Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Ubuntu 7.04 mislukt  (gelezen 682 keer)

sdebusschere

  • Gast
Installatie Ubuntu 7.04 mislukt
« Gepost op: 2007/05/10, 19:26:08 »
Hallo, ik ben een nieuwe Linux-user, en heb dus nog geen ervaring met het systeem. Ik wil graag beginnen met Ubuntu, en ik heb de CD's besteld en gekregen van Canonical (Ubuntu 7.04 x86 desktop pc) via de post.

Nu wil ik dit besturingssysteem naast Win XP Pro installeren, wat op zich allemaal geen probleem is, ik kan de hardeschijf via de Ubuntu-interface op de live-cd mooi herindelen (formatteren). Mooi elk de helft, Xp en Ubuntu evenveel space.

Op een bepaald moment, wanneer de installatie voor bijna 80% rond is, krijg ik een foutmelding, maar er staat geen omschrijving van de fout ingevuld. Enkel dat er misschien een update van de CD moet gebeuren. Ik kan in dit venster enkel maar op OK klikken, wat ik ook doe. De installatie gaat nu mooi verder. Op een bepaald is het systeem geïnstalleerd zou je denken, want het venstertje van de installatieduur is weg (vanzelf, dus zonder dat ik moet klikken).

Nu probeer ik de computer te herstarten, maar dit loopt fout. Ik krijg de melding dat er geen besturingssysteem op de pc geïnstalleerd is, ook geen Windows...

Ik vind nergens info over dit probleem op 't net, dus post ik dit hier maar eens. Heeft nog iemand een dergelijk probleem of weet iemand een oplossing?

De computer in kwestie is een Fujitsu-Siemens Computer C5900 met 250GB HD, 2GB RAM en een Intel Pentium 4 Processor.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie Ubuntu 7.04 mislukt
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/10, 19:34:02 »
Allemachtig, dat was schrikken voor je, denk ik.....

Je harde waar is wel geschikt voor Ubuntu, want anders zou je geen LiveCD-sessie kunnen draaien. Het gaat dus ergens fout bij het overzetten op de harde schijf.

Even voor alle duidelijkheid: je hebt voor een Ubuntu-installatie minimaal twee partities nodig: eentje voor Ubuntu zelf (de root, oftewel de wortel, oftewel het schuine tekentje /  dat op een wortel lijkt), en eentje voor de swap (virtueel geheugen). De swap moet net iets groter zijn dan je RAM-geheugen. Vuistregel: RAM-omvang plus 200 MB.
Met de bestaande Windowspartitie erbij, heb je dus drie partities.

Had je je harde schijf zo ingedeeld? Zo niet, installatie herhalen en alsnog zo doen.

Groet, Pjotr.

sdebusschere

  • Gast
Installatie Ubuntu 7.04 mislukt
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/12, 13:49:48 »
Het is gelukt! Ik heb inderdaad - omdat ik een dualboot wil - nog eens XP moeten herinstalleren, en dan heb ik eens goed opgelet voor het aanmaken van de partities. Het was wel nog eens schrikken toen ik dezelfde foutmelding nog eens kreeg, maar de installatie van Ubuntu 7.04 is desondanks geslaagd. Voor de geïnteresseerden: ik heb de foutmelding eens op ons blog gezet, klik http://www.lettogroup.eu/digitalfuturesolutions/blog/2007/05/foutmelding-tijdens-de-installatie-van.html#links (of plak de link in uw browser, ik weet niet of dit forum html genereert in posts).

We kunnen aan het werk met het nieuwe, verassende besturingssysteem. Ik moet nog veel (zoniet alles) leren...  maar dat doen we graag!

Bedankt voor de info en hulp...