Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wireless problemen Acer Aspire 3628 AWXMi  (gelezen 1915 keer)

Offline Frank47

  • Lid
wireless problemen Acer Aspire 3628 AWXMi
« Gepost op: 2014/12/22, 18:56:17 »
Dag Forumleden

Een kennis heeft een Acer Aspire 3628 AWXMi waarop ik Lubuntu 14.04 heb gezet. Een aantal dagen nadat ik de laptop naar hem toebracht had hij geen draadloze verbinding meer. Dit overigens nadat hij de router even tijdelijk had uitgeschakeld. De bedrade verbinding werkt goed.
Bij controle bleek de melding dat de netwerkkaart fysiek zou zijn uitgeschakeld; echter de schakelaar waarmee je de kaart weer zou moeten in-/uitschakelen werkt niet. Ik veronderstelde even dat de kaart mogelijk kapot zou kunnen zijn, maar bij een opstart van een live DVD met Linux Mint 17 bleek de draadloze verbinding weer herkend te worden en te werken.  Opvallend echter in die situatie was dat na het eenmalig uitschakelen van de draadloze kaart, deze niet meer in te schakelen was, niet via de fysieke schuif op de laptop, maar ook niet via de Linux netwerkinstellingen.

Ik heb het hele lijstje van Pjotr: "geen of slecht draadloos internet" doorgenomen (Bedankt Pjotr voor je uitgebreide handleidingen) maar dat heeft geen oplossing geboden. 2 dingen daaruit heb ik niet gedaan: een vast IP adres laten toewijzen door de router (leek me weinig zinvol bij een niet werkende netwerkkaart) en de " vuile" Windows oplossing (ik kan die driver niet vinden op de installatiedisk van XP).

Verdere gegevens: de wireless controller zou een ingebouwde Intel Corporation PRO/Wirelsess 200BG [Calexico2] zijn.

Na commando "rfkill list all" krijg de melding 1. acer wireless soft blocked: yes, hard blocked: no. (even een tussendoor vraag: boven de acer wireless staat gemeld: 0: phy 0: wireless LAN, waarbij soft blocked: Yes en Hard Blocked: Yes zit hier het probleem?)

Tot slot nog een laatste vraag mbt het aanzetten van de kernel module acer_wmi: aan het bestand /etc/modules heb ik braaf de voorgestelde tekst toegevoegd: had geen effect. Toch verbaasde mij in dat tekstbestand dat er vermeld stond dat regels met een # genegeerd zouden worden, de toegevoegde regel met een # begint. Overigens heeft het weghalen van dit teken ook geen verandering gegeven.


Vraag: alvorens een USB netwerk stick in te pluggen: heeft iemand nog een oplossing voor dit probleem?


« Laatst bewerkt op: 2014/12/23, 17:50:09 door Frank47 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wireless problemen Acer Aspire 3628 AWXMi
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/22, 19:03:00 »
Mijn conclusie: de netwerkkaart werkt goed, maar er si geen adequate driver in Ubuntu. Klopt die veronderstelling?
Nee. Alles is in orde, hij staat alleen uitgeschakeld. Die uitschakeling is het probleem, niet het stuurprogramma. Mogelijk loop je daar ook tegenaan met een USB-netwerkkaartje.....

Offline Frank47

  • Lid
Re: wireless problemen Acer Aspire 3628 AWXMi
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/22, 23:23:30 »
Bedankt voor je reactie Pjotr

Maar ja is er dan een manier om die uitschakeling (definitief) ongedaan te krijgen???.  Bij het opstarten vanaf een live DVD gaat het wel goed.

Offline Frank47

  • Lid
Re: wireless problemen Acer Aspire 3628 AWXMi
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/23, 17:16:15 »
Omdat ik zie dat ik dit topic op het verkeerde forum heb gezet verplaats ik het naar het hoofdstuk " Internet en draadloos"

Re: wireless problemen Acer Aspire 3628 AWXMi
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/23, 19:22:36 »
Frank,

Of die Wifi knop wel of niet werkt...
Open een terminal en de volgende opdracht:
xev | grep keycode --line-buffered
Aan en uit zetten die knop.
Werkt het dat zal je in de terminal een uitkomst zien met daarin 'XF86Wifi of XF86Wlan' zien.
Zoniet kijk eens of je het toetsenbord layout op acer-laptop of acer-ferrari kan zetten.

Bij de uitkomst "rfkill list all" en je ziet daar tussen "hard blocked: yes" ...
Dan kijk eens of je die niet in de BIOS uitstaat.
Anders de 'vuile' manier met Windows deze 'aanzetten' en hopen dat deze 'aan' blijf.
De Windows driver voor de Intel 2200 bg zal je op de site van Acer vinden.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Frank47

  • Lid
Re: wireless problemen Acer Aspire 3628 AWXMi
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/24, 10:59:00 »
Bedankt Maurice voor het meedenken over dit probleem


Achtereenvolgens heb ik je suggesties opgevolgd:

-commando: xev | grep keycode --line-buffered leverde helaas niet op de door jou beschreven, gehoopte,  uitkomsten

-bij toetsenbord kan ik in Lubuntu wel andere instellingen kiezen maar niet een andere lay-out

-ik had al eerder gezien dat in de BIOS geen verwijzing stond naar een WIFI kaart en deze dus ook niet aan-/uitschakelbaar is

-wat betreft de " vuile" manier door het installeren van een Windows driver voor de WIFI kaart: ik krijg de laptop niet meer opgestart. Maar dat is niet zo'n probleem, dan installeer ik gewoon opnieuw.

Ik heb trouwens eens met Linux Mint 13 LIVE DVD opgestart: exact hetzelfde probleem: na de installatie wordt de draadloze kaart herkend, ingeschakeld en werkt hij goed. Maar na het uitschakelen van de kaart in Linux valt hij niet meer aan te zetten.

Ik kan op proef nog eens een Windows XP installatie doen om te bezien of de kaart daarin wel goed functioneert.

Nogmaals bedankt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wireless problemen Acer Aspire 3628 AWXMi
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/24, 11:38:04 »
Weet je zeker dat je rfkill unblock all hebt geprobeerd, en acer_wmi op de zwarte lijst hebt gezet?

Offline Frank47

  • Lid
Re: wireless problemen Acer Aspire 3628 AWXMi
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/25, 17:07:03 »
Probleem is opgelost. Hoe?

Het beschreven probleem deed zich voor bij een geïnstalleerde Lubuntu versie 14.04. Ik had Lubuntu geïnstalleerd omdat er oorspronkelijk slechts een 1/2 GB geheugen in de laptop zat. (een week na installatie heb ik op verzoek van de eigenaar er alsnog 2 GB van gemaakt).

Ik heb van alles geprobeerd: Pjotrs lijstje van slechte internetverbindingen, de adviezen van Maurice2, maar ook allerlei adviezen die in van andere Linux fora oppikte: geen succes.

Daarna probeerde ik of het probleem zich ook voordeed bij  Linux Mint 13, Linux Mint 17.1, gedraaid vanaf een Live DVD. Dat leverde precies dezelfde problemen op. Om een of andere reden kon ik Windows XP niet meer geïnstalleerd krijgen om uit te proberen of het probleem zich aldaar voordeed.

Nieuw idee: vanmorgen installeerde ik Linux Mint 17.1. Meteen deed zich hetzelfde probleem weer voor. Toen ik echter opnieuw het probleemlijstje van Pjotr ging uitproberen bleek het installeren van niet-vrije Linux software meteen effectief.

Is het probleem nu helemaal opgelost? Nee: a. nog altijd lukt het niet om met de fysieke schakelaar de draadloze kaart in-/uit te schakelen. b. Bij het uitschakelen van de kaart via het symbool op de taakbalk  valt hij niet opnieuw in te schakelen. c. Maar.... grote verbetering is dat na heropstarten de draadloze kaart wel weer functioneert. Kijk en dat is voldoende.
(Een hier niet vermeld probleem was dat de helderheid van het scherm in Lubuntu niet via het toetsenbord viel te regelen, ook niet met de energieinstellingen, wel met opdrachten via de Terminal). Ook dit probleem heeft zich verbeterd: in Linux Mint 17.1 valt dit nog steeds niet via het toetsenbord te regelen, maar nu wel via de instelling onder Energiebeheer).

Pjotr en Maurice2: bedankt voor de steun.

Blijft voor mij toch iets merkwaardigs over: zowel Lubuntu 14.04 als Linux Mint 17.1 zijn gebaseerd op Ubuntu 14.04. Toch lijken de 2 besturingssytemen enigszins anders om te gaan met deze hardware?


Re: wireless problemen Acer Aspire 3628 AWXMi
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/25, 21:43:42 »
Frank,

Dat van die 'niet-vrije Linux stoftware', hoogst waarschijnlijk ging dit om die telefoon-modem die er in zit.
Dat er verschillen zitten tussen de disto's, tja is nu eenmaal zo.
Ieder pas deze nu eenmaal een klein beetje aan zijn 'eigen wensen en noden'

Wat betreft die kernel-module acer_wmi, deze heeft een paar parameter.
Een ervan is het faken van een andere laptop.
Dus we gaan je laptop wijsmaken dat een een Acer TravelMate 2490 is ipv Acer Aspire 3628 AWXMi.

Om dit te moet je een configuratie bestande hebben in /etc/modprobe.d voorbeel 'laptop.conf'
Open een terminal en daarin openen een tekst-editor in root-mode met gelijk het goede bestand in die folder:
gksu gedit /etc/modprobe.d/laptop.conf
Daar in plaatsen je onderstaande in:
# Maak mijn laptop wijs dat het om een Acer TravelMate 2490
options acer_wmi force_series=2490
Opslaan en herstarten.
Mocht je die kernel-module acer_wmi op de zwarte-lijst gezet (blacklist).
Daar eerst deze weer afhalen.
 

PS,
Er zijn nog meer modellen om te faken...
Maar kan ze 123(45) niet vinden op het net.


MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Frank47

  • Lid
Re: wireless problemen Acer Aspire 3628 AWXMi
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/26, 13:40:13 »
Bedankt Maurice

Je suggesties uitgevoerd:

-eerst even gekeken of acer_wmi op de zwarte lijst stond: nee.
-daarna via de commando's het bestand /etc/modprobe.d/laptop.conf aangemaakt en daarin de tekst:
# Maak mijn laptop wijs dat het om een Acer TravelMate 2490
options acer_wmi force_series=2490

-Na heropstarten blijft het probleem bestaan.

Ik keek trouwens nog wel even naar de hele blacklist en zag het bestand iwlconf.config met als inhoud

# /etc/modprobe.d/iwlwifi.conf
# iwlwifi will dyamically load either iwldvm or iwlmvm depending on the
# microcode file installed on the system.  When removing iwlwifi, first
# remove the iwl?vm module and then iwlwifi.
remove iwlwifi \
(/sbin/lsmod | grep -o -e ^iwlmvm -e ^iwldvm -e ^iwlwifi | xargs /sbin/rmmod) \
&& /sbin/modprobe -r mac80211

Kan dit iets met het probleem te maken hebben?

Frank


Re: wireless problemen Acer Aspire 3628 AWXMi
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/26, 17:38:32 »
Frank,

Eigenlijk niet, die iwlwifi is voor recente WiFi van Intel (na 3945 serie)
Je heb een Intel 2200 erin zitten, hiervoor is de kernel-module en firmware al aanwezig.
En naar mijn weten, werken deze goed.

En het zal dus eerder zitten in de combinatie van Aspire 3628 en Intel 2200
En heb hier een oude Aspire 5024 liggen met een Broadcom 4318 WiFi.
Dan mag dan wel geen *buntu op zitten (Mageia 5), maar de WiFi knop werkt zonder iets special de doen met die acer_wmi.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556