Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf loopt vol  (gelezen 3179 keer)

Henkie108

  • Gast
Harde schijf loopt vol
« Gepost op: 2008/05/12, 15:25:47 »
Sinds enkele weken Kubuntu op 40 gig schijf gezet, werkte goed tot er ineens een bericht kwam nog 8 gig vrij. Alle overbodige zaken verwijderd, maar het werd gelogd door 4,6 gig vrij en met enkel mailen en surfen liep dit terug tot 397Meg uiteindelijk 60kb en u kom ik bij het opstarten niet verder dan het wachtwoord.
Dank voor de hulp

Harde schijf loopt vol
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/12, 15:38:24 »
Geheugenlek ?
Probeer recovery-mode.
Je komt in een commandlijn terecht (je zal moeten kiezen voor boot to commandline as root (dat is nieuw in Hardy)
Ga dan naar de directory /var/log
en verwijder zowat alle bestanden die daar instaan.

Lijkt mij de meest voor de hand liggende reden: logboeken die vollopen, maar je mag wachten op een tweede mening hoor.
Dat kan heus geen kwaad. (zelfde opmerking)
Dan kan je (hopelijk) terug inloggen en kun je met dehulp van iemand anders (want ik ken daar weinig van) zoeken wat er fout loopt.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Henkie108

  • Gast
Harde schijf loopt vol
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/12, 19:51:56 »
Bij recovery krijg ik drie keuzes
1e resume normal boot
2e root drop to root shelll prompt     hier zie root@ compternaam #
is hem? en wat vul ik daar in?
3e xfix try to fix x server

Harde schijf loopt vol
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/12, 20:32:55 »
Als je bent aan die root@computernaam doe je achtereenvolgens (na elke lijn ENTER)
Citaat
cd /var/log/
ls
dat laatste is een kleine L met een kleine S, en betekent niks anders dan list.
Je kan (maar dat zal moeilijk zijn ) die lijst hier posten, maar mijn ervaring is dat je in elk geval een hoop bestanden daaruit kan verwijderen. Doe weer achtereenvolgens (telkens ENTER)
Citaat
rm *.gz
rm *.old
rm *.0
rm *.1
rm *.2
Daarin betekent rm remove (verwijder) en staat het * voor een willekeurige filenaam. Die .gz files zijn al gearchiveerde logs, die .old spreken voor zich en die .0, .1 enzovoort zijn de recentste backups van logbestanden. Die hele troep mag in elk geval weg. Probeer nadien terug op te starten met in de commandlijn
Citaat
reboot now
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Henkie108

  • Gast
Harde schijf loopt vol
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/12, 23:52:32 »
Mijn reply is niet zichtbaar dus nogmaala.
Als ik cd/var/log/ intyp en enter zegt ie no such file

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Harde schijf loopt vol
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/13, 02:14:45 »
Er moet een spatie zitten tussen cd en /var/log

Henkie108

  • Gast
Harde schijf loopt vol
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/13, 14:10:39 »
Dankje Prosper en Johanvd we kunnen weer in het programma er zijn 88.5 meg beschikbaar nu nog zien hoe we de ontbrekende gigabites terugwinnen.
Henkie

Harde schijf loopt vol
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/13, 15:19:38 »
hallo, een snelle manier om te zien welke mappen hoeveel ruimte innemen, is:
$ /
$ sudo du -sh
(du staat voor disk usage)

als je die uitvoer naar een tijdelijk bestandje wilt schrijven, doe je
$ sudo du -sh > /tmp/schijfgebruik

in te zien met bv.
$ gedit /tmp/schijfgebruik

Henkie108

  • Gast
Harde schijf loopt vol
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/13, 21:36:12 »
Dankje Paul. Dit geprobeerd, hij moest nog even een progje laden en liet toen zien dat er 30 gig gebruikt werd. Waaraan was niet te zien want de pagina die dat moest tonen was blanco. Inmiddels is de 88,5 meg die ik gewonnen had weer teruggevallen naar 16 meg. Denk dat een nieuwe install de enige overgebleven optie is. Dank allen voor de moeite. Groetjes
Henkie108

Harde schijf loopt vol
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/13, 21:44:13 »
Da's jammer. De tijd was wel erg kort om te weten waarom dat geheugen vol liep.
Gelukkig is een nieuwe install bij Ubuntu niet zo'n pijnlijke ervaring. :)

Alles goed gebackuped ?

Succes, en laat nog wat van je horen. ;)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Henkie108

  • Gast
Harde schijf loopt vol
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/14, 14:26:34 »
Een nieuwe install geen pijnlijke ervaring? Wel toen ik niet meer bij mijn 40gig schijf kon zette ik kubuntu op een 320 schijf er kwam een mededeling over fouten met suggestie reinig romlezer of brandt schijf opnieuw op lagere snelheid, je klikt ok en het ding gaat rustig verder met installeren, gevolg een krom programma. Dus heron opnieuw gedownload en op 8x gebrand. Wil installeren en hij wordt rustig in een andere partitie gezet (overigens met dezelfde foutmelding). Werk nu dus met een kreupele H H . Mijn besluit is dus om een expert te vragen de zaak voor me te installeren, of misschien ziet hij wel waar het lek zit en kan dit verhelpen. We houden in de gaten wat ie doet om ervan te leren. Weet alleen niet op wat voor termijn hij tijd heeft. Dus.. je hoort nog van me

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Harde schijf loopt vol
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/14, 14:54:50 »
Citaat van: Henkie108
Een nieuwe install geen pijnlijke ervaring? Wel toen ik niet meer bij mijn 40gig schijf kon zette ik kubuntu op een 320 schijf er kwam een mededeling over fouten met suggestie reinig romlezer of brandt schijf opnieuw op lagere snelheid, je klikt ok en het ding gaat rustig verder met installeren, gevolg een krom programma. Dus heron opnieuw gedownload en op 8x gebrand. Wil installeren en hij wordt rustig in een andere partitie gezet (overigens met dezelfde foutmelding). Werk nu dus met een kreupele H H . Mijn besluit is dus om een expert te vragen de zaak voor me te installeren, of misschien ziet hij wel waar het lek zit en kan dit verhelpen. We houden in de gaten wat ie doet om ervan te leren. Weet alleen niet op wat voor termijn hij tijd heeft. Dus.. je hoort nog van me
Tja, zo vraag je ook om problemen natuurlijk.....

Als je tijdens de installatie een foutmelding krijgt, dan is er maar één verstandige handeling: de installatie *onmiddellijk* afbreken en de installatie-CD met een grote zwaai in de prullenbak kieperen.

Overigens is het altijd aan te raden om *voordat* je met de installatie begint, de CD zichzelf te laten controleren op eventuele corruptie: "Check CD for defects" in het opstartmenu van de CD. Wordt er dan een fout gemeld: weg met het rotding!

De installatie-CD wil je overigens ook op zo laag mogelijke snelheid branden: 8 x of zo. Niet hoger. De CD zit ramvol en heeft nauwelijks plek voor foutcorrectie, namelijk. Bij zeer lage brandsnelheid is de kans op brandfouten het kleinste.

Henkie108

  • Gast
Harde schijf loopt vol
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/15, 06:02:22 »
De enige fout die ik maakte was veronderstellen dat de foutmelding en vervolgens klikken op ok de boel stil zou leggen. Toen de install doorging dacht ik dat de mededeling misschien vals was, ik had nl 2x een "check for defects " uitgevoerd. Daar kwam niets uit. Schijven werden gebrand op 8x met CD burnerXP. Vreemd he, dat ie een check uitvoert en niets merkt. Goed we zullen het aan onze Linuxman overlaren. Een schijfje bestellen? Liever niet, dat deed ik ooit met Dapper Drake. Live CD zag er goed uit tot er een geweldig geraas was. Computer uitgezet romspeler gedemonteerd en de scherven voorzichtig verwijderd, gelukkig deed ie het nog. Dit bekoelde mijn interresse in ubuntu even.
Goede site overigens
Henkie

Henkie108

  • Gast
Harde schijf loopt vol
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/28, 21:33:05 »
Volgens mijn Linuxman moest ik dit doen
sudo apt-get install konq-plugins
sudo konqueror

Dan de root directory selecteren (/)

Dan: View -> View Mode -> File Size View

Dit zal een plaatje zoals:

  http://img440.imageshack.us/my.php?image=appsinkonquerorpf1.png

genereren (duurt best een tijdje - ben nu al een paar minuten aan 't
wachten op een dergelijk plaatje voor mn home directory).

Als het klaar is (waarschijnlijk 't te merken door dat de harde schijf
niet meer rammelt) dan is het zoeken naar een onverwacht groote
directory  :-)

Na sudo konqueror kreeg ik echter een sliert foutmeldingen, die ik gewoon kon negeren.
Een volgende poging mislukte omdat Kubuntu me gewoon niet binnen wilde laten, dus toch maar een fresh install.