeren met root bevoegdheden door die vooraf te laten gaan door "sudo" (tekstomgeving) of "gksudo" (grafische omgeving).

Als je ernstig bent om linux te leren kennen, laat je het best zo. De tijd dat de gebruiker automatisch alles kon, dateert van ms-dos en ms-windows, en dat is voorbijgestreefd in een modern besturingssysteem.

Offline jan11000

  • Lid
zelf Admin rechten ?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/01, 17:01:29 »
Citaat van: Rini
Hallo,

Ben nieuw in de linux wereld. Mocht deze vraag al gesteld zijn, dan excusses. Kon hem zo gauw niet vinden via search.

Hoe kan ik me admin maken op de computer, dus dat ik aanlog met root rechten of iets ?

Krijg nu met openen van bepaalde bestanden / mappen : You do not have the permissions necessary..
Dat wil ik gewoon niet, ik ben de baas klaar. Als het kapot gaat, jammer.

Is dit makkelijk te realiseren ?
Gebruik 8.04 trouwens.
Sorry dan moet je maar xp blijven gebruiken, daar kan alles wat je start iets in je pc wijzigen, en dat is wat beter is aan linux. En jij wilt dat net niet doen.
Ga eens lezen over linux en xp , en wat precies het verschil is, zeker tav beveiligen.

zelf Admin rechten ?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/01, 18:13:47 »
@jan11000

Het lijkt me niet nodig een ander op deze manier te bejegenen.  We zijn allemaal ooit eens begonnen en het was wel lekker als iemand ons op punten de weg wees. Toch?

Ciao

Jan

Rini

  • Gast
zelf Admin rechten ?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/01, 18:31:29 »
Ik kwam ook wel kort door de bocht. Niet om het goed te praten, maar had net van te voren een paar uur zitten tobben om iets voor elkaar te krijgen, wat uiteindelijk niet gelukt it .

En het tig keer in nano editten en dan willen opslaan, ACCESS DENIED!  
Vergeet gewoon standaard dat ik sudo moet intikken om iets op starten en daarna te kunnen opslaan. Waar ik dus voornamelijk tegen aanloop zijn de rechten. Vandaar de wat botte vraag over de rechten.
Als ik zelf admin ben, dan zal de terminal dat ook wel zijn was mijn idee, en hoef ik niet elke keer sudo of iets in te tikken. Maar goed ik kom van de mac omgeving af, en ben dus gewend dat het  gewoon werkt als je een driver installeert of iets. Voor mij is ubuntu een uitstapje :)

zelf Admin rechten ?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/01, 19:16:56 »
Onder toepassingen=>systeemgereedschappen staat "Terminal als root".

Offline Nick1890

  • Lid
zelf Admin rechten ?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/01, 19:17:53 »
Man, wat is dat hier toch de laatste tijd op dit forum? Het aantal loslopende kwibos die last hebben van de warmte is gewoonweg niet bij te houden! Geef gewoon, in de mate van jouw eigen kennis, een antwoord op de gestelde vragen en voor de rest Basta!

@Rini : Welkom of het forum!
Je zou "sudo -s" kunnen gebruiken (met je eigen wachtwoord). Hiermee wordt je root. Vraag is alleen, wil je dat wel.
Wil je in de nautilus komen met root rechten, dan is daar het commando voor: "gksudo nautilus"

Maar vergeet niet dat je in beide gevallen zowat almachtig wordt met het risico dat je sommige zaken onherroepelijk beschadigt!
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Rini

  • Gast
zelf Admin rechten ?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/01, 20:05:57 »
Dank voor alle antwoorden ondertussen!  
Wel erg leuk om te expirimenteren. Veel vragen nog, moet nog erg veel leren.
Gezien de waarschuwingen kan ik beter maar de standaard console houden en sudo gebruiken. :)   Ik moet me nu gaan concentreren op waar wat staat. Zo heb ik java geinstalleerd, en moest de plugin map vinden. Overal kwam ik firefox tegen (via search).  Ik ben er nog niet uit waar de standaard applicaties staan. Zoals bij de mac onder Applications. En bij Windows onder de Program Files.  

Maar dat komt goed. Heb ondertussen 2 geslaagde projecten :
1 huwaei E220 modem draait nu met de vodafone tool (wilde eerst niet, wat blijkt de tool kan niet overweg als er een pincode opstaat).
In eerste instantie werkend gekregen door wvdial.conf aan te passen, maar moest dus elke keer via een terminal wvdial starten (terminal dicht is einde oefening).  Een link gekregen van iemand met de vodafone tool, en die werkt beter, geen terminal meer open en toch verbinding :)
2 Java geinstalleerd  en werkt :) Dus kan nu Arindal spelen :)

volgende project word :
Photoprinter en fingerprint reader :)