Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu als hoofdprogramma  (gelezen 1187 keer)

SoundwaveNL

  • Gast
Ubuntu als hoofdprogramma
« Gepost op: 2009/02/22, 10:54:53 »
Hoe krijg ik Ubuntu als hoofdprogramma sda1 compleet zodat Vista er niet meer op staat, maar de sda2 [backup/herstel vista] wel blijft bestaan?
Als ik van de sda1 partitie wil bewerken dan geeft hij verschillende opties aan. Welke moet ik hebben zodat Ubuntu 8.04 op de sda1 partitie van 115gb komt te staan en de sda2 dus intakt blijft.

ext3 of ext2? Wat is de setup in partitie bewerken menu'tje?  bijvoorbaat dank! =D

Offline quick30

  • Lid
Re: Ubuntu als hoofdprogramma
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/22, 12:20:15 »
Hoe krijg ik Ubuntu als hoofdprogramma sda1 compleet zodat Vista er niet meer op staat, maar de sda2 [backup/herstel vista] wel blijft bestaan?
Als ik van de sda1 partitie wil bewerken dan geeft hij verschillende opties aan. Welke moet ik hebben zodat Ubuntu 8.04 op de sda1 partitie van 115gb komt te staan en de sda2 dus intakt blijft.

ext3 of ext2? Wat is de setup in partitie bewerken menu'tje?  bijvoorbaat dank! =D
als dit de opties zijn dan "manual" kiezen. Vervolgens goed lezen. Je weet al dat je "sda1" moet hebben. Je kunt voor de zekerheid even naar de grootte van de schijven kijken en de totale verdeling van je sda-schijf; dus welke partities er op zitten. Oh en voor alles: Maak een backup van de info die je wilt behouden. Gewoon om zeker te zijn. Ik zou ook een systeembackup maken zoals je leverancier wellicht heeft aangegeven?

Offline quick30

  • Lid
Re: Ubuntu als hoofdprogramma
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/22, 12:26:10 »
Als het goed is heb je dit als leidraad? Dat verklaart waarom je vast komt te zitten. ;)

Offline Floris

  • Lid
Re: Ubuntu als hoofdprogramma
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/22, 12:31:17 »
Om alleen op sda1 te installeren moet je, wanneer je gevraagd wordt om de schijf in te delen (te partitioneren),  kiezen om dit met de hand te doen en dan alleen sda1 gebruiken in je het partitionerprogramma.

Wat betreft ext2 en ext3: ik zou aanraden om voor ext3 te gaan, het is in feite ext2 uitgebreid met bijvoorbeeld journalling, bovendien is het ondertussen al een beproefd bestandssysteem (vaak gebruikt), dus mag je hiermee een betrouwbaar systeem verwachten.

@quick30: waarschijnlijk zeg je over partities hetzelfde als ik, maar als ik op de link in je eerste post klik, dan krijg ik een “403 – forbidden”-foutmelding.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

SoundwaveNL

  • Gast
Re: Ubuntu als hoofdprogramma
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/22, 13:38:30 »
Probleem is dat hij vraag wat te doen met de partitie en wat er aan te koppelen? / of /boot of /home...
Wat moet daar dan voor komen? Welke optie geef je daar dan aan?

Offline Floris

  • Lid
Re: Ubuntu als hoofdprogramma
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/22, 13:53:10 »
Als je maar één partitie wilt gebruiken voor Linux, dan moet je wel / (de root-map) aankoppelen; het is echter aan te raden om je ene partitie te verwijderen en er meerdere van te maken.  Waarschijnlijk is het handig als je je eerst wat inleest, en dan kiest hoe je je ruimte wilt indelen: hier is een artikel over partitioneren, horend bij deze installatie-handleiding, beide zijn in het Engels.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu als hoofdprogramma
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/22, 17:26:05 »
Het gemakkelijkste is eenvoudig de standaard installatieprocedure te volgen, waarbij je een root en een swap partitie krijgt. Dan doet het installatieprogramma verder alles automatisch (partitioneren en koppelen).

In jou geval betekent dat dat je vooraf de sda1 partitie moet verwijderen. Daarna start je het installatieprogramma op en kiest voor "grootste aaneengesloten vrije ruimte". Op de vrije ruimte van de vroegere sda1 zal automatisch een nieuwe primaire sda1 aangemaakt worden en een extended partitie met je swap erin.

Je kan je sda1 verwijderen met de partitiebewerker. Start een live sessie van ubuntu op. Start de partitiebewerker op door Alt+F2 te drukken, en dan het commando "gksudo gparted" in te geven. Rechtsklik sda1, kies "ontkoppelen" (in geval de live sessie die automatisch zou gekoppeld hebben). Terug met rechtsklik de partitie verwijderen. Knop "Toepassen" indrukken en klaar. Je kan de partitiebewerker afsluiten. Vanaf de desktop kan je nu het installatieprogramma opstarten. Kies voor "grootste aaneengesloten vrije ruimte, en de rest gaat automatisch.

SoundwaveNL

  • Gast
Re: Ubuntu als hoofdprogramma
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/22, 17:33:07 »
Top die zal ik onthouden en straks uitvoeren...

SoundwaveNL

  • Gast
Re: Ubuntu als hoofdprogramma
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/22, 21:18:59 »
Het gemakkelijkste is eenvoudig de standaard installatieprocedure te volgen, waarbij je een root en een swap partitie krijgt. Dan doet het installatieprogramma verder alles automatisch (partitioneren en koppelen).

In jou geval betekent dat dat je vooraf de sda1 partitie moet verwijderen. Daarna start je het installatieprogramma op en kiest voor "grootste aaneengesloten vrije ruimte". Op de vrije ruimte van de vroegere sda1 zal automatisch een nieuwe primaire sda1 aangemaakt worden en een extended partitie met je swap erin.

Je kan je sda1 verwijderen met de partitiebewerker. Start een live sessie van ubuntu op. Start de partitiebewerker op door Alt+F2 te drukken, en dan het commando "gksudo gparted" in te geven. Rechtsklik sda1, kies "ontkoppelen" (in geval de live sessie die automatisch zou gekoppeld hebben). Terug met rechtsklik de partitie verwijderen. Knop "Toepassen" indrukken en klaar. Je kan de partitiebewerker afsluiten. Vanaf de desktop kan je nu het installatieprogramma opstarten. Kies voor "grootste aaneengesloten vrije ruimte, en de rest gaat automatisch.


Thanks... werkt ... vista ligt er eindelijk af voor het grootste gedeelte. Staat alleen nog een backup op een aparte partitie die door hp is gedaan. Dus geen herstelschijven.
Vista liep de hele tijd vast of draaide heeeel traag alles af... dus ik ben blij dat het op deze manier verholpen is.