Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vmware tools niet te installeren onder ubuntu  (gelezen 3314 keer)

qubuntu

  • Gast
vmware tools niet te installeren onder ubuntu
« Gepost op: 2007/07/10, 16:29:40 »
Als ik klik op vm > vmwaretools installeren dan krijg ik een cdrom icoon op mijn ubuntu bureaublad.
Als ik daar op klik dan zie ik twee bestanden:
vmwaretools-6.0.0.0-45731,i386.rpm
en
vmwaretools-6.0.0.0-45731,i386 tar.gz

als ik op de eerste klik krijg ik de mededeling dat het bestand niet uitvoerbaar is
als ik op de tweede klik dat krijg ik een archiefbeheer window met daarin een te openen vmware-tools-distrib bestand waar ik ook niets mee kan
installatie-wise

Hoe nu verder?

Offline Soul-Sing

  • Lid
vmware tools niet te installeren onder ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/10, 16:51:09 »
Citaat van: qubuntu
Als ik klik op vm > vmwaretools installeren dan krijg ik een cdrom icoon op mijn ubuntu bureaublad.
Als ik daar op klik dan zie ik twee bestanden:
vmwaretools-6.0.0.0-45731,i386.rpm
en
vmwaretools-6.0.0.0-45731,i386 tar.gz

als ik op de eerste klik krijg ik de mededeling dat het bestand niet uitvoerbaar is
als ik op de tweede klik dat krijg ik een archiefbeheer window met daarin een te openen vmware-tools-distrib bestand waar ik ook niets mee kan
installatie-wise

Hoe nu verder?
.rpm zal niet werken, u heeft de .deb nodig voor ubuntu. is die er?

Offline hello

  • Lid
vmware tools niet te installeren onder ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/10, 16:57:39 »
Wel, je hebt een rpm en tar.gz bestand. Een rpm bestand wordt standaard niet ondersteund door Ubuntu (rpm = redhat package mananger). Ubuntu is op debian gebaseerd en gebruikt .deb bestanden.
Een tar.gz bestand is een archiefbestand (zoals .zip). Als je dit wilt installeren, moet je eerst het bestand uitpakken en de stappen volgen die onderaan deze pagina staan: https://wiki.ubuntu.com/NlSoftwareInstalleren .
Vergeet het build-essential pakket niet!
Vmare tools staat niet in de repo's, maar ik ga eens even kijken of dat je nergens een .deb kunt vinden. Meer over hoe software installeren vind je op bovengenoemde pagina.
Tip: Kijk in het vervolg eerst eens in de wiki: https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie

Edit: @ Leoquant: Je was iets sneller

qubuntu

  • Gast
vmware tools niet te installeren onder ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/10, 16:58:30 »
de .deb?

Offline hello

  • Lid
vmware tools niet te installeren onder ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/10, 17:01:06 »
De .deb is het systeem dat ubuntu (en debian) gebruikt om software te installeren.

Offline Soul-Sing

  • Lid
vmware tools niet te installeren onder ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/10, 17:06:15 »
volgens mij wordt het compileren: build-essential installeren en misschien gcc.
@hello heb je een .deb kunnen vinden?

Offline hello

  • Lid
vmware tools niet te installeren onder ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/10, 17:08:02 »
Geen .deb gevonden. Of te wel gebruik je de tar.gz met behulp van de wiki, of je gebruikt de RPM met alien. Alien is een programma dat .RPM omzet in .deb, en die kan ubuntu wel installeren. WEet je hoe dat je alien kan installeren. Het zit in de repo's.?
Ik weet wel niet of dat goed werkt, nog nooit gebruikt.

qubuntu

  • Gast
vmware tools niet te installeren onder ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/11, 11:50:05 »
het zit in de repo's

Wat zijn repo's???

Offline Soul-Sing

  • Lid
vmware tools niet te installeren onder ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/11, 11:51:42 »
Citaat van: qubuntu
het zit in de repo's

Wat zijn repo's???
of vmwaretools in synaptic pakketbeheer zit.: systeem: beheer : synaptic
antwoord: neen.
repositories zijn de bronnen waaruit ubunutu de software haalt: altijd beproefd en veilig!

qubuntu

  • Gast
vmware tools niet te installeren onder ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/11, 13:30:06 »
ik moet vmware tools installeren vanaf de command prompt of vanuit een X session
kan iemand mij uitleggen waar ik de command prompt vinden kan in ubuntu of hoe ik een x session opstart?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
vmware tools niet te installeren onder ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/11, 13:34:41 »
command prompt wordt hier de Terminal genoemd:
Toepassingen -> hulpmiddelen -> terminalvenster.

klik zeker ook eens op de lniks onderaan mijn post. ;)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

vmware tools niet te installeren onder ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/11, 14:01:16 »
Probeer je ubuntu te draaien als gast-besturingssyteem op een windows pc?

qubuntu

  • Gast
vmware tools niet te installeren onder ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/11, 16:12:07 »
ja

vmware tools niet te installeren onder ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2007/07/12, 03:15:03 »
- Ok, zorg eerst dat je een up-to-date ubuntu installatie hebt. (Installeer alle updates en reboot de virtual machine.)*

- Dubbelklik het VMware Tools icoon, en right-click het tar.gz bestand. Extract het naar de Desktop.  In mijn geval (ubuntu guest & host) verschijnt er dan een map genaamd "vmware-tools-distrib" op het bureaublad (de naam kan afwijken).

- Open vervolgens een terminal (Applications-->Accessories-->Terminal of Toepassingen-->Hulpmiddelen-Terminalvenster).

- Copy & Paste (steeds gevolgd door enter):

sudo apt-get install build-essential

sudo apt-get install linux-headers-`uname -r`

- Start vervolgens de installer:

sudo ./Desktop/vmware-tools-distrib/vmware-install.pl

- Waarin "vmware-tools-distrib" dus de naam is van de map. Accepteer vervolgens gewoon alles met enter.

- Reboot de virtual machine.

- Configureren (in een terminal):

vmware-toolbox


Als er problemen zijn, laat het weten.

qubuntu

  • Gast
vmware tools niet te installeren onder ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2007/07/12, 10:12:20 »
Hoi Happyhamster.
Helemaal fantastisch. Het is gelukt!!!

Ik begon al te wanhopen Want noch de wikipagina's noch de vmware site gaven duidelijke aanwijzingen hoe dit te doen.
Maar o o wat krijg ik weer dos gevoelens: een tekentje verkeerd en een spatie-tje teveel en het werkt al weer niet , als je al weet wat je moet doen ( trouwens in Google vind ik tot nu toe  nog steeds de enige intelligente computerreactie op typefouten: bedoelde u....? helemaal geweldig)

Maar serieus een paar vraagjes:

- Waar kan ik goede documentatie vinden om als newbie meer te weten te komen over linux (ubuntu?) en commando's: sudo apt-get etc.

- Moet je in Ubuntu bescherming regelen tegen virussen?

- Tenslotte zijn er geen progjes die installaties als deze vergemakkelijken?

gisteren kwam ik iets als TASKSET tegen. Heb het in Ubuntu geïnstalleerd.
UBUNTU meldde dat het al geïnstalleerd was , maar  ik kan het vervolgens nergens vinden in het systeem en weet ook niet of het nuttig was om vmware tools te installeren????

Cobuntu

  • Gast
vmware tools niet te installeren onder ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2007/07/12, 10:21:16 »
@ Qubuntu

Vraag 1: https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie

Hier kom je heel ver mee ;)


Vraag 2: Ik zou zeggen nee. Als je goed oplet naar wat voor soort websites je gaat hoef je niet bang te zijn.

Lees anders:

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/12166
https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/NlInternetBeveiliging

Even door

Vraag 3: Sorry hier weet ik geen antwoord op, zit heb zelf pas 3 daagjes Ubuntu Linux :)

VMWaretools:

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/12525



Succes Qubuntu :D

Offline Soul-Sing

  • Lid
vmware tools niet te installeren onder ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2007/07/12, 10:26:06 »
cobuntu waarom link je weer naar dit topic?

Citaat
VMWaretools:

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/12525

vmware tools niet te installeren onder ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2007/07/13, 00:23:56 »
Citaat van: qubuntu
Hoi Happyhamster.
Helemaal fantastisch. Het is gelukt!!!

Ik begon al te wanhopen Want noch de wikipagina's noch de vmware site gaven duidelijke aanwijzingen hoe dit te doen.
Maar o o wat krijg ik weer dos gevoelens: een tekentje verkeerd en een spatie-tje teveel en het werkt al weer niet , als je al weet wat je moet doen ( trouwens in Google vind ik tot nu toe  nog steeds de enige intelligente computerreactie op typefouten: bedoelde u....? helemaal geweldig)
Je zal gaan merken dat de terminal gebruikersvriendelijker is dan dos. Veel meer mogelijkheden en meer feedback.

Citaat
- Waar kan ik goede documentatie vinden om als newbie meer te weten te komen over linux (ubuntu?) en commando's: sudo apt-get etc.
Voor links zie: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/1512

Citaat
- Moet je in Ubuntu bescherming regelen tegen virussen?
Nee, niet echt. Er bestaan wel een paar virussen (in het lab), maar deze verspreiden zich niet. Het probleem voor een virus is dat een normale linux gebruiker niet is ingelogd als administrateur, en dat betekent dat een virus normaal gesproken geen rechten heeft om iets uit te voeren. (Tenminste, dat is wat ik ervan begrijp :))

Citaat
- Tenslotte zijn er geen progjes die installaties als deze vergemakkelijken?
Bovenstaande installatie is een van de lastigste manieren om iets te installeren in ubuntu. De gebruikelijke methode gaat via Add/Remove of Synaptic Package Manager, beiden te vinden in de menus. Gewoon iets aanvinken, toepassen, en dat is het dan. De software wordt dan gedownload vanaf een "repository" (een centrale software-bibliotheek) en vervolgens geinstalleerd.

Een andere manier om dat te doen is via het "apt-get install" commando in een terminal. Het voordeel van de laatste methode is dat je heel veel programma's tegelijk kan installeren, en het is gemakkelijker als instructie te schrijven (dat is een van de redenen dat je apt-get veel op fora en wikis ziet: gewoon copy&paste en enter).

De volgende regel copy&paste ik bijvoorbeeld in een terminal nadat ik weer eens een nieuwe installatie heb uitgevoerd op m'n test-pc:

sudo apt-get install rar par2 sleuthkit libarchive-zip-perl build-essential alien sysv-rc-conf linux-headers-`uname -r`xserver-xorg-dev ssh

Het kost enkele seconden om dat te doen. Als je dezelfde 10 paketten via Synaptic zou installeren ben je wel even bezig. (De moderne mens heeft altijd haast :) )

Natuurlijk kan je ook installeren op de windows manier: zelf een pakket van een willekeurige website halen, en dan een installer draaien. Het handigst zijn dan .deb files: gewoon op dubbelklikken, en er zal een installer openen.


Citaat
gisteren kwam ik iets als TASKSET tegen. Heb het in Ubuntu geïnstalleerd.
UBUNTU meldde dat het al geïnstalleerd was , maar  ik kan het vervolgens nergens vinden in het systeem
Geen idee wat voor programma het is. Probeer eerst altijd in Synaptic te zoeken naar software. Er is *zeer* veel software beschikbaar via de standaard repositories.

Citaat
en weet ook niet of het nuttig was om vmware tools te installeren????
De tools verbeteren bijv. het gedrag van de muis en dergelijke.

Nu ja, ik zou zeggen neem de tijd ervoor, leer het nieuwe OS stukje bij beetje kennen. En in een virtuele machine kan je natuurlijk experimenteren wat je maar wilt :)

qubuntu

  • Gast
vmware tools niet te installeren onder ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2007/07/13, 10:13:23 »
thnx again voor je uitgebreide raactie!