Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerk perikelen  (gelezen 751 keer)

Offline ave

  • Lid
netwerk perikelen
« Gepost op: 2011/09/22, 15:57:24 »
Hallo,

Ik heb altijd jarenlang Mandriva linux gebruikt maar wilde toch eens kubuntu proberen.
Installatie/configuratie ging zonder problemen alleen de netwerk verbinding gedraagt zich vreemd.
Standaard maakt kubuntu een connectie aan via dhcp en krijgt zijn IP adres van mijn router n.l 192.168.1.52.
Dit wil ik graag wijzigen in een vast IP adres. Als ik echter met de network manager naar de connecties kijk dan zie ik deze connectie NIET en kan hem dus ook niet wijzigen. Ik kan wel een nieuwe bedrade connectie aanmaken met vast IP adres alleen deze wordt na een reboot NIET gebruikt, het systeem gebruikt nog steeds de oude dhcp connectie.
Ik kan wel in de networkmanager de nieuwe connectie activeren door erop te dubbeklikken en dan werkt alles gewoon goed doch na een reboot is dit weer over ondanks dat ik de optie "automatisch verbinden" heb geselecteerd.
Op het tabblad in de network manager staat naast de optie automatisch verbinden ook de optie "systeem verbinding", ik vermoed dat ik deze moet selecteren om de dhcp connectie uit te schakelen maar deze is grijs en kan ik NIET selecteren.
Ook handmatige configuratie van de bestanden /etc/network/interfaces en /etc/resolv.conf met de juiste gegevens biedt geen oplossing sterker nog als ik dan reboot geeft de networkmanager aan dat mijn verbinding onbeheerd is

Heeft iemand suggesties voor mij ik de dhcp connectie kan wijzigen in een statisch IP adres en dat het systeem er ook na een reboot gebruik van maakt?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: netwerk perikelen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/22, 16:00:18 »
Sja, over de netwerkbeheerder van kde heb ik het liever niet :rolleyes:

Even een vraag, waarom wil je per se een statisch ip adres?

Offline ave

  • Lid
Re: netwerk perikelen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/22, 16:20:51 »
hallo tiempjuuh,

Ik gebruik altijd voor al mijn pc's (3) vaste IP adressen omdat ik dat prettiger vind en bovendien is de kracht van Linux toch dat je zelf bepaald wat het OS doet in tegenstelling tot  MS?
Ook gebruik ik altijd de open DNS servers (208.67.222.222 en 208.67.220.220)
Uit jouw reactie begrijp ik dat je de kde network manager niet super vindt maar ik wil het best via handmatige configuratie doen alleen dan werkt het ook niet kennelijk overruled de network manager alles.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: netwerk perikelen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/22, 16:29:00 »
Ik zit nu niet in Kubuntu, maar heb het thuis wel, dan zal ik voor je kijken :)