Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] User1 account maken en dupliceren naar user2  (gelezen 1076 keer)

Offline icehawk

  • Lid
[OPGELOST] User1 account maken en dupliceren naar user2
« Gepost op: 2011/03/13, 19:06:16 »
Hallo allen,

Al veel gezocht op internet maar de "tip" kan ik maar niet vinden. Mijn wens is om een pc te voorzien van een schone installatie van Ubuntu 10.04, waarin ik een "hoofdaccount" aanmaak. (user1) Daarin installeer ik alle programma's, instellingen, etc Zodat deze helemaal naar wens is.

Daarna wil ik graag 4 nieuwe gebruikers aanmaken met exact dezelfde instellingen en programma's dat user1 heeft (hoofdaccount is een template). Zo hoef ik niet elke keer als ik een nieuwe gebruiker aanmaak, alles weer opnieuw te installeren :)

Het gewoonweg de /home kopiëren en plakken in de home map van de nieuwe gebruiker gaat ook niet. Want dan loop ik tegen vele rechtenproblemen aan.

Is er een simpele methode om alle instellingen van 1 gebruiker, alles te kopiëren naar een nieuwe gebruikersaccount?

« Laatst bewerkt op: 2011/03/13, 22:07:33 door icehawk »
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

Re: User1 account maken en dupliceren naar user2
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/13, 19:55:19 »
Nieuwe user grafisch aanmaken.
Terminal:
cp --help
sudo cp -p /home/templateuser /home/nieuweuser
Het zit'em in die -p.

Offline icehawk

  • Lid
Re: User1 account maken en dupliceren naar user2
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/13, 20:27:41 »
Nieuwe user grafisch aanmaken.
Terminal:
cp --help
sudo cp -p /home/templateuser /home/nieuweuser
Het zit'em in die -p.

Toch niet helemaal :)
Ik krijg de volgde misser...

user1@visser-desktop:~$ sudo cp -p /home/user1/ /home/user2/
cp: map ‘/home/user1/’ wordt overgeslagen
user1@visser-desktop:~$
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

Offline vanadium

  • Lid
Re: User1 account maken en dupliceren naar user2
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/13, 20:49:02 »
Zoals overdenkamp aangaf: geen slash op het einde. Dat maakt wel degelijk verschil.

Je moet daarna ook eigenaar:groep van de kopie veranderen van die van de nieuwe gebruikersaccount.

Offline icehawk

  • Lid
[OPGELOST] Re: User1 account maken en dupliceren naar user2
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/13, 21:06:32 »
Zoals overdenkamp aangaf: geen slash op het einde. Dat maakt wel degelijk verschil.

Je moet daarna ook eigenaar:groep van de kopie veranderen van die van de nieuwe gebruikersaccount.

Het is gelukt, maar wel met een hele andere insteek :)

Ik heb 1 hoofdaccount aangemaakt, met daarin alle programma's instellingen, drivers etc. Na afloop ga ik users aanmaken (in de GUI) lekker makkelijk. Alle nieuwe users zijn gemaakt met alleen gebruikersrechten (geen admin).
Op deze site http://www.linuxhowtos.org/Tips%20and%20Tricks/using_skel.htm wordt uitleg gegeven hoe /etc/skel werkt ;)

Met gksudo nautilus heb ik de instellingen aangepast die je kan vinden  in /etc/Default/useradd Pas daar de regels aan dat de site aangeeft.

Log uit met je admin account, en log in met je zojuist eerder aangemaakte nieuwe account ;) Mooi he!

Makkelijker kan ik het niet maken.
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.