Ondersteuning > Foto-, video- en audiobewerking

Professionele fotoproductie op Ubuntu

(1/12) > >>

Timo:
Hallo iedereen!

Gezien het marktaandeel van Linux is het niet altijd even makkelijk om aan professionele software te komen. Dat geldt ook voor fotografiesoftware. Maar toch hebben we een aantal kwalitatief goede stukjes software hiervoor. Een klein lijstje volgt hieronder, die jullie natuurlijk mogen aanvullen door posts in dit topic te plaatsen.

Fotobeheer

-Standaard is Ubuntu voorzien van Shotwell die voorziet in het basisbeheer van foto's.
-DigiKam kan zowel gebruikt worden om te beheren als om te bewerken en is wat uitgebreider van opzet dan Shotwell.
-F-Spot is een oude bekende op Linux en voorziet net als Shotwell in het basisbeheer van foto's. Het zit qua functionaliteit ergens tussen Shotwell en DigiKam in.

Alledrie verkrijgbaar in het Ubuntu Softwarecentrum.

Foto's bewerken - RAW en niet-RAW
-Met ufraw kan men RAW-foto's importeren en in batch bewerken.
-Met Rawtherapee kan dit ook.
-Evt. kan men daarna GIMP gebruiken om de RAW-foto's direct te bewerken.
-Een alternatief voor GIMP wat meer lijkt op Photoshop en zelfs Photoshop-plugins ondersteunt is Pixel Studio Pro. Dit is echter wel closed source en een licentie a 30 euro is nodig om alle functionaliteit te kunnen benutten; de demo heeft een paar beperkingen.
-Een ander alternatief voor GIMP is Krita. Het is meer bedoeld als een sketch-programma maar het heeft ook fotobewerkingsfunctionaliteit die vrij diep gaat.
-Ook  Photivo is een prachtig pakket om foto's mee te bewerken, met name RAW-foto's.

Elke van deze is te vinden in het Ubuntu Softwarecentrum behalve Pixel en Photivo die van de website moeten worden gehaald.

Veel plezier met fotobewerking op Linux!

Dit is een vervolg van een ander draadje, hier te vinden.

Topicstart gemaakt door Vistaus, credits naar hem. Bedankt!

Gijsbert:
Darktable is er ook. Net even een foto bewerkt. Mijn inziens is er met Darktable genoeg te doen, alleen of het predicaat professioneel toegekend kan worden, weet ik niet, een ander misschien wel?

Jenske:
Ik ben nu niet echt een professioneel fotograaf, maar heb inmiddels al wel meer dan 30 jaar ervaring in fotografie, waarvan iets meer dan 5 jaar digitaal.
Voor het bewerken van RAW-beelden gebruik ik sinds kort Darktable en dat is inderdaad een bijzonder goed programma. Hét grote voordeel is het zogenaamde "versioning". Dat betekent dat je je originele beeld altijd blijft behouden, maar dat alle aanpassingen die je aan je foto doet, worden opgeslagen in verschillende stappen -- de versioning. Dat kost relatief weinig geheugenruimte, aangezien je originele foto -- al snel een 6 à 16 megabyte -- wordt behouden en de aanpassingen er worden aan gehangen als een soort script.
Digikam doet dat trouwens ook, maar Digikam laat geen aanpassingen versioning toe van de eigenlijke RAW-bestanden.
Darktable heeft trouwens een aantal zeer moderne aanpassingstechnieken -- noem het donkere kamer werken -- die je moeilijker of niet kan uitvoeren in Digikam.
Ik gebruik de volgende combinatie: Darktable, Digikam en GIMP (voor echt zeer gelokaliseerd doordrukken en tegenhouden, noem het "knip- en plakwerk). Gimp kan wél een soort versioning uitvoeren, maar niet op raw-bestanden; daarvoor heeft 'ie een soort vertaalslag nodig. Ik gebruik daarvoor Ufraw.

Voor een professional zal er mogelijk 1 zaak potentieel wél problematisch zijn: de stabiliteit. Hoewel ik nooit een foto ben kwijt geraakt en het echt wel weinig voorkomt, gebeurt het wel degelijk dat Darktable of Digikam crasht. En dat soort problemen zie ik minder met de (recentere) versies van Windows-gebaseerde programma's zoals Lightroom en Photoshop.

bwman:
ik ben sinds kort bezig met phototivo en ik vind dit ook heel goed werkbaar al weet ik niet of het batchen profesioneel genoeg gaat

HCV:
Sinds kort is er een nieuw open source programma om foto's te bewerken. nl LIGHTZONE.
Voor LINUX,  MAC en WINDOWS. Het was eerder commercieel en closed source, maar nu Open source.
Zelf vind ik het een prettig programma en kan ook met RAW overweg.
Het grote voordeel is dat het niet destructief werkt, zodat het origineel behouden blijft.
Na registratie op de website is het te downloaden.
Verder zijn er ook al een boel video tutorials voor dat programma op Youtube.

Vriendelijke groeten,
Henk Tijdink

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie