Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: afdrukbeheer  (gelezen 819 keer)

Offline rietje

  • Lid
afdrukbeheer
« Gepost op: 2016/09/08, 15:42:14 »
Xubuntu 16.04 en HP printer

Bij het geven van een printopdracht blijven deze opdrachten altijd in de wachtrij staan en moet ik eerst in afdrukbeheer ze vrijgeven.
Waar kan ik een opdracht geven om de printopdracht direct door te laten lopen?
M.vr.gr.

Re: afdrukbeheer
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/08, 21:50:05 »
Hoe geef je ze 'vrij' in Afdrukbeheer en welke HP-printer gebruik je?

Offline rietje

  • Lid
Re: afdrukbeheer
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/09, 09:56:27 »
Eerst klik ik op de tab "printer" ,dan printerwachtrij bekijken. Afdruktaak activeren en op de groene pijl klikken.
Daarna gaat hij gewoon printen, maar ik wil dat hij direct gaat printen als ik in een programma de printopdracht geef.
In windows gebeurt dat wel.
Groetjes,

Offline rietje

  • Lid
Re: afdrukbeheer
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/11, 10:12:09 »
Het zit op één of andere manier in de instellingen van de programmaś vanwaar het document de printopdracht krijgt.
Bij bv. Libre Office heb ik nl. ontdekt dat er wel direct wordt afgedrukt vanui "Bestand-Afdrukken" , maar niet vanuit het printopdracht-icoon bovenaan de bladzijde.
Ergens in de configuratie van LibreOffice zit het. Kan niet ontdekken waar.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: afdrukbeheer
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/11, 10:24:23 »
Eerst klik ik op de tab "printer" ,dan printerwachtrij bekijken. Afdruktaak activeren en op de groene pijl klikken.
Daarna gaat hij gewoon printen, maar ik wil dat hij direct gaat printen als ik in een programma de printopdracht geef.
In windows gebeurt dat wel.
Groetjes,

Welke versie van Ubuntu gebruik je dan, Rietje? En in welk programma zie je dan een tab "printer" enzovoort? Dan kunnen we eens kijken wat jij bedoeld en uitzoeken wat hier gebeurt. Paul vroeg niet voor niets om wat meer informatie.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Suns

  • Lid
Re: afdrukbeheer
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/13, 09:08:48 »
Hallo,

Hier print hij alles geen problemen.
Je moet een kijken bij printmenu. 
Bestand-afdrukken-  printopdracht en dan staat er  (nu , op tijd , wachtrij ) moet je even kijken wat er staat aangevinkt.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline rietje

  • Lid
Re: afdrukbeheer
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/13, 17:33:10 »
Just,
Het gaat om xubuntu 16.04 met HP printer Deskjet 3070A.

Suns,
Waar zie jij in Afdrukbeheer dit staan? Bstand-afdrukken, enz.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: afdrukbeheer
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/13, 18:48:41 »
Hoi Rietje,

Ik begin het misschien een beetje door te krijgen.

Meestal krijg je bij afdrukken dit venster (zie de bijlage). In dit geval druk ik in Firefox, terwijl ik op ons Forum naar jouw bericht kijk op Bestand > Afdrukken. Dan vind je op het vierde tabje de instellingen waar wij van vermoedden dat er wat zit dat dit gebeuren kan veroorzaken. Is dat het? Zet dat dan maar op "Nu"

Helpt dit je wat verder?

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline rietje

  • Lid
Re: afdrukbeheer
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/14, 10:19:52 »
Bij mij staat dit al op NU.
De fout zit bij mij vermoedekijk in LibreOffice.
Ik heb nl. 2 HD's. Op één ervan heb ik nog de 14.04 staan. Hier geen enkel probleem met direct printen. Niet in Mail noch in LibreOffice.
Dan ga ik naar de tweede HD met de 16.04. Dan kan ik direct printen met Thunderbird en ook direct printen in LibreOffice5 via: Bestand-Afdrukken, maar als ik in de menubalk op het print-icoon druk moet ik eerst naar afdrukbeheer om de wachtrij te ontkoppelen. 
Van deze LibreOffice5 samen met de 16.04 gekregen ziet de menubalk er ook anders uit dan die van de 14.04 LibreOffice. Er staat een extra print-icoon voor afdrukvoorbeeld naast de normale.
Alles met dezelfde printer, dus daar ligt het zeker niet aan!
Groetjes,

Offline dorusone

  • Lid
Re: afdrukbeheer
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/14, 13:02:15 »
Rietje :

ik kan me soortgelijk probleem herinneren ¨hij zet alles in de wachtrij¨
heb zelf een HP2050 deskjet met een bijbehorend HP print programma (met HP logo)
(gegoogled)
mijn advies :  1) als je gaat printen print alleen vanuit een OS (dus niet uit 14.04 printen en
dan via 16.04 zonder restart.

2) zet de printer even AAN en UIT  (reset)  (dat deed bij mij de truc :)

Succes !


 

Offline rietje

  • Lid
Re: afdrukbeheer
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/14, 13:38:53 »
dorusone,
Ik kan vanuit de 14.04 zonder problemen direct printen, dus aan de 14.04 of printer ligt het niet.
Zoals ik hierboven al uitgelegd heb is proefondervindelijk bewezen dat het aan de nieuwe LibreOffice5 moet liggen.

Offline rietje

  • Lid
Re: afdrukbeheer
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/14, 14:04:20 »
Ik heb zojuist een upgrade voor LibreOffice5 uitgevoerd en opgelost is het probleem.

Bij een upgrade naar xubuntu 16.04 sturen ze dus kennelijk een oudere versie van LibreOffice5 mee!

Groetjes,

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: afdrukbeheer
« Reactie #12 Gepost op: 2016/09/14, 15:54:37 »
Hoi Rietje,

Over die upgrades is het laatste woord nog niet gezegd, maar dat het niet altijd goed gaat is wel duidelijk.

Mooi dat het opgelost is! Heb je toch zelf voor elkaar gebokst. Complimenten!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline rietje

  • Lid
Re: afdrukbeheer
« Reactie #13 Gepost op: 2016/09/15, 09:37:33 »
Just,
Gelukkig heb ik veel tijd om te experimenteren.
Groetjes,