Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraag over aanhalingstekens op toetsenbord  (gelezen 606 keer)

Vraag over aanhalingstekens op toetsenbord
« Gepost op: 2015/04/16, 14:16:11 »
Als ik aanhalingstekens (" ") wil gebruiken, moet ik eerst op de toets drukken van het aanhalingsteken en daarna op de spatie toets.
Kan dit niet anders, zodat ik niet op de spatie toets hoef te drukken?

Heb ik soms een verkeerd toetsenbord ingesteld? (hoewel alle andere toetsen wel gewoon werken)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vraag over aanhalingstekens op toetsenbord
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/16, 14:39:44 »
Wellicht staat je toetsenbord op "US international".  Zo kan je met de aanhalingstoetsen ook tekens met accenten maken, vb "e voor ë, `a voor à. Nadeel voor dat gemak is dat je spatie dan wel twee keer de accent toets moet indrukken om het accent zelf te maken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vraag over aanhalingstekens op toetsenbord
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/16, 14:41:23 »
Dan heb je waarschijnlijk een VS-toetsenbord (us) met de indeling "Verenigde Staten-internationaal met dode toetsen ("us international with dead keys").

Verander de indeling in alleen "us" en je bent van de dode toetsen af. Wordt dan wel lastiger om letters met trema's en accenten te tikken....

---bewerking: vanadium is me te vlug af.  :P

Re: Vraag over aanhalingstekens op toetsenbord
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/16, 15:24:13 »
Beiden bedankt.
Het werkt nu ok.   :)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)