Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) Laptop raakt oververhit, ventilatoren draaien niet op volle toeren  (gelezen 7464 keer)

Ik heb een Acer V3-571G. De uitdraai van de ijzerwaren is als bijlage toegevoegd.

Het systeem start op via EFI, niet via BIOS.
Het is een Optimuslaptop waarbij de NVIDIA-kaart permanent is uitgeschakeld in het EFI-BIOS.

Het probleem: wanneer ik wat zwaardere spellen speel, zoals Minecraft, reboot de laptop na verloop van tijd (bijvoorbeeld 2 uur) en voelt zeer heet aan.
Het vreemde is dat wanneer ik de laptop aanzet, de ventilatoren een aantal seconden op vol vermogen draaien (duidelijk hoorbaar) en daarna teruggeschakeld worden. Ubuntu zet ze nooit op volle toeren. Vandaar dat ik denk dat oververhitting het probleem is.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/11, 11:05:40 door Gymnasiast »
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Laptop raakt oververhit, ventilatoren draaien niet op volle toeren
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/31, 12:03:54 »
Vale, Hadriane! Si vales, bene est, ego valeo.  =D

Dit is typisch een probleem dat vaak wordt opgelost met een BIOS-update....

Er is op de webstek van Acer voor jouw flappie een nieuwer BIOS beschikbaar: versie 2.17 van 18-10-2013. ("Voor Windows 8" staat erbij, maar dat is omdat het UEFI betreft).

Probeer eens of een BIOS-flits helpt?
« Laatst bewerkt op: 2014/01/31, 12:08:25 door Pjotr »

Re: Laptop raakt oververhit, ventilatoren draaien niet op volle toeren
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/31, 12:22:27 »
Bedankt voor snelle reactie :D.

Het is een Windowsprogramma, dus ik zal als ik thuis ben maar even de oorspronkelijke harde schijf met Windows 8 terugzetten  :evil:
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Laptop raakt oververhit, ventilatoren draaien niet op volle toeren
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/31, 20:34:52 »
Helaas, dat maakt geen verschil. :(
Nog andere ideeën?
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline joop905

  • Lid
Re: Laptop raakt oververhit, ventilatoren draaien niet op volle toeren
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/31, 20:54:20 »
Schoonmaken? Stof is killing voor de koelprestaties

Re: Laptop raakt oververhit, ventilatoren draaien niet op volle toeren
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/01, 00:12:47 »
De laptop is al schoon.
Misschien stuurt Ubuntu de ventilatoren niet goed aan, gezien het feit dat niet op volle toeren draaien?
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Laptop raakt oververhit, ventilatoren draaien niet op volle toeren
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/01, 00:16:48 »
Kun je in het UEFI de ventilatoren op "altijd aan" zetten door de *dynamische* koeling (blazen naar gelang de mate van verhitting) uit te schakelen?

Offline Wil

  • Lid
Re: Laptop raakt oververhit, ventilatoren draaien niet op volle toeren
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/07, 13:32:02 »
Om mijn labtop te helpen de warmte gemakkelijker af te voeren heb ik 2 blokjes van duplo-lego onder de achterkant geplaatst , de fan draait nu nooit meer op volle toeren  =D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Laptop raakt oververhit, ventilatoren draaien niet op volle toeren
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/07, 14:52:25 »
Om mijn labtop te helpen de warmte gemakkelijker af te voeren heb ik 2 blokjes van duplo-lego onder de achterkant geplaatst , de fan draait nu nooit meer op volle toeren  =D
Een laag-technologische oplossing, maar wel zo effectief.  =D

Re: Laptop raakt oververhit, ventilatoren draaien niet op volle toeren
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/07, 15:36:20 »
Ik draai altijd met een coolpad onder de laptop/netbook.Weet ik zeker dat de warmte goed afgevoerd wordt en geeft ook een betere werkhouding.Met Linux wordt het bij mij ook warmer,windows houdt de boel koeler.
Kubuntu 20.04

Re: Laptop raakt oververhit, ventilatoren draaien niet op volle toeren
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/08, 10:42:00 »
De grootste ventilatieopening zit aan de zijkant. De hoogte aanpassen zal niet zoveel helpen denk ik.
En verder heeft deze laptop er niet altijd last van gehad. De problemen zijn pas vrij recent begonnen. Ik weet niet zeker of dat aan het installeren van 12 GB geheugen ligt of aan Ubuntu Trusty, of aan nog iets anders.

De instellingen voor Smart Fan Control zijn, samen met een hoop andere, sinds de UEFI BIOS-update uit het BIOS verdwenen! Op de site van Acer staat een oudere versie - vermoedelijk de versie die erop stond toen ik hem kocht. Is het een idee die weer te installeren?
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline jolo

  • Lid
Re: Laptop raakt oververhit, ventilatoren draaien niet op volle toeren
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/08, 13:12:40 »
Op de site van Acer staat een oudere versie - vermoedelijk de versie die erop stond toen ik hem kocht. Is het een idee die weer te installeren?
Waar had je dan gelezen, dat het mogelijk is? Want in deze Engelstalige thread [REQUEST] downgrade bios on acer v3-571g, is dit ter vergeefs gevraagd. 

Had je lm-sensors al geïnstalleerd? Zodat je wellicht de temperaturen en ventilatoren kunt checken. Die info is echter gedateerd, zodat niet alle info daaruit bruikbaar is. Zo wordt /etc/sensors.conf niet meer gebruikt, maar /etc/sensors3.conf en worden eventuele wijzigingen aangebracht in de map /etc/sensors.d/

Dat de ventilatoren na het inschakelen terugschakelt naar een lagere snelheid, zou geen probleem moeten zijn. Want zodra het opstarten voltooid is, schakelt doorgaans de CPU terug naar een lagere snelheid. De CPU fan kan dan ook langzamer draaien. Zodra het voor een applicatie nodig is, schakelt de CPU naar volle snelheid. Dit zou je kunnen checken met CPU frequency scaling indicator (indicator-cpufreq).
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Laptop raakt oververhit, ventilatoren draaien niet op volle toeren
« Reactie #12 Gepost op: 2014/02/08, 13:32:46 »
Op de site van Acer staat een oudere versie - vermoedelijk de versie die erop stond toen ik hem kocht. Is het een idee die weer te installeren?
Waar had je dan gelezen, dat het mogelijk is? Want in deze Engelstalige thread [REQUEST] downgrade bios on acer v3-571g, is dit ter vergeefs gevraagd. 

Had je lm-sensors al geïnstalleerd? Zodat je wellicht de temperaturen en ventilatoren kunt checken. Die info is echter gedateerd, zodat niet alle info daaruit bruikbaar is. Zo wordt /etc/sensors.conf niet meer gebruikt, maar /etc/sensors3.conf en worden eventuele wijzigingen aangebracht in de map /etc/sensors.d/

Dat de ventilatoren na het inschakelen terugschakelt naar een lagere snelheid, zou geen probleem moeten zijn. Want zodra het opstarten voltooid is, schakelt doorgaans de CPU terug naar een lagere snelheid. De CPU fan kan dan ook langzamer draaien. Zodra het voor een applicatie nodig is, schakelt de CPU naar volle snelheid. Dit zou je kunnen checken met CPU frequency scaling indicator (indicator-cpufreq).
Ja, al sinds ik de problemen heb. Die geeft aan dat mijn processor 97°C is, met alleen Firefox open.

Dat downgraden niet kon, wist ik niet.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline jolo

  • Lid
Re: Laptop raakt oververhit, ventilatoren draaien niet op volle toeren
« Reactie #13 Gepost op: 2014/02/08, 21:04:07 »
Heb je intussen al iets kunnen doen met die CPU frequency scaling indicator? Verder vond ik nog wel deze Engelstalige vraag ACER ASPIRE V3-571G-9435 Fan not kicking in leading to overclocking, die het ventilator probleem heeft in Windows en in Ubuntu. Zo te zien heeft hij dezelfde vraag ook nog gesteld op Acer support acer aspire v3 fan problems, waarin werd geadviseerd contact op te nemen met Acer Service Support. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Laptop raakt oververhit, ventilatoren draaien niet op volle toeren
« Reactie #14 Gepost op: 2014/05/11, 11:05:18 »
Goed, in de tussentijd verdwenen de problemen een tijdje en keerden ze daarna weer terug. Ook werden de grafische prestaties steeds slechter. De temperatuur schoot dan ook omhoog na een paar seconden zware spellen. Ik dacht dat de laptop schoon was, maar ik heb toch maar joop905's tip om de boel uit te blazen eindelijk opgevolgd: er kwam echt een flinke stofwolk uit. Het lijkt geholpen te hebben: gisteravond heeft hij een hele avond Minecraft (met niet al te zware grafische instellingen) gedraaid zonder oververhit te raken. De temperatuur werd niet (veel) hoger dan 80 graden, terwijl hij voorheen binnen een paar minuten op 100 graden zat. Nu ik dit schrijf, met de NVIDIA-chip permanent aan, zit hij op 49 graden. Ik ga nog wat tests doen met zwaardere instellingen. Als hij dan alsnog uitvalt ga ik terug naar de winkel. In de tussentijd: iedereen bedankt voor het meedenken, ik ga het topic markeren als opgelost.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!