Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen usb na ontwaken uit ramslaap...  (gelezen 508 keer)

Offline begonia

  • Lid
geen usb na ontwaken uit ramslaap...
« Gepost op: 2014/01/03, 22:28:59 »
Onze computer AMD cpu Asus moederbord, desktop, doet het heel goed met (k)ubuntu. Alleen, sinds een poosje werken de (usb) muis en het (usb) toetsenbord niet meer wanneer het systeem "wakker is geworden" uit ram-slaap.
Ik heb gekeken met de 3.12 kernel en met de 3.13 kernel (rc 5) en ook daar is het mis.
Ik heb Precise Pangolin (12.04.3) geprobeerd - kernel 3.2 - en daar is het GEEN probleem.

Inmiddels ben ik er achter wat het dus is. Het hele usb "subsystem" is verdwenen na ontwaken dus uit ramslaap. Het zit volgens mij echt in de kernel en niet in bijvoorbeeld in de grafische driver. Ik heb de proprietary Nvidia driver én de Nouveau driver geprobeerd en die brengen allebei geen verandering.
Ik zit te zoeken maar ik vind  maar geen bug waarin het beschreven wordt.
Heeft iemand anders dit?
Ik wil ook wel een steentje bijdragen maar waar moet ik dan zijn? Is er een linux-kernel bug-list?
 


Offline begonia

  • Lid
Re: geen usb na ontwaken uit ramslaap...
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/04, 07:07:12 »
Dank je voor je reactie. En inderdaad, met die "hybernation" (de diepste slaap) had ik vroeger alleen maar problemen. Ik vind het terecht dat dat nu niet meer kan.
Maar de "suspension" of "ram-slaap" vind ik erg nuttig. Als je eens vergeet je computer uit te zetten doet hij het zelf op deze manier. Volgens mij verlengt het de levensduur van je computer en spaart het een massa energie. Dus wil ik mijn steentje bijdragen aan het verbeteren van het probleem. Ik heb weleens een "bug" aangemaakt of gevolgd (libreoffice, thunderbird enz) maar met deze bug lijkt dat wel een stuk lastiger.
Toch moet er een plaats zijn waar ze blij zijn als de de "output" van een bepaalde opdracht zien of noem maar op.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: geen usb na ontwaken uit ramslaap...
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/04, 10:31:38 »
Foutmeldingen kun je desgewenst doen op Launchpad:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+filebug/?no-redirect

Maar direct soelaas zul je daar niet krijgen, verwacht ik. Dat is meer om mee te helpen voor de toekomst. Als ik jou was, zou ik overstappen naar 12.04 LTS, aangezien de LTS-kernel (3.2.x) geen problemen geeft.....

Let op: het iso van Ubuntu 12.04.3 heeft een kernelsprong gemaakt naar 3.8; alleen het iso van Xubuntu 12.04.3 heeft nog de LTS-kernel (en het iso van Lubuntu 12.04 ook, maar daar is geen puntversie van).