Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beaver's an Early AdVanced EditoR  (gelezen 3361 keer)

Offline Double12

  • Lid
Beaver's an Early AdVanced EditoR
« Gepost op: 2008/06/30, 16:46:56 »
Beaver is een lichtgewicht editor, waar ik sinds een tijdje aan meewerk als developer.
De ontwikkeling heeft een aantal jaren stil gelegen, maar nu hebben we weer alles op de rails met onze eerste bugfix release 0.3.0.1!
Grote veranderingen zul je in 0.3.0.1 nog niet vinden, we hebben vooral gezorgd dat alles werkt en dat Beaver nog steeds een heerlijk snelle editor is. Wel hebben we nu een eerste versie van Python syntax highlighting (ook heel belangrijk tegenwoordig!).
Meer veranderingen en nieuwe features zijn op komst, maar daar moet je nog even op wachten, so stay tuned.


meer screenshots...

Site: http://www.nongnu.org/beaver
Mail bugs naar: beaver-devel *apenstaartje* nongnu *punt* org

Installatie:
Download de broncode van Beaver van de Downloads pagina op de site.
Ga naar de directory waar de bestanden staan. (als je wilt kun je de Makefile nog wat aanpassen)
Doe dan het volgende in een terminal:
make
sudo make install
Kies dan Beaver in het menu of typ beaver in een terminal om te starten.

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Beaver's an Early AdVanced EditoR
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/30, 18:51:05 »
Zo te zien ben jij betrokken bij de ontwikkeling ervan?
Kan je me dan simpel en kort uitleggen wat dit meer kan dan gedit?

Offline Double12

  • Lid
Beaver's an Early AdVanced EditoR
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/30, 19:33:11 »
Citaat van: dvdmeer
Zo te zien ben jij betrokken bij de ontwikkeling ervan?
Ja, dat klopt.
Citaat van: dvdmeer
Kan je me dan simpel en kort uitleggen wat dit meer kan dan gedit?
Gedit is de standaard editor van de Gnome desktopomgeving. Gedit heeft daardoor allerlei dependencies van Gnome: die moet je eerst installeren voor je Gedit kunt gebruiken.
Beaver is een editor die als enige dependency Gtk heeft, en dat willen we graag zo houden. Bijna elke distributie heeft wel Gtk aan boord, dus je kunt Beaver zo installeren.
Of Beaver op dit moment meer kan dan Gedit, nee dat denk ik niet.

Offline Mij

  • Lid
Beaver's an Early AdVanced EditoR
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/30, 19:46:44 »
Citaat van: Double12
Citaat van: dvdmeer
Zo te zien ben jij betrokken bij de ontwikkeling ervan?
Ja, dat klopt.
Citaat van: dvdmeer
Kan je me dan simpel en kort uitleggen wat dit meer kan dan gedit?
Gedit is de standaard editor van de Gnome desktopomgeving. Gedit heeft daardoor allerlei dependencies van Gnome: die moet je eerst installeren voor je Gedit kunt gebruiken.
Beaver is een editor die als enige dependency Gtk heeft, en dat willen we graag zo houden. Bijna elke distributie heeft wel Gtk aan boord, dus je kunt Beaver zo installeren.
Of Beaver op dit moment meer kan dan Gedit, nee dat denk ik niet.
Het kan dus ook in principe op windows en mac?

Offline Double12

  • Lid
Beaver's an Early AdVanced EditoR
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/30, 19:57:10 »
Zou moeten kunnen, denk ik. Tot nu toe heeft er altijd gestaan dat Beaver op Windows werkte. We hebben er niet speciaal rekening mee gehouden, maar we hebben ook niks gedaan wat niet compatibel zou zijn met Windows.
Er is ook een aparte sectie in de Makefile voor Windows. Misschien moet ik Beaver eens gaan proberen op XP, ik heb hem namelijk tot nu toe alleen onder Linux gebruikt.
Ik heb niet zoveel verstand van de Mac, maar ik stel me voor dat dat wel werkt. Beaver is voor "linux and other unices". Mac OS X is een Unix-variant, dus misschien kun je hem wel compileren op de Mac.

Beaver's an Early AdVanced EditoR
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/30, 20:02:06 »
Zoals ik al eerder tegen iemand vandaag zei, GTK op Mac is zo aangenaam als met een nagelschaartje een voetbalveld maaien...

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Mij

  • Lid
Beaver's an Early AdVanced EditoR
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/30, 20:12:30 »
Citaat van: SeySayux
Zoals ik al eerder tegen iemand vandaag zei, GTK op Mac is zo aangenaam als met een nagelschaartje een voetbalveld maaien...

- SeySayux
het gaat om het idee :)