Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SSH met keyfile login vraagje  (gelezen 838 keer)

wr19026

  • Gast
SSH met keyfile login vraagje
« Gepost op: 2007/08/13, 21:03:04 »
Ik heb op alle 6 m'n machines ingesteld dat om een SSH verbinding tot stand te brengen een keyfile nodig is.

Nou is m'n vraag een vrij practische: wat is handiger/veiliger, één goede keyfile met sterk password voor alle machines (binnen en buiten m'n LAN en ik moet ook als ik op reis ben in kunnen loggen), of afzonderlijke keyfiles met bijbehorend (allemaal hetzelfde) password.

Ik weet dat het allerveiligst waarschijnlijk is 6 keyfiless met 6 sterke passwords, maar tsja, zoveel goede passwords kan ik niet onthouden en opschrijven wil ik ze al helemaal niet :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
SSH met keyfile login vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/13, 21:05:11 »
hetzelfde sterke wachtwoord, met 1 verschil, een nummer erachter.
als volgt:

sterkwachtwoord1
sterkwachtwoord2
enz.

Makkie om te onthouden, je hebt maar 6 mogelijkheden!  :-)

Zo saboteerde ik op m'n werk de verplichte periodieke vernieuwing van m'n wachtwoord altijd..... Ik telde gewoon door   :-)

wr19026

  • Gast
SSH met keyfile login vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/13, 21:24:28 »
Citaat van: pjotr123
hetzelfde sterke wachtwoord, met 1 verschil, een nummer erachter.
als volgt:

sterkwachtwoord1
sterkwachtwoord2
enz.

Makkie om te onthouden, je hebt maar 6 mogelijkheden!  :-)

Zo saboteerde ik op m'n werk de verplichte periodieke vernieuwing van m'n wachtwoord altijd..... Ik telde gewoon door   :-)
Die is wel super; we moeten bij mij op 't werk ook (uiterlijk) iedere 6 maanden ons wachtwoord vernieuwen en 't moet hoofletter, kleine letter, cijfer en speciaal leesteken hebben. En op de één of andere manier onthoudt het systeem de laatste 25 passwords die je gebruikt hebt ;)

Maar goed, jouw advies is om één keyfile per server te gebruiken en een makkelijkheidje in het sterke password toe te passen.

edit: 't is geworden [sterk wachtwoord + machinenaam] :)