Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ruby  (gelezen 1702 keer)

Offline idefix

  • Lid
Ruby
« Gepost op: 2008/06/05, 11:19:01 »
Iemand ervaring hiermee? Het lijkt mij een aangename taal: programma's lezen gemakkelijk, variabelen binnen een object (instance variabelen) moeten gedeclareerd worden. In Python niet en ik vind dat zo onnatuurlijk. Scopes worden afgebakend met een duidelijk "end",...
Intuïtief zou ik dus zeggen dat ik mij meer thuis zou kunnen voelen in Ruby, maar dat is ten eerste persoonlijk en ten tweede intuïtief... :=)

Anderzijds lees ik veel dat Ruby "immature" is, dat het niet over hetzelfde aantal libraries beschikt als Python...

Zijn hier ander Ruby-gebruikers en wat vinden zij?
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline Kev

  • Lid
Ruby
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/14, 15:28:38 »
Ik ben enorm fan van Ruby maar van dat immature ja het is inderdaad wel zo dat er minder libs zijn, maar de qualiteit van de libs die er zijn, zijn formidabel, de meeste vegen zelfs de vloer aan met soortgelijke libs voor python.
Ruby is ook de taal die het webframework Ruby on Rails van zijn enorme kracht en flexibiliteit voorziet, database powered sites maken met Ruby on rails is zo krachtig en zo simpel, dat zelfs een baby een superprofessioneel ogende site uit zijn mouw kan schudden.
Ik zou zeker en vooral eens bij de documentatie die je via de repo's kunt downloaden de ruby manual ophalen.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline idefix

  • Lid
Ruby
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/14, 15:54:02 »
Citaat van: Kev
Ik ben enorm fan van Ruby maar van dat immature ja het is inderdaad wel zo dat er minder libs zijn, maar de qualiteit van de libs die er zijn, zijn formidabel, de meeste vegen zelfs de vloer aan met soortgelijke libs voor python.
Ruby is ook de taal die het webframework Ruby on Rails van zijn enorme kracht en flexibiliteit voorziet, database powered sites maken met Ruby on rails is zo krachtig en zo simpel, dat zelfs een baby een superprofessioneel ogende site uit zijn mouw kan schudden.
Ik zou zeker en vooral eens bij de documentatie die je via de repo's kunt downloaden de ruby manual ophalen.
Hallo Kev, hoe bedoel je van de vloer aanvegen met libs voor python? Waar zit het verschil?

(k ben niet geïnteresseerd in een discussie over de beste taal (die is er niet), maar wel in de verschillen tussen die talen. )
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline Kev

  • Lid
Ruby
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/14, 23:59:34 »
Gewoon qua syntax, de syntax in python is soms nogal lastig om onderscheid in te brengen, vooral als ze met de twee types van Classes zit in Python, waarin Ruby dat niet heeft.
Met de libs doel ik op de libs voor het samenwerken met databases, die zijn zo goed ontwikkeld door de ruby on rails webstack dat er bijna geen betere bestaan nergens niet.
Maar vooral ook hoe alles moei wordt afgebakend met een duidelijke end na een codeblock. Maar ook enkele van hun blocks zijn een verademing om mee te werken, neem nu een simpele 5.times laat u iets herhalen zonder dat ge der een for-loop voor nodig hebt.
Als ge het gezegde in de informatica less is more ter harte neemt dan is ruby een pracht van een taal om mee te werken. Alles is echt compact gehouden en dit is een ontwikkeldoel van de oorspronkelijke ontwikkelaar van ruby.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.