Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu instalatie geraakt niet voorbij cd-rom detect  (gelezen 1166 keer)

zorofroozo

  • Gast
Xubuntu instalatie geraakt niet voorbij cd-rom detect
« Gepost op: 2008/03/02, 16:38:52 »
de alternate 7.10 is gebrand aan 4X op een gewone cd. De md5 checksum was correct.

het instalatiesysteem is een oude imac kloon.
Het is een emachine eOne met 501.1mhz intel celeron, intel chipset en 64mb ram waar windows 98 op stond.

Ik heb al enkele dingetjes geprobeerd, maar krijg nergens een voor mij duidelijke hint om verder te gaan.

In expert mode, txt-setup, kan ik gaan tot de stap waar hij cd-roms detecteerd. Maar toch zie je in het begin dat hij ziet dat de cdrom een samsung is, dus het is niet dat hij de cdrom niet detecteerd.
Daar laad hij tot 100%, gaat in low memory mode, en daarna zie je een blauw scherm met links boven de tekst: "low memory mode". En daar hangt hij

alt-f4 haalt tekst naar boven. Daar zie ik:

dy SeekComplete DataRequest }
ide: failed apcode was: unkown
hdc: drive not ready for command
ide-cd: cmd 0x28 timed out
hdc: DMA interrupt recovery
hdc: lost interrupt
hdc: status error: status=0x58  { DriveRea
"dy" is waarschijnlijk: "ready", net als "DriveRead", "DriveReady" hoort te zijn, maar de resolutie staat niet helemaal juist en dat kan ik hier niet gewoon met knopjes aan het scherm aanpassen. of mischien moet je beiden samen zien en is het "{ DriveReady SeekComplete DataRequest }"

iedere keer staat er een andere getallenreeks voor deze tekst en een datum, bijvoorbeeld:
"mar 2 16:58:30 kernel: [ 1713.650244]", enz
zou het kunnen dat dit codes zijn voor de chipsets waar hij drivers voor heeft en dat hij nu de juiste driver zoekt??? Of zijn dit gewoon zijn pogingen, daar het deze codes optellen (het getal voor de "." dan toch).
Hij heeft ongeveer een minuut per loop nodig, en dan begint hij aan een nieuwe DataRequest.

hij is dit ook nog steeds bezig maar dit lijkt eindeloos, ga hem nu een dik uur laten doen

moet ik misschien iets toevoegen aan het installatie commando? "noapic nolapic" of "no387" ofzo?
heb die dingen al eens geprobeert maar dat lijkt ook niet te helpen. ben wel niet zeker of ik ze op de juiste plaats heb toegevoegd.

CTRL-C doet ook iets, maar dat kan ik nu nog even niet doen, daar hij nog steeds met die DataRequests bezig is, en daar mischien nog enig resultaat uit komt.



ideën zijn meer dan welkom, ik kan er niet aan uit

zorofroozo

  • Gast
Xubuntu instalatie geraakt niet voorbij cd-rom detect
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/02, 16:42:26 »
na een half uur kijg ik dit:
Kernel panic - not syncing:Fatal exeption in interupthier heb ik nog een klein beetje extra info gevonden: http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-4031.html

ga de "noapic nolapic" eens proberen

Xubuntu instalatie geraakt niet voorbij cd-rom detect
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/02, 16:47:21 »
128 mb ram is het minimum, 64 is te weinig ;)
Op de chat te vinden als debiantux

zorofroozo

  • Gast
Xubuntu instalatie geraakt niet voorbij cd-rom detect
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/02, 16:50:22 »
"noapic nolapic" heb ik bijgevoegd op het einde van de commandoregel voor "--"

dat geeft het zelfde probleem, er zijn blijkbaar wel enkele missing modules, ik ga de cd eens testen op fouten op de laptop, op de eMachine ging dit ook niet.

cd is gedownload met een downloadmanager, zou er toch ietsaan stuk zijn dan? hummm

zorofroozo

  • Gast
Xubuntu instalatie geraakt niet voorbij cd-rom detect
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/02, 16:52:08 »
Citaat van: kebabfish
128 mb ram is het minimum, 64 is te weinig ;)
volgens de site is 64mb ook perfect mogelijk, al is 128 aangeraden.

maar ja,misch een foutje op de site dan, welke linux die er wat degelijk uit ziet, zou ik dan kunnen gebruiken?
win98 is geen optie meer

Xubuntu instalatie geraakt niet voorbij cd-rom detect
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/02, 17:01:32 »
Je zal dan naar een minidistributie moeten zoeken. Puppy linux is zeer compleet, dat kan je wel proberen.

edit: het staat inderdaad op de site, maar ik had hier eerst Xubuntu op 100 mb ram, en dat was niet vooruit te branden :P Heb momenteel een uitgeklede versie op 128 mb ram, start binnen 2 minuten op ;)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline ton1

  • Lid
Xubuntu instalatie geraakt niet voorbij cd-rom detect
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/02, 17:04:44 »
Kijk eens voor suggesties op
http://computertip.googlepages.com/minidistributies
van Pjotr...
Met goede groet,
Ton.
Ubuntu 9.10  - WindowsXP - Windows7-AMDAthlonXP2600+Geforce FX5600XT.

zorofroozo

  • Gast
Xubuntu instalatie geraakt niet voorbij cd-rom detect
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/02, 17:45:54 »
zal DSL dan eens proberen ;)

bedankt