Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zijbalk op forum uitschakelbaar maken...  (gelezen 1801 keer)

Zijbalk op forum uitschakelbaar maken...
« Gepost op: 2008/09/14, 07:45:46 »
Dit is eigenlijk een "feature request".
Ik schrijf het ook vanop m'n oude PIII met CRT-scherm (1024x768).

Omwille van de beperkte breedte van dit scherm, verlies ik enorm veel plaats met de zijbalk van het forum: die met de links naar de "partner projecten" en naar de teksten op het prikbord... :(
Die nemen maar een beperkte lengte in beslag, maar voor heel de rest van een pagina is er dan wel een vrij brede witte rand die niet nuttig wordt gebruikt.  De bijdragen worden ondertussen samengeperst op een veel te smal stuk, wat niet prettig leest en veel scrollen vraagt.  

Weet niet of het technisch mogelijk is, maar zou deze balk "uitschakelbaar" kunnen worden gemaakt ?  Ofwel met een knop bovenaan, naar believen aan en uit, ofwel met een instelling in "weergave" bij je profiel.

Zomaar een idee, maar misschien hebben nog mensen met een "kleiner" scherm er last van...  Zeker diegenen die nu met een mini-notebook rondsurfen...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Zijbalk op forum uitschakelbaar maken...
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/14, 14:23:02 »
Volgens mij zit er nog steeds een forum-upgrade in de raderen. Maar zoiets kan je ook zeker voor jezelf regelen als je Firefox gebruikt.

Met de add-on Greasemonkey kan je pagina's aanpassen door middel van javascript. En de add-on Platypus schrijft dergelijke scripts voor je, zodat je niet in de html/css hoeft te duiken. Stel, je wil deze twee add-ons gaan gebruiken om de zijbalk te verwijderen, dan kan dat als volgt:

* installeer beide add-ons
* ga naar een willekeurige pagina op het forum
* klik Tools/Hulpmiddelen en selecteer Platypus!
* klik op Isolate in de Platypus bar, en wijs nu met de muis naar het centrale forum-gedeelte, makkelijkst als je net boven Aankondigingen wijst, in de ruimte tussen de twee blokken
* ga met de pijltjestoetsen omhoog en omlaag totdat je precies en enkel het forum-gedeelte geselecteerd hebt (roze), en klik
* als het goed is vult het forum-gedeelte nu het hele scherm (zo niet, refresh dan de pagina en probeer het nog eens), klik save om dit op te slaan als Greasemonkey script
* kies install bij de nieuwe greasemonkey script popup
* ga nu naar Greasemonkey > Manage User Scripts en verander de Included Pages naar http://forum.ubuntu-nl.org/*

Nu gaan alle pagina's van dit forum over heel je scherm. Uit en aanzetten kan met het klikken op het apenkoppie. Ik kan je ook het script geven maar het is net zo handig om het even zelf te doen. Succes!

Uit:


Aan:

Zijbalk op forum uitschakelbaar maken...
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/14, 17:47:58 »
Dank, dat werkt dus heel vlot. :)

Het enige wat ik niet vind is dat "apenkoppie" :(
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Zijbalk op forum uitschakelbaar maken...
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/14, 18:00:54 »
Fijn dat het gelukt is. Evenzogoed zou het inderdaad een mooie feature zijn voor het volgende forum gezien de netbooks e.d.

Ik bedoelde dit:

Heb je die niet? In het eerste plaatje is hij grijs (uit). Is hetzelfde als bij Tools > Greasemonkey kijken, daar kan je Enabled aan en uitvinken.

Overigens kan je Platypus weer verwijderen als je het verder niet gaat gebruiken.

Zijbalk op forum uitschakelbaar maken...
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/14, 18:07:43 »
OK
Ik zocht enkel bovenaan... :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Zijbalk op forum uitschakelbaar maken...
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/14, 19:57:36 »
dank je voor de tip ... ik gebruik hem om de reclame enz van âgina's te verwijderen

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Zijbalk op forum uitschakelbaar maken...
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/14, 20:07:39 »
Voor reclames is Adblock plus veel makkelijker lijkt me.

Zijbalk op forum uitschakelbaar maken...
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/14, 20:13:50 »
Inderdaad, daar zou ik Adblock voor gebruiken, eventueel met 'Element Hiding Helper'. In dit geval betekende dat echter dat de rechterbalk welliswaar leeg was, maar evenveel ruimte bleef innemen.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Zijbalk op forum uitschakelbaar maken...
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/15, 19:43:41 »
Technisch gezien moet het ook kunnen met een linkje op het forum, een kwestie van de div verbergen met JavaScript.
function verbergen()
watjewiltverbergen = getelementbyid('de_id_van_de_div_die_je_wil_verbergen');
watjewiltverbergen.style.display = ('none');

en de link: Het is 1 extra linkje, maar kost bijna geen extra serverload, want het is dan client-side. Of het een goed idee is weet ik niet, want het kan zijn dat de link kwa grootte niet opweegt tegen het gebruikersgemak. Ook werkt het niet in IE4 geloof ik, hoewel het linkje dan ook geen schade aanricht

Marten