Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: backup Ubuntu op tweede harde schijf  (gelezen 2511 keer)

Offline gerwilver

  • Lid
backup Ubuntu op tweede harde schijf
« Gepost op: 2009/09/28, 20:15:53 »
hallo beste forumleden,

Jarenlang heb ik Suse en Windows (excuse me) XP gebruikt met een dual boot. Noodgedwongen (aankoop nieuwe computer) ben ik overgestapt naar Windows Vista. Nu wil ik er ook een linux distro opzetten. Ik heb gekozen voor Ubuntu vanwege het grote aanbod van hulp (jullie o.a. dus).Ik heb de Live Cd gedownload en daarna een opstart Live usb stick gemaakt. Minder lawaai en werkt sneller. Ik wil Ubuntu op mijn eerste harde schijf installeren via mijn usb stick. Voordat ik dat ga doen heb ik een vraagje. Heeft Ubuntu ook een mogelijkheid om een backup van de gehele linux distro met al mijn persoonlijke instellingen en bestanden 1 op 1 op mijn tweede harde schijf te plaatsen en vervolgens alle wijzigingen die ik in linux op mijn eerste harde schijf aanbreng automatisch te laten backuppen naar mijn tweede harde schijf?
Groet,
Gerwilver

Offline ivo

  • Lid
Re: backup Ubuntu op tweede harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/28, 23:20:55 »
Hoi gerwilver,

Ik meen onlangs gelezen te hebben dat wat jij wilt mogelijk is. Ik kan me alleen niet meer herinneren waar.......

Ik denk dat je met "rsync" een heel eind kan komen.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: backup Ubuntu op tweede harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/29, 00:01:30 »
Heeft Ubuntu ook een mogelijkheid om een backup van de gehele linux distro met al mijn persoonlijke instellingen en bestanden 1 op 1 op mijn tweede harde schijf te plaatsen en vervolgens alle wijzigingen die ik in linux op mijn eerste harde schijf aanbreng automatisch te laten backuppen naar mijn tweede harde schijf?
Groet,
Gerwilver

installeer remastersys en maak daarmee een persoonlijke installeerbare live-cd/dvd zoek even op remastersys.deb
<cjm>

Re: backup Ubuntu op tweede harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/29, 00:02:04 »
Ik heb afgelopen week mijn /home gebackupt met grsync. Er werden een aantal bestanden niet meegenomen
o.a. iets met van .gvs o.i.d. Ik weet niet of het met rsync beter gaat, omdat je dan geen grafische schil gebruikt?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: backup Ubuntu op tweede harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/29, 11:50:03 »
@gijsbert,
het bestandje wat jij noemt, is een heel apart bestand. Ik vermoed dat je doelt op .gvfs
Volgens mij is dat niet te backuppen.
Hoeft ook niet, want het wordt bij verwijdering "vanzelf" opnieuw aangemaakt (dacht ik).

Re: backup Ubuntu op tweede harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/29, 14:21:18 »
Inderdaad die bedoelde ik, Steven. Als die opnieuw aangemaakt wordt is het geen probleem. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: backup Ubuntu op tweede harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/29, 15:06:13 »
Backuppen /home-map incl. alle configuraties/instellingen naar tweede harde schijf:

$ rsync -tva . /media/disk2/backup/
Als je dit commando een volgende keer geeft, worden uitsluitend veranderingen doorgegeven. De eerste keer duurt het dus even, de tweede keer en meer merk je er nauwelijks wat van. Cronjob maken (dwz. dit commando automatisch laten uitvoeren op gezette tijden) gaat makkelijk met Gnome Taakplanning, zit in Synaptic.  

Dat disk2 hierboven is de map die je zelf hebt aangemaakt om die tweede schijf te mounten, kan elke naam hebben.

Overigens, als je herstelpunten wilt inbouwen (restore naar bv. twee dagen geleden), dan moet je rsync-backup gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/29, 15:08:34 door Paul Matthijsse »