Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine  (gelezen 63299 keer)

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #25 Gepost op: 2006/10/12, 10:48:19 »
Ik heb een abonnement op het Amerikaanse maandblad Linux Journal (http://wwwlinuxjournal.com). Minder geschikt voor absolute beginners, maar bevat regelmatig goede tutorials en artikels over van alles en nog wat van web ontwikkeling (de laatste tijd over Ajax) tot beveiliging.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #26 Gepost op: 2006/10/12, 21:45:16 »
Tja, als absolute beginner dacht ik ook al: ik moet iets lezen! Linux Magazine dus.
Ik vind het geen aanrader maar dat kan aan mij liggen. Eigenlijk zou je als beginner iets a la computer idee moeten hebben, maar ik vermoed dat zoiets er niet is.
Van het eerste nummer wat ik heb gekregen was nog niet de helft voor mij bevattelijk (kan natuurlijk ook iets over mijn intelligentie zeggen).
Nou ja, ik heb dus nu maar "The official ubuntu book" Aangeschaft. Veel pagina's, wel een erg grote inleiding, engels maar goed te begrijpen.
Daar ga ik dus de komende tijd maar mee aan de slag. Volgens mij komt er eind december ook weer zo''n cursusboek van Academic Service uit over Ubuntu.
Ik vermoed dat, wanneer ik deze boeken heb doorgewerkt, ik eindelijk in staat zal zijn iets van Linux Magazine te verteren.  Maar dat zegt alweer heeeeel veel over mij.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #27 Gepost op: 2006/10/12, 21:52:39 »
Ik vind ook dat de meeste magazines teveel gericht zijn op developers en niet op gewone gebruikers.
Waarschijnlijk omdat hun doelgroep vooral server maintainers zijn of zo.
Voor beginners is er bitter weinig. Jammer
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #28 Gepost op: 2006/10/12, 23:35:08 »
En waarom slaan we niet eens de handen in elkaar om er zelf een te schrijven?
Een boek?
Iets in de zin van:

Ubuntu?
Wat nu?
Wie niets doet met de kennis die hij heeft,
weet eigenlijk niets.
Cicero

Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #29 Gepost op: 2006/10/13, 10:57:25 »
Citaat van: laacque
Eigenlijk zou je als beginner iets a la computer idee moeten hebben, maar ik vermoed dat zoiets er niet is.
.
Mee eens; heb net ComputerTotaal opgezegd nadat er in hun laatste nummers weer geen enkele regel over Linux (of Apple) stond. Worden jullie ook zo ziek van al die windows-blaadjes in de kiosk? Vol met 'tips' om XP te verbeteren/versnellen; lijkt me eigenlijk een taak van Microsoft... En dan al die Vista-previews: puur gratis reclame. Waarom slikt de consument dit?

Als al die blaadjes nu eens 4 pagina's per nummer aan Linux zouden besteden, dan komt de rest vanzelf...

Offline Soul-Sing

  • Lid
Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #30 Gepost op: 2006/10/13, 11:03:24 »
ben anders wel via zo'n PCM windows blaadje in aanraking gekomen met linux, ze zijn beslist niet anti-linux ofzo. alleen ik zal het lidmaatschap van de pcm moeten stoppen, want ik blijf bij linux!
want de pcm gaat wel 99 % over windows. en dat ken ik wel zo'n beetje nu......:)
ik wil juist wel meer de diepte in met linux, blijf een beetje hangen.
toch zo'n blaadje maar eens proberen dat alleen over linux gaat!

Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #31 Gepost op: 2006/10/13, 14:11:25 »
ik vond het idee wat hier genoem werd genoemd niet zo slecht, samen een eigen tijdschrift maken, linux of richting ubuntu zelfs.

Ik zou daar aan wel mee willen werken.

esseboom

  • Gast
Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #32 Gepost op: 2006/10/13, 14:23:18 »
wat een leuk idee,

een linux tijdschrift voor gebruikers.
artikelen die men ook in (kuch) Window$ vind.
zoals uitleg over tekstverwerken, e-mailen, tekenen, cd branden, enz.
ik wil wel mee werken

Offline eendje

  • Lid
Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #33 Gepost op: 2006/10/13, 15:14:21 »
Lijkt mij ook wel leuk. Ik wil ook wel meehelpen, maar niet voor elke uitgave (<-- alsof we het over een weekblad hebben ;) ). Maken we er een PDF van en zetten we die op deze site.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Janny

  • Gast
Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #34 Gepost op: 2006/10/13, 15:21:11 »
Citaat van: eendje
Lijkt mij ook wel leuk. Ik wil ook wel meehelpen, maar niet voor elke uitgave (<-- alsof we het over een weekblad hebben ;) ). Maken we er een PDF van en zetten we die op deze site.
Goed idee - hier als PDF - handig voor mensen zoals ik die er net mee zijn begonnen!
Heb al heel veel aan dit forum gehad!
Mijn complimenten mensen!

Offline Dave

  • Lid
Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #35 Gepost op: 2006/10/13, 17:59:14 »
vanmiddag Linux magazine in de boekhandel gehaald.
zag er ook een uitgave van PCM Expert geheel voor Linux 1e exemplaar/jaargang.
de ultieme stoomcursus voor windows gebruikers vermeldt de voorkaft.
met cdrom met Kubuntu 6.06 erbij.
Dus voorlopig wat te lezen.

RichardH

  • Gast
Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #36 Gepost op: 2006/10/14, 17:48:28 »
Las vroeger PC Active, maar ja, ook 99% Windows. Toch ben ik door PCA met Linux in aanraking gekomen. Snap het wel van de uitgevers. Heel vroeger ;) las ik MSX Computer Magazine. Op een gegeven moment werd het PC en MSX Computer Magazine, 50% MSX en 50% PC. Dat werkt ook niet want de helft van de verhalen is dan niet interessant voor de lezers. Ik denk niet dat de uitgever van PCA weer naar die tijd terug wil (het blad was toen niet echt een succes...) Als je 10% Linux opneemt klagen de Windows gebruikers en voor de Linuxfans is het tijdschrift te duur voor maar een stuk of 10 pagina's.
Een Linux magazine op internet of PDF lijkt mij wel wat. Weet niet of ik iets bij kan dragen maar wil het zeker wel proberen.

Frans van der Star Heerle

  • Gast
Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #37 Gepost op: 2006/10/15, 19:28:18 »
Lijkt mij een prima idee om een tijdschrift uit te brengen voor dummies zoals mij. Alleen denk ik als je het in PDF-formaat op Internet zet is het lastig lezen. En dat is bewezen. Tenzij de lezers natuurlijk een printer hebben. Maar goed daar kan je bomen over opzetten. Tijdschrift vraagt natuurlijk ook om adequate verspreiding en niet te vergeten de drukkosten. Verder feit blijft dat marktaandeel linux thans (laten we hoopvol zijn) wel heel mager is onder de consument. Dit is dan de denktank nummer een.

Verder zal een redactie nodig zijn met hartstikke goede linux-freaks (sorry niet negatief bedoeld) en mensen, die de kennis van deze gewaardeerde mensen kan omzetten in te behappen nederlands; overigens kan je niet ontkomen aan Engelse vaktaal (maar dan maar proberen te vertalen c.q. uitleggen (bijvoorbeeld Kernel-compiler)). Wat goed werkt is de bijdragen voorzien van illustraties. Tekst is dikwijls nog niet genoeg concreet voor beginners.

Mocht er serieus iets van de grond komen dan wil ik zeker mijn bijdragen hierin leveren. En hoe meer er mee doen des te gevarieerder komt het (digitale) tijdschrift eruit te zien.

In Duitsland zijn er genoeg tijdschriften op Linux-gebied. Maar ja Nederland is maar klein.

Hoor het wel van jullie. En nou niet zeuren dat tijdschriften alleen over windows gaan. Immers, er moet ook geld verdiend worden en dat zit nou eenmaal meer in de windows hoek of je het nou leuk vindt of niet. En dat is nou zo speciaal aan dit forum: HIER SPEELT DIT GEEN ROL!!!

Hoor het wel. Wellicht combinatie van vertalen en tijdschrift is haalbaar zo niet efficient??

Dennis: Wat denk jij?

Groetjes
Frans

budster

  • Gast
Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #38 Gepost op: 2006/10/15, 19:42:20 »
Ik zou zeggen, begin klein. Probeer eens een uitgave te maken. De grote vraag is of er genoeg talent rond loopt die ook nog eens genoeg tijd hebben.

Verder zou ik richten op ervaringen van beginners, gevorderden en experts van Ubuntu, Ik zou dus niet gaan voor de linux doelgroep maar voor de ubuntu-linux doelgroep

1 malige distributie is makkelijk gewoon via deze site, of een exemplaartje bij ship-it CD-tje stoppen voor het nederlandstalige taalgebied.

Offline Dave

  • Lid
Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #39 Gepost op: 2006/10/16, 00:34:02 »
linux magazine doorgelezen. was wel even aardig maar is toch meer gericht op de vakhandel.
De expertgids van PCM is wel top. echt pcm maar dan voor linux.

joskedw

  • Gast
Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #40 Gepost op: 2006/10/16, 11:05:53 »
Kan iemand mij helpen?Ik heb kubuntu 6.06 geinstalleerd  en ben heel tevreden over mijn installatie.Alleen dit: mijn printer(Lexmark 45SE)werkt niet ,want geen driver te vinden.Of moeilijk te installeren.Hartelijk dank bij voorbaat!

Offline Soul-Sing

  • Lid
Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #41 Gepost op: 2006/10/16, 11:14:50 »
post dit even bij hardware/drivers. das beter! :)
kijk even bij:
http://www.linuxprinting.org/printer_list.cgi?make=Lexmark

ikzelf

  • Gast
Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #42 Gepost op: 2006/10/16, 12:13:17 »
mij lijkt dat blaadje erg leuk. ik zou het graag lezen en mischien wel meehelpen met het maken ervan!

Offline Math.

  • Lid
Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #43 Gepost op: 2006/10/16, 16:53:40 »
Heel toevallig afgelopen zondag voor het eerst een tijdschrift over Linux (Linux Magazine) bij 't station in A'dam gekocht. Vind het een leuk blad. :)

Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #44 Gepost op: 2006/11/11, 14:02:35 »
Dit ziet er ook wel goed uit:

http://www.tuxmagazine.com/

`GooZ

  • Gast
Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #45 Gepost op: 2006/11/11, 18:51:59 »
MMh ik heb tuxmagazine een tijdje gelezen. Viel voor MIJ PERSOONLIJK een beetje tegen omdat het echt wel op de ultieme beginner gericht was, en voor de rest nogal KDE'ish overkwam (no offense ;) ). De rubriek van het meisje dat linuxproblemen oploste (kan jammer genoeg niet meteen op haar naam komen) vond ik bij momenten wel erg geestig.

Offline Kev

  • Lid
Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #46 Gepost op: 2006/11/11, 19:02:00 »
Hehe achja heb ergens op launchpad gelezen dat men bezig is met een Engelstalig Ubuntu magazine op te richten, meer details stond er spijtig genoeg niet bij.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

nils holkerson

  • Gast
Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #47 Gepost op: 2006/11/12, 02:14:49 »
ik las vroeger altijd de computer totaal! op zich een goed mag, als je windows draait. ben op een gegeven moment eens een boekhandel binnengestapt op CS utrecht, richting de jaarbeurs. ze hadden er toen ongeveer 3 meter aan computer mags staan, ik vond er 1tje tussen voor startende linux gebruikers, heb die aangeschaft en draai sindsdien linux op mijn systeem (er zat een cd bij kubuntu 6.06). ik vond het erg beperkend voor mensen die een overstap willen doen, maar heb na een tijdje een boek aangeschaft het is toch duidelijker voor dummies omdat je in een boek geeft men ook het inzicht dat je nodig hebt, bv van bepaalde processen. in een tijdschrift geeft men toch alleen maar de informatie die je nodig hebt om iets te laten werken.

ik vind het een goed idee om eens te kijken of het mogelijk is om tijdschriften te produceren, maar vind een boek of een website toch prettiger denk ik, daarbij is er al zoveel aanbod in magazines dat het nauwelijks te doen is om je er tussen te worstelen, bedenk ook dat drukkerijen veel geld betalen aan bedrijven als de read shop en bruna om daar hun tijdschriften op ooghoogte te mogen plaatsen. of je zou advertenties moeten zeten in bv pcm computertotaal! en websites, etc. om abonementen te verkopen, maar dit is niet geschikt voor het bredere publiek, wat je toch wil bereiken.

ik zeg: het is een goed idee, maar denk na over wat je wil bereiken! wil je reclame maken voor linux/ubuntu? wil je mensen op de hoogte houden van de nieuwste technologie, gadgets en snufjes? wil je een tijdschrift over hoe bepaalde programma's werken?

als we willen promoten lijkt het mij zelf een goed idee om bij redacties van grote tijdschriften aan te kloppen met artikelen en een live cd over linux/ubuntu die mensen nieuwschierig maakt, tot nu toe heb ik in computertotaal! eens een vergelijkende test van verschillende linuxditro's werden vergeleken, verder komen ze niet. en ehm ze hebben het publiek/doelgroep al!

als we gewoon een magazine over de nieuwste technologieen, workshops enz. willen produceren is het dan niet goedkoper om een website/log op te zetten waar mensen hun artikelen op kunnen zetten? iets tussen deze site en wikipedia in die actueel wordt gehouden?

ik ben gewoon even aan het brainstormen, misschien komen er wel briljante ideeen uit waarmee we de hele wereld kunnen veroveren!!!!

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #48 Gepost op: 2006/11/12, 02:32:35 »
gewoon een on line magazine in .pdf formaat... daar ben ik eventueel wel voor te vinden :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline grumph

  • Lid
Linux tijdschriften / Ubuntu Magazine
« Reactie #49 Gepost op: 2006/12/03, 11:12:03 »
zie dit ook wel zitten...
als ik kan helpen...
let me know