Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installatie en Boot repair op 1 USB-stick?  (gelezen 585 keer)

Offline JohnP

  • Lid
Ubuntu installatie en Boot repair op 1 USB-stick?
« Gepost op: 2015/07/31, 14:03:56 »
Beste mede-Linux-fanaten,

Is het mogelijk om op een Ubuntu installatie live USB tevens Boot Repair te laten opstarten?
Of moet ik op de Ubuntu live USB gewoon het ISO-bestand van Boot Repair plaatsen?

Op deze manier heb ik ze allebei bij elkaar en kan ik mocht het nodig zijn gelijk gebruik maken van Boot repair (zeker aangezien ik binnenkort naast mijn Ubuntu, mijn W7 overzet naar W10).



Offline EZ-man

  • Lid
Re: Ubuntu installatie en Boot repair op 1 USB-stick?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/31, 14:25:36 »
Er zijn tools voor het maken van multiboot usb's, maar die werken meestal niet met moderne UEFI pc-systemen.
Voor meer info, geef een zoekopdracht (zie zoekveld rechtsboven) op dit forum met de term multiboot.

Offline JohnP

  • Lid
Re: Ubuntu installatie en Boot repair op 1 USB-stick?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/31, 14:34:46 »
Bedankt.

IK heb het op de volgende manier gedaan:
- Ubuntu live USB opgestart
- Op ´Try Ubuntu´ gedrukt
- Internet connectie geregeld
- Terminal opgestart(doe dit via Dash want ctrl +alt + t, doet het niet) en de volgende commando´s ingevoerd(na elk commando, een enter):
sudo add-apt-repository ppa:yannubuntu/boot-repair
sudo apt-get update
sudo apt-get install -y boot-repair && boot-repair

Nu staat de boot-repair op de Ubuntu Live USB. Dus bij problemen, verander ik de bios-instellingen zodat ik de Ubuntu Live USB kan opstarten en eenmaal in ´Try Ubuntu´, start ik Boot Repair op.

Is hetgeen wat ik heb opgeschreven juist?

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Ubuntu installatie en Boot repair op 1 USB-stick?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/31, 14:43:10 »
Mogelijk dat de settings niet bewaard blijven die je bij je vorige sessie hebt gebruikt.
Dat kan je dus controleren door nog een keer met de usb op te starten.


EDIT: http://askubuntu.com/questions/321302/xubuntu-live-usb-persistence-how-to
« Laatst bewerkt op: 2015/07/31, 14:50:16 door EZ-man »

Offline JohnP

  • Lid
Re: Ubuntu installatie en Boot repair op 1 USB-stick?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/08/01, 08:57:24 »
Vandaag heb ik Ubuntu nog een keer via de usb opgestart en het blijkt dat alles is bewaard.
Er is direct internetverbinding en via het dash kan ik boot reparatie aanklikken en opstarten.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Ubuntu installatie en Boot repair op 1 USB-stick?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/08/01, 09:15:22 »
Dat is mooi. Ik zal het zelf ook eens proberen.  :)

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu installatie en Boot repair op 1 USB-stick?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/08/01, 09:50:58 »
Vandaag heb ik Ubuntu nog een keer via de usb opgestart en het blijkt dat alles is bewaard.
Er is direct internetverbinding en via het dash kan ik boot reparatie aanklikken en opstarten.

Neem aan dat de aanvulling met bootrepair is bewaard omdat je dit bij het maken van de live USB hebt aangegeven?

Offline JohnP

  • Lid
Re: Ubuntu installatie en Boot repair op 1 USB-stick?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/08/01, 11:29:44 »
Vandaag heb ik Ubuntu nog een keer via de usb opgestart en het blijkt dat alles is bewaard.
Er is direct internetverbinding en via het dash kan ik boot reparatie aanklikken en opstarten.

Neem aan dat de aanvulling met bootrepair is bewaard omdat je dit bij het maken van de live USB hebt aangegeven?

Ik heb de Ubuntu live USB een paar maanden geleden gemaakt toen ik Ubuntu voor het eerst ging gebruiken. Eerlijk gezegd weet ik niet of ik iets heb aangegeven of heb kunnen aangeven m.b.t. het bewaren van wijzigingen in de probeer versie. Feit is, ik heb bovenstaande handelingen uitgevoerd en het gevolg is dat boot repair en tevens de internetverbinding bewaard is gebleven.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Ubuntu installatie en Boot repair op 1 USB-stick?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/08/07, 00:15:56 »
Dat gaat prima, zoals JohnP aangeeft en zeker zo veilig dan vanuit Boot Repair op de PC HD zelf.
In mijn vorig topic is mij door E-Man geadviseerd het te gebruiken om W7 weer op te kunnen starten en daarbij is "Create BootInfo" een machtig middel gebleken.
Inmiddels heb ik W7 opnieuw geïnstalleerd op de 1e partitie i.p.v. die op de 2e partitie.
Omdat ik later de 1e partitie onhandig verwijderde (unallocated maakte) was daardoor W7 nooit meer op te starten. Conclusie: ben uiterst voorzichtig met die 1e partitie.
GParted geeft het ook duidelijk aan: probeer nooit die 1e partitie naar links te schuiven (gesteld dat daar nog unallocated aanwezig is).
Terwijl naar rechts schuiven (om partitie te vergroten) geen enkel probleem vormt.