Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen aparte /home partitie alsnog doen ?  (gelezen 1480 keer)

Bandicoot

  • Gast
Geen aparte /home partitie alsnog doen ?
« Gepost op: 2007/11/18, 11:57:46 »
Aangezien ik vrij nieuw ben met Linux (en me blijkbaar niet goed genoeg ingelezen had) heb ik tijden het installeren van Ubuntu geen aparte /home partitie aangemaakt. Ik heb gewoon een grote / aangemaakt en mijn /home is daar dus nu een onderdeel van. Nu heb ik gelezen dat het toch wel heel slim is om een aparte /home partitie te hebben zodat je bij een eventuele herinstallatie niet alles opnieuw hoeft in te stellen, en je niet al je gegevens kwijt bent.

Nu vraag ik me af of het verstandig is om dit alsnog te doen ? Ik heb ergens een howto gelezen hoe ik ik mijn ext3 partitie kan resizen en op die manier mijn /home naar een aparte partitie kan verplaatsen. Ik vond het er echter wel vrij ingewikkeld en gevaarlijk uit zien. Mijn vraag is dus : moet ik de sprong maar in het diepe wagen of moet ik het maar zo laten en als ik ooit een re install moet doen wel de tegenwoordigheid van geest moet hebben om een aparte /home partitie aan te maken.

Geen aparte /home partitie alsnog doen ?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/18, 12:32:51 »
Bandicoot, kijk eens bij dit draadje http://forum.ubuntu-nl.org/topic/16831
Ik wilde ook een aparte /home partitie achteraf.
Ging allemaal simpeler dan ik dacht.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline joop905

  • Lid
Geen aparte /home partitie alsnog doen ?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/18, 12:46:46 »
@Gijsbert draadje werkt niet
zo wel  http://forum.ubuntu-nl.org/topic/16831

Bandicoot

  • Gast
Geen aparte /home partitie alsnog doen ?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/18, 13:00:24 »
pff die had ik niet gevonden ... gebruik toch normaal altijd wel de search .. mijn vraag was  ook niet zozeer van hoe het moet maar meer of het te doen was zonder al te veel risico (mijn Ubuntu loopt perfect nu en wil dat niet verknallen.

Maar goed nadat ik het draadje heb gelezen wat je me gaf zal ik de overweging gaan maken.

Geen aparte /home partitie alsnog doen ?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/18, 13:15:33 »
Raar Joop905, de link had ik gewoon gekopieerd en geplakt.
Ik zie niet zo een twee drie wat het verschil is.
Bandicoot ik zou in ieder geval een backup maken van mijn homemap.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Edit puntje erachter. Haal hem even weg.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Geen aparte /home partitie alsnog doen ?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/19, 13:11:09 »
Dat je een aparte home moet hebben, is geen wet van Meden en Perzen. Op mijn laptop met 80 GB doe ik het alvast niet: dan moet ik mij geen zorgen maken of mijn systeempartitie ooit te klein wordt.

Belangrijkst is dat je altijd een actuele reservekopie hebt van je persoonlijke gegevens. Als je dan moet herinstalleren, dan plaats je de gegevens terug, stel je één keer de programmas terug in zoals je wil en je bent ook weer heel vlug "in business". Als alles goed draait, zou ik mij er geen zorgen in maken.

Geen aparte /home partitie alsnog doen ?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/19, 14:53:38 »
Ik vind die aparte home partitie toch wel een gigantisch voordeel. Het enige wat ik moet doen als ik een keer iets heb verknald en opnieuwe moet installeren is de programma's die ik wil opnieuw installeren. Alle(!) instellingen blijven bewaard.

Offline bwman

  • Lid
Geen aparte /home partitie alsnog doen ?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/19, 17:21:44 »
ik heb mijn systeem map 10 gig groot gemaakt ik denk dat ik niet bang moet worden dat deze map te klein gaat worden
de rest van mn 120 gb is naar mn home map gegaan.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast