Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]w8 upgrade  (gelezen 1456 keer)

Offline miel

  • Lid
[opgelost]w8 upgrade
« Gepost op: 2013/02/21, 16:33:43 »
Op mijn pc staat Ubuntu 12.04 als enige OS.  Geïnstalleerd na formatteren HD. Dus geen resten van Windows Vista meer.
Ik wil Windows 8 installeren. De DVD die ik heb doet niets als ik die in de dvd speler stop. is een upgrade versie.


Ik overweeg om het vroegere W Vista met behulp van recovery DVD's op nieuw te installeren om zodoende de upgrade van Vista naar W8 te maken.
Ik begrijp dat Ubuntu en alle bestanden worden overschreven maar dat kan ik later opnieuw installeren met mijn backups. 
Bestaat er een eenvoudiger methode? Bijvoorbeeld Windows8 installeren vanuit Ubuntu?
Miel
« Laatst bewerkt op: 2013/02/22, 19:45:13 door miel »

Re: w8 upgrade
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/21, 19:20:13 »
Download het programma Gparted (of een soort gelijk programma) http://gparted.sourceforge.net/livecd.php en brand dit op een cd of zet het op een USB stick start de computer opnieuw op en zorg dat in de BIOS opstart volgorde als eerste de cd of USB-stick staat.
Als het programma opgestart is, verklein je de partitie van UBUNTU. Na dit gedaan te hebben formateer je het vrijgekomen gedeelte naar NTFS zodat Windows deze partitie herkent. Aangezien je een upgrade versie van W8 hebt zal je eerst Vista moeten installeren, hierna kan je de W8 update uitvoeren. Door het installeren van Windows overschrijf je Grub in de MBR. Dit kan je op deze wijze Grub herstellen:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/Grub2Herstel
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline miel

  • Lid
Re: w8 upgrade
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/22, 08:53:41 »
Download het programma Gparted (of een soort gelijk programma) http://gparted.sourceforge.net/livecd.php en brand dit op een cd of zet het op een USB stick start de computer opnieuw op en zorg dat in de BIOS opstart volgorde als eerste de cd of USB-stick staat.
Als het programma opgestart is, verklein je de partitie van UBUNTU. Na dit gedaan te hebben formateer je het vrijgekomen gedeelte naar NTFS zodat Windows deze partitie herkent. Aangezien je een upgrade versie van W8 hebt zal je eerst Vista moeten installeren, hierna kan je de W8 update uitvoeren. Door het installeren van Windows overschrijf je Grub in de MBR. Dit kan je op deze wijze Grub herstellen:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/Grub2Herstel

Een aparte partitie voor windows heb ik aangemaakt door formateren als NTFS. (zie bijlage) Zoekt windows zelf de NTFS partitie en laat windows de ander partities met rust of wordt de hele HD geformatteerd?
MVG, Miel

Offline miel

  • Lid
Re: w8 upgrade
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/22, 09:08:20 »
Een aparte NTFS partitie heb ik aangemaakt.
Bedankt voor de aanwijzing.
Ik hoop dat Windows Vista de Ubuntu partitie met rust laat.
een groet, Miel

Re: w8 upgrade
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/22, 12:42:44 »
Windows kan niets met een ext partitie of de swap van ubuntu. Het enigste is dat Windows de MBR met Grub overschrijft, daarom moet je deze na installatie van Windows herstellen, zoals in de eerder gegeven link.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

alcmaer

  • Gast
Re: w8 upgrade
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/22, 13:31:38 »
Op mijn pc staat Ubuntu 12.04 als enige OS.  Geïnstalleerd na formatteren HD. Dus geen resten van Windows Vista meer.
...
Ik overweeg om het vroegere W Vista met behulp van recovery DVD's op nieuw te installeren om zodoende de upgrade van Vista naar W8 te maken.

Werkt zo 'n recovery DVD niet alleen als op de harde schijf de herstelpartitie nog aanwezig is?

Re: w8 upgrade
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/22, 16:40:35 »
Ik zou hoe dan ook eerst een goede backup maken. Recovery DVD's herstellen namelijk de af fabriek installatie van Vista, dat zou kunnen betekenen dat het HDD gewoon wordt geformateerd en je alsnog je Ubuntu installatie kwijt bent.

Better safe than sorry

Offline miel

  • Lid
Re: w8 upgrade
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/22, 18:17:32 »
Ik zou hoe dan ook eerst een goede backup maken. Recovery DVD's herstellen namelijk de af fabriek installatie van Vista, dat zou kunnen betekenen dat het HDD gewoon wordt geformateerd en je alsnog je Ubuntu installatie kwijt bent.

Better safe than sorry

Diverse backups staan op mijn externe HD. Bootable Ubuntu op USB stick, dus wat kan me gebeuren.
Groet, Miel

Offline miel

  • Lid
[opgelost]Re: w8 upgrade
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/22, 19:50:21 »
Om dit netjes af te sluiten,
ik heb partitie 1 geformatteerd als NTSF.
Daarna opgestart met recovery DVD van Vista.
En meteen daarna opgestart met de upgrade DVD van Windos8.
Windows functioneert.
Nu opnieuw Ubuntu 12.04 installeren net als de vorige keer.
Daar verwacht ik geen moeilijkheden.
Misschien moet ik GRUB herstellen maar daarvoor intussen voldoende aanwijzingen gekregen.
Hartelijk dank allemaal voor jullie belangstelling en snelle hulp.
Miel
« Laatst bewerkt op: 2013/02/26, 15:31:37 door miel »

Offline miel

  • Lid
Re: [opgelost]w8 upgrade
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/26, 15:37:16 »
Na installatie van Windows8 Ubuntu 12.04 geinstalleerd vanaf USB stick.
Werkte prima, overmoedig door succes vanochtend upgrade naar Ubuntu 12.10 uitgevoerd.
Dat levert strat probleem.
Windows start en functioneert. Maar Ubuntu 12.10 start niet. Na keuze voor Ubuntu aangeklikt te hebben blijft het scherm zwart.
Ik heb grub heersteld in de veronderstelling dat dat beschadigd was. Helaas geen verbetering.
Windows blijft wel starten, Ubuntu 12.10 niet.
Is hier nog iets aan te doen behalve Ubuntu 12.04 opnieuw te installeren?

Offline miel

  • Lid
Re:w8 upgrade and upgrade to Ubuntu 12.10
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/26, 15:50:09 »
Op mijn pc staat Ubuntu 12.04 als enige OS.  Geïnstalleerd na formatteren HD. Dus geen resten van Windows Vista meer.
Ik wil Windows 8 installeren. De DVD die ik heb doet niets als ik die in de dvd speler stop. is een upgrade versie.


Ik overweeg om het vroegere W Vista met behulp van recovery DVD's op nieuw te installeren om zodoende de upgrade van Vista naar W8 te maken.
Ik begrijp dat Ubuntu en alle bestanden worden overschreven maar dat kan ik later opnieuw installeren met mijn backups. 
Bestaat er een eenvoudiger methode? Bijvoorbeeld Windows8 installeren vanuit Ubuntu?
Miel

Offline miel

  • Lid
Re: [opgelost]w8 upgrade
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/26, 18:50:27 »
Een vergissing bij het plaatsen van mijn topic. Sorry.

Dit is waar het nu om gaat.

Na installatie van Windows8 Ubuntu 12.04 geinstalleerd vanaf USB stick.
Werkte prima, overmoedig door succes vanochtend upgrade naar Ubuntu 12.10 uitgevoerd.
Dat levert start probleem. Windows start en functioneert. Maar Ubuntu 12.10 start niet.
Na, bij het opstarten de keuze voor Ubuntu aangeklikt te hebben blijft het scherm zwart.
Ik heb grub hersteld in de veronderstelling dat dat beschadigd was. Helaas geen verbetering.
Windows blijft wel starten, Ubuntu 12.10 niet.
Is hier nog iets aan te doen behalve Ubuntu 12.04 opnieuw te installeren?
Miel

Re: [opgelost]w8 upgrade
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/26, 23:58:17 »
Bij een upgrade gaat het nog wel eens fout. Gebeurt bij mij ook wel eens, kan aan een kernel liggen, of wat dan ook. Ik denk dat je met 12.04 een degelijke LTS versie hebt die vijf jaar onderhouden wordt. Wil je toch liever 12.10 hebben zou ik een nieuwe installatie doen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline miel

  • Lid
Re: [onopgelost]w8 upgrade
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/27, 09:12:24 »
Bedankt, ik zal 12.04 opnieuw installeren.
Daarna laten weten of probleem opgelost is.
groet Miel

Offline miel

  • Lid
[opgelost]w8 upgrade
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/28, 18:02:00 »
Op mijn pc staat Ubuntu 12.04 als enige OS.  Geïnstalleerd na formatteren HD. Dus geen resten van Windows Vista meer.
Ik wil Windows 8 installeren. De DVD die ik heb doet niets als ik die in de dvd speler stop. is een upgrade versie.


Ik overweeg om het vroegere W Vista met behulp van recovery DVD's op nieuw te installeren om zodoende de upgrade van Vista naar W8 te maken.
Ik begrijp dat Ubuntu en alle bestanden worden overschreven maar dat kan ik later opnieuw installeren met mijn backups. 
Bestaat er een eenvoudiger methode? Bijvoorbeeld Windows8 installeren vanuit Ubuntu?
Miel

Offline miel

  • Lid
Re: [opgelost]w8 upgrade
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/28, 18:12:57 »
Upgraden van Ubuntu 12.04 naar 12.10 , was allemaal een heleboel werk zonder het gewenste resultaat. Dus heb ik gekozen voor de oplossing om Ubuntu 12.04 maar weer te installeren. Nu draait de hele handel weer zoals het hoort. In ieder geval allen hartelijk bedankt voor jullie advies en begrip.
een groet van Miel.