Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub terugplaatsen  (gelezen 720 keer)

Gast

  • Gast
grub terugplaatsen
« Gepost op: 2006/12/26, 23:46:50 »
kan iemand me helpen met het terugplaatsen van grub ik heb namelijk windows moeten herinstalleren en nu is mijn grub weg .is waarschijnlijk bijna iedereen al eens overkomen, maar ik heb geen zin in een herinstallatie van mij ubuntu.
kan iemand me helpen? grtz belleke

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
grub terugplaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/26, 23:57:56 »
Lastig probleem, maar het is gelukkig makkelijk op te lossen. Wel is het heel belangrijk, dat je de onderstaande instructie precies opvolgt.

Reparatie als volgt:
1. Start de computer vanaf de Ubuntu LiveCD
2. Open een terminalschermpje.
3. Typ "sudo grub" (zonder aanhalingstekens uiteraard....) en druk op Enter. Dit start Grub zelf op.
4. Typ "root (hd0,0)" en druk op Enter (als je Linux rootpartitie op hda1 staat; staat die bijvoorbeeld op hda6, dan is de terminaltoverspreuk "root (hd0,5)" ). Hiermee vertel je Grub waar de actieve Linuxpartitie zit. Grub telt vanaf 0, vandaar.
5. Typ "setup (hd0)" en druk op Enter. Hiermee installeer je Grub (opnieuw) in de MBR.
6. Verlaat Grub door "quit" in te tikken en op Enter te drukken.

Heb je geen Ubuntu LiveCD, neem dan de Gparted LiveCD voor dit soort klusjes. Haal 'm hier: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Groet, Pjotr.

Gast

  • Gast
grub terugplaatsen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/27, 11:11:59 »
bedankt , voor de info ik ga dit hier direct eens gaan probere
see ya ;-)

Offline mcgyver

  • Lid
grub terugplaatsen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/27, 18:00:54 »
Hoe zit het in dit geval met een dual boot?

Ik heb namelijk de volgende casus voor jullie:

Ik heb een dual boot in met XP en Edgy. Nu heb ik een 80 GB sata schijf gekocht om mijn 40 GB IDE schijf te vervangen. Met savepart.exe heb ik in 20 min mijn beide besturingssytemen overgezet. (heb ik al eerder gedaan dus dat is het probleem niet) Vervolgens kom ik na het opstarten gewoon in windows. Als ik naar Ubuntu wil gaan blijft hij hangen tijdens het opstarten. Hij komt tot het eerste segment van het opstartbalkje van Edgy en houdt dan op. Ik vermoed dat het met de overgang IDE > SATA te maken heeft. Hoe weet ik dat en wat moet ik doen?