Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe Ubuntu-gebruiker  (gelezen 914 keer)

bruintje_

  • Gast
Nieuwe Ubuntu-gebruiker
« Gepost op: 2007/07/10, 14:02:56 »
Hoi,

Ik dit moment ben ik een Windows XP-gebruiker. Maar de support voor Windows gaat verdwijnen en Vista vind ik maar niks. Ik wil daarom ook volledig overschakelen naar Ubuntu. Maar ik vrees ervoor of het wel gaat lukken en het verhaal komt hier.

- Ik speel World of Warcraft en zou dit graag onder Ubuntu willen doen.
- Er staat in de documentatie dat men ook Thunderbird kan gebruiken, maar is het mogelijk om te importeren van Thunderbird (Windows-versie) naar de Thunderbird versie onder Ubuntu?

Heb ook vragen over mijn pc-configuratie of het wel lukt :

- Creative XiFi-kaart
- nvidia Geforce 7600GT
- AMD dual core
- draadloos internet via een USB-adapter

Ik heb namelijk gehoord dat de Creative XiFi-kaart niet werkt onder Linux. Is misschien ondertussen verandert. En hoe zit het met SLI?

Kunnen jullie mij raad geven of het een goed idee om over te schakelen en of het mogelijk is?

SSRA

  • Gast
Nieuwe Ubuntu-gebruiker
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/10, 14:08:21 »
Je pc-configuratie is al afdoende voor Ubuntu. De laatste versie 7.04 (het jaar en de maand waarin het uitgebracht is, april '07 dus) slurpt maar 256 MB geheugen op.

Je kunt WoW mogelijkerwijs via Ubuntu spelen door de emulator Wine te installeren. Dit programma stimuleert een Windows-achtige omgeving, dat het spel denkt in een Windows-omgeving te bevinden.

En het is mij niet helemaal duidelijk wat je precies van Thunderbird wilt importeren. Al je voorkeuren, mails, add-ons, en dergelijke kun je wel importeren in de Ubuntu-versie van Thunderbird.

schoappied

  • Gast
Nieuwe Ubuntu-gebruiker
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/10, 14:11:35 »
Je lijkt me zo te lezen een verstandig persoon, dus volgens mij gaat dat lukken ;)

Ik ben geen gamer... maar spelen onder Ubuntu kan wel eens lastig zijn. Ik weet niet of dat ook zo is met World of Warcraft... Wel zou je uiteraard een dualboot kunnen doen met XP (Ubuntu naast XP installeren) zodat je op XP nog je spellen kan spelen.
Ook zou je een viruele machine (virtualbox of vmplayer) kunnen draaien op Ubuntu, die bootst een XP OS na zodat je gewoon je programma's die je op windows kan draaien in die machine draait. Veel gehoord nadeel is wel dat dit iets langzamer gaat.. maar een en ander hangt ook van je pc af natuurlijk.
Ook zou je kunnen kijken of dat spel via Wine of Crossover (voor de laatste moet je betalen) op Ubuntu kan draaien.

- thunderbird: dat moet mogelijk zijn. Zelf heb ik Thunderbird in dualboot.. dus in XP en Ubuntu gebruik ik dezelfde thunderbird en ontvang dezelfde berichten end.

- Ik weet alleen dat Nvidia goed ondersteund wordt in Linux, verder heb ik van hardware weinig verstand...

Update: voor thunderbird in dualboot kun je dit draadje gebruiken.. volgens mij gaf #25 de goede oplossing... http://forum.ubuntu-nl.org/topic/9755

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Nieuwe Ubuntu-gebruiker
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/10, 14:21:02 »
Welkom :)

Het meest handige is denk ik om een dual boot systeem te maken. Je houdt dan Windows XP en je installeert Ubuntu er naast. Op die manier kan je bij het opstarten van je computer kiezen welke je wil starten.

WoW schijnt prima te werken in Ubuntu, al moet je dan wel met een extra programma werken: wine.
Meer info hierover is te vinden op het forum of op de wine site: http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=8136

Al je mail en instellingen van Thunderbird kan je importeren vanuit Windows. Iets iongewikkelder is het om dezelfde bestanden te gebruiken. Het voordeel is dan wel dat je in Windows en in Ubuntu altijd alles bij de hand hebt.

De hardware van je pc is wel een probleem: je geluidskaart wordt niet ondersteund in Ubuntu omdat Creative nog geen drivers voor Linux heeft gemaakt.
Je wireless USB geval werkt waarschijnlijk wel, maar dat hangt af van welk merk en type het is.
De rest zou gewoon prima moeten werken.

Nizzle

  • Gast
Nieuwe Ubuntu-gebruiker
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/10, 14:42:46 »
World of Warcraft schijnt perfect te werken met zowel Wine als Cedega als CrossOver Office
ook Thunderbird dingen importeren lijkt mij geen probleem

draadloos internet via USB adapter moet je misschien even een drivertje installeren..
en SLI werkt ook met de nvidia drivers volgens mij :)

Creative Xi-Fi geen idee.. probeer eens op te starten met Live CD.. als je dan geluid heb zal alles wel goed komen denk ik

Cobuntu

  • Gast
Nieuwe Ubuntu-gebruiker
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/10, 14:45:43 »
Ik ben het eens met de anderen. Voor games zou ik toch een dual-boot maken, dat Creative nog geen drivers maakt voor Linux is ook vervelend, en het importeren van dingen in Thunderbird weet ik niet. Bij een dual-boot kun je in ieder geval van OS wisselen. W0W werkt wel goed met Wine, maar met de geluidskaart gaat het niet lukken voorlopig. Anders kun je nog de LiveCD gebruiken om dingen te testen ;)