Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Realtek 8192cu Wifi adapter hardblock verwijderd.  (gelezen 1654 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Realtek 8192cu Wifi adapter hardblock verwijderd.
« Gepost op: 2014/07/19, 23:01:01 »
Ter lering en vermaak en misschien dat iemand er wat aan heeft.

Ik heb een ASUS N13 Wifi USB adapter. Die had ik op een Jewel laptop werkend onder Xubuntu 12.04, maar wel met veel moeite. Vanwege het wegvallen van Windows XP wilde ik als alternatief de installatie van Mint 13 kunnen bieden voor non-PAE processors. Onder Mint 13 is het me nooit gelukt de N13 aan de gang te krijgen :D

Toen ben ik het eens gaan proberen met Bodhi 3 RC1 voor non-PAE en warempel, met wat geklik hier en daar & heen en wer deed die N13 het out of the box. Inmiddels heb ik ontdekt dat de Jewel laptop wel over een processor beschikt die PAE aankan, alleen mist het de vlag. En Lubuntu 14.04 kan in zo'n geval middels de optie forcepae toch geïnstalleerd worden. Dat Lubuntu ziet er geweldig mooi uit, maar de N13 wilde mooi weer niet.

Ik Pjotr zijn onvolprezen website opgezocht met de oplossing die Gijsbert ons bracht: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=83046.0
Maar nee hoor! Wat blijkt nu na heel veel zoeken? Deze Jewel laptop heeft nog een Intel Corporation PRO/Wireless 2200BG [Calexico2] Wifi chip aan boord. Dat wist ik wel, maar dat ding was helemaal niet aan de praat te krijgen. Met in totaal drie USB Wifi adapters om uit te kiezen maakte ik me daar niet druk meer om. Die Intel chip luistert blijkbaar naar de WiFi schakelaar, maar wat ik ook doe met die schakelaar, het heeft geen effect. Ik kwam nog achter de optie nohwcript voor modprobe, maar dat was hem ook niet.

Totdat ik op  de gedachte kwam de driver (ipw2200) met
sudo modprobe -r ipw2200te verwijderen om dan die ipw2200 nog eens te laden met de nohwcript optie. En toen ging bij de N13 het blauwe LEDje knipperen en was ik online! De Intel chip trok zich verder van dit alles niks aan. Conclusie: die ipw2200 module lag dwars. Die is nu geblacklist en naar een herstart doet alles het naar wens. 

Rfkill list

laat nu helemaal geen hardblocks meer zien.

@Pjotr: de opdracht op jouw pagina

sudo dkms install 8192cu/1.8
moet nu 1.9 zijn, denk ik.

sudo dkms install 8192cu/1.9
Daarmee ging het goed en met 1.8 niet.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Realtek 8192cu Wifi adapter hardblock verwijderd.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/19, 23:13:18 »
@Pjotr: de opdracht op jouw pagina

sudo dkms install 8192cu/1.8
moet nu 1.9 zijn, denk ik.

sudo dkms install 8192cu/1.9
Daarmee ging het goed en met 1.8 niet.
Bedankt voor het melden! Gelijk even gewijzigd.  :)