Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]ik krijg linux niet goed geinstalleerd (problemen met dualboot)  (gelezen 8567 keer)

Offline Jan E.

  • Lid
Re: ik krijg linux niet goed geinstalleerd (problemen met dualboot)
« Reactie #25 Gepost op: 2009/05/02, 08:48:02 »
Weet je wat me opvalt: Dat je direct begint met een knap ingewikkelde vraag, gevolgd door -uiteraard- knap ingewikkelde oplossingen. Het door jou gevraagde kan hoogstwaarschijnlijk best wel, maar als je helemaal nieuw bent in Linux, zou het dan niet handiger zijn om eerst even wat rond te spelen en te kijken en dan te beginnen aan een operatie als deze? Of ben ik nou weer heel erg pragmatisch?

Mag ik een relatief simpele oplossing voorstellen, die bedoeld is als tussenoplossing? Installeer Ubuntu vanuit Windows, als Wubi installatie dus. Je krijgt dan een voor 99% procent volledig werkend systeem (zie release-notes) en je kan het heel simpel vanuit Windows weer verwijderen. Je schijf en je partities worden niet veranderd. Als je dan een beetje gewend bent en je wilt je Ubuntu naast of in plaats van Windows, zet je de volgende stap.. En dat zou je dan weer kunnen doen met bijvoorbeeld Remastersys (waarmee je een Live  CD maakt van je huidige installatie) of met Reconstructor (waarmee je je eigen Ubuntu-deviraat kunt maken).

Ja, je hebt dan wel even een soort dualboot, maar dat is niets meer bewerkelijk dan het wel of niet inpluggen van een USB schijf.

Op deze manier kan je heel even rond kijken, uitvogelen of wat je wilt überhaupt kan en vooral ook hoe, en als het wat is, maak je je eigen remaster, die je op de normale manier kunt installeren. Volgens mij werkt dit kunstje overigens ook als je Linux in een virtuele machine uitprobeert.

Het is niet helemaal wat je vroeg, maar het is dan ook bedoeld als tussenoplossing....

Hallo, ik ben een volledig linux-dummy (en nieuw hier op dit forum), heb er mij toch aan gewaagd maar toch lukt het niet zoals ik wil.
ik wil:
- geen dualboot systeem (dus geen grub)
- dat er absoluut niks wijzigt aan mijn win xp disks.
- linux installeren op USB-HD, deze als eerste zetten in mijn bios zodat ik "manueel" kan kiezen met wat ik werk=
als mijn usb-HD aangesloten is: linux booten, anders winxp booten.



Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline wolfke

  • Lid
Re: ik krijg linux niet goed geinstalleerd (problemen met dualboot)
« Reactie #26 Gepost op: 2009/05/02, 12:29:21 »
allemaal heel erg bedankt voor de nuttige info, ik zal zeker eerst wat "rondkijken" voor ik verder doe.

@jan E: hoofdreden was dat ik absoluut niks aan mijn windows wou veranderen en geef toe, mijn origineel idee is toch niet slecht hé.
het werd me allemaal gedemonstreerd als zijne "heel simpel", vandaar...

Wil je dan met de Win..- schijf erbij even opstarten en dan:
- een  blkid  (in de terminal uiteraard) doen,  en het resultaat posten.  Verder
- jouw  /etc/fstab  in de Extra opties..  Bijlage:  zetten.

Dan zal ik het even aan jouw gegevens vertonen.

track
track, ik kan dit niet doen want linux, noch windows wil opstarten als die winxp schijf aangekoppeld is.
heeft het zin dit te doen met alleen ubuntu opgestart?

Re: ik krijg linux niet goed geinstalleerd (problemen met dualboot)
« Reactie #27 Gepost op: 2009/05/02, 12:37:38 »
Citaat
ik kan dit niet doen want linux, noch windows wil opstarten als die winxp schijf aangekoppeld is.
heeft het zin dit te doen met alleen ubuntu opgestart?

Ik vrees toch dat dit ligt aan de beperkingen van je moederbord.....
Wanneer je meerdere bootable apparaten eraan hebt hangen raakt de bios in een stress.
In dit geval is dus die USB stick een stap te ver.

Je zou eens kunnen proberen in je bios de bootvolgorde te veranderen dat hij niet- of pas als laatste van de stick mag booten.
Dus eerst van de HD booten.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline track

  • Lid
Re: ik krijg linux niet goed geinstalleerd (problemen met dualboot)
« Reactie #28 Gepost op: 2009/05/02, 12:39:46 »
Volgens mij wel. Want een van de meest belangrijke punten is de UUID.
En die verandert niet, zoals al gezegd.

Dus: ja, heeft zin.

track

Offline wolfke

  • Lid
Re: ik krijg linux niet goed geinstalleerd (problemen met dualboot)
« Reactie #29 Gepost op: 2009/05/02, 17:18:35 »
Ik vrees toch dat dit ligt aan de beperkingen van je moederbord.....
Wanneer je meerdere bootable apparaten eraan hebt hangen raakt de bios in een stress.
In dit geval is dus die USB stick een stap te ver.

Je zou eens kunnen proberen in je bios de bootvolgorde te veranderen dat hij niet- of pas als laatste van de stick mag booten.
Dus eerst van de HD booten.
dat is zeker het probleem niet: al genoot met 3 bootavle apparaten aan en geen probleem.

Offline wolfke

  • Lid
Re: ik krijg linux niet goed geinstalleerd (problemen met dualboot)
« Reactie #30 Gepost op: 2009/05/02, 17:32:07 »
Wil je dan met de Win..- schijf erbij even opstarten en dan:
- een  blkid  (in de terminal uiteraard) doen,  en het resultaat posten.  Verder
- jouw  /etc/fstab  in de Extra opties..  Bijlage:  zetten.

Dan zal ik het even aan jouw gegevens vertonen.

track

EDIT:
blkid:
/dev/sda1: UUID="C44861C54861B6B8" LABEL="BOOT" TYPE="ntfs"
/dev/sda5: UUID="D83CBB253CBAFE16" LABEL="BACKUP" TYPE="ntfs"
/dev/sda6: LABEL="RECOVER" UUID="8CB0-39BD" TYPE="vfat"
/dev/sdb1: UUID="B2F07FB4F07F7E03" LABEL="Reserve" TYPE="ntfs"
/dev/sdc1: UUID="f466b203-27bf-4b34-96a9-197396422c35" SEC_TYPE="ext2" TYPE="ext3"
/dev/sdc2: UUID="119d6429-2b96-48a6-8d6b-7220a6f6f9da" TYPE="ext3"
/dev/sdc3: UUID="1CD0BF44D0BF2346" LABEL="LaCie2" TYPE="ntfs"
/dev/sdc4: UUID="94F4316BF43150AA" LABEL="LaCie3" TYPE="ntfs"

Hoe het komt weet ik niet maar nu werkt alles zoals ik wil. ???
- als ik mijn USB-HD inplug krijg ik een grub-menu vanuit ik alleen ubuntu kan kiezen.
- als mijn USB-hd niet ingeplugged is -> win XP

die blkid hierboven is het beeld met al mijn HD's actief.

Hout vasthouden nu. :D :D

de nade info die je vroeg: met welk commando moet ik die info verzamelen?


« Laatst bewerkt op: 2009/05/02, 17:47:44 door wolfke »

Offline track

  • Lid
Re: ik krijg linux niet goed geinstalleerd (problemen met dualboot)
« Reactie #31 Gepost op: 2009/05/02, 18:25:26 »
Nou Wolfke, je hebt de tekst nu ingeplakt.  Dat kan ook, maar eigenlijk was het de bedoeling
dat je het (links benden het schrijfveld) via "Extra opties" in de bijlage zou zetten.
Als je daar een  [zoek]  doet, en dan links onder "lokaties" naar [bestandsysteen] gaat (= "/" root van het bestandsysteem dus)
kun je verder doorklikken naar "/etc"  en "/etc/fstab" .  Dat bestand aanklikken, dan wordt hij in de bijlage overgenomen.

Dat was het idee.

Wat mij opvalt, je hebt vele partities (ook op schijf sdb eb sdc) op "ntfs" geformatteerd.
Is het de bedoeling dat zij expres voor Win.. toegankelijk moetenn zijn, of waarom heb je hen op een Win..-formaat staan ?
Want dat (met name ntfs) kan ook nog problemen opleveren, en wordt ook niet door het (Linux-) rechtenpatroon beschermd.

track

Offline mcgyver

  • Lid
Re: ik krijg linux niet goed geinstalleerd (problemen met dualboot)
« Reactie #32 Gepost op: 2009/05/02, 20:13:52 »
Want dat (met name ntfs) kan ook nog problemen opleveren,
track

Hoezo? Welke problemen? Ik heb op mijn dual boot juist een aparte DATA schijf (NTFS) zodal ik alles vanuit beide systemen kan benaderen. Tot nu toe geen problemen gehad. Ik adviseer het juist ook zo aan anderen met een dual boot? Kan je dat eens uitleggen? Misschien moet ik dan stoppen met dat advies.

Offline track

  • Lid
Re: ik krijg linux niet goed geinstalleerd (problemen met dualboot)
« Reactie #33 Gepost op: 2009/05/02, 21:53:33 »
Mcgyver:  je hebt een goede reden om  ntfs te gebruiken, anders zou het tegen vallen de data vanuit Win.. te benaderen.
Dar is dus niets mis mee, want de ext3-driver voor Win.. zou wat het rechtenpatroon betreft nog meer problemen opleveren.
In dit geval is ntfs dus onvermijdelijk.

Maar je leest he even vaak als ik hier op het forum dat er vrij vaak problemen zijn als je een ntfs niet goed ontkoppelt.
(dat is bij een externe schijf zoals bij wolfke des te meer een issue)
Verder kom je ook nu en dan problemen met de rechten tegen, want ntfs is niet echt geïntegreerd in de rechtenstructuur van Linux.
Er wordt een rechtenpatroon bij wijze van spreken gesimuleerd maar niet echt in ntfs ingeschreven.  Vandaar staan alle bestanden
op een ntfs-schijf buiten de bescherming door het stricte rechtenpatroon van Linux.
Maw als een virus iets op een ntfs wil veranderen zal hem niets tegen houden.
Een derde issue (misschien ondergeschikt) is dat ntfs bij een stroomuitval zeker niet even robuust is als ext3.

Dat zijn eigenlijk de aandachtspunten vanuit die ik aanraadt liever ext3 te gebruiken als het kan.
(uiteraard op deze voorwaarde)

track

Offline wolfke

  • Lid
Re: ik krijg linux niet goed geinstalleerd (problemen met dualboot)
« Reactie #34 Gepost op: 2009/05/03, 12:46:06 »
@track: in /etc/fstab staat precies niks in.
Ik zal je vermelde lectuur nog eens wat doornemen, ook je tip om een swap-partitie met ee ndraaiend systeem aan te maken.

Al die nfts-partities hebben hun functie in windows.
Wat ik nu doe met ubuntu is hoofdzakelijk uit curiositeit: ik ben nogal leergierig, zie je.
Het is niet direct mijn bedoeling om geheel of gedeeltelijk over te schakelen naar linux, enkel wat "spelen".
ik zie wel hoe hetverder evolueert.

Offline track

  • Lid
Re: ik krijg linux niet goed geinstalleerd (problemen met dualboot)
« Reactie #35 Gepost op: 2009/05/03, 15:39:16 »
Hoezo niks ??   Er staan de twee Uby-partities met hun UUIDs zoals het hoort.
Alleen er is geen swap.  Maar daar hadden wij het boven al over.

En zou je een van de Win..-schijven statisch (dus zonder automounter) willen aankoppelen kun je die erbij zetten.
Dus best ook met UUID, volgens de handleiding  http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab
Uiteraard eerst de bestaande fstab backuppen, en dan met  gksu gedit /etc/fstab  (of welke editor je gebruikt) bewerken.

track

Offline wolfke

  • Lid
Re: ik krijg linux niet goed geinstalleerd (problemen met dualboot)
« Reactie #36 Gepost op: 2009/05/03, 18:49:39 »
En zou je een van de Win..-schijven statisch (dus zonder automounter) willen aankoppelen kun je die erbij zetten.
track
ALS ik die al nodig heb onder ubuntu, doe ik dat manueel via locaties/computer

Wat die swap-partitie betreft, heb ik ook vernomen dat dit ook een swap-map mag zijn??
« Laatst bewerkt op: 2009/05/03, 18:51:13 door wolfke »

Offline track

  • Lid
Re: ik krijg linux niet goed geinstalleerd (problemen met dualboot)
« Reactie #37 Gepost op: 2009/05/03, 19:49:27 »
Een swap-bestand kan wel, maar het kost iets snelheid.  Dus niet de beste keuze.
(uitleg hierbij vind je op  http://linux.die.net/sag/vm-intro.html  en volgende)

Citaat van: Linux System Administrators Guide
A swap partition is faster, but it is easier to change the size of a swap file

En een partitie aanmaken is ook makkelijk te doen.  (met gparted)

track
« Laatst bewerkt op: 2009/05/04, 10:47:05 door track »

Offline mcgyver

  • Lid
Re: ik krijg linux niet goed geinstalleerd (problemen met dualboot)
« Reactie #38 Gepost op: 2009/05/04, 03:14:33 »
Mits je niet op je maximum zit zoals hij. Ik heb zelf een aantal keren mijn schijven anders ingedeeld. Op aanraden van Pjotr heb ik uiteindelijk geen partities meer op mijn DATA schijf. Partities of mappen maakt  in feite niets uit, behalve dat mappen qua ruimtegebruik efficiënter zijn. Dus eerst goed nadenken over wat en hoe je het wil.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/04, 19:22:05 door mcgyver »

Offline wolfke

  • Lid
Re: ik krijg linux niet goed geinstalleerd (problemen met dualboot)
« Reactie #39 Gepost op: 2009/05/04, 17:52:29 »
ik heb een swap-file aangemaakt. ;)