Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RAM  (gelezen 1511 keer)

RAM
« Gepost op: 2019/02/14, 20:22:20 »
Ik heb iets vreemd voor met mijn RAM. Ik heb voor een ouder laptop een wat zwaardere 2e hands Ram sticks gekocht.  ,2 gig ieder. Als ik ze alle 2 insteek herkent de bios die. Geeft aan, 4 gig. Laat ik een ramtest doen, zowel met ubuntu als met Linux mint, geeft hij maar 3 gig aan met zijn 2. Zo ook als ik mijn systeem monitor bekijk. Steek ik ze nu ieder apart in, dan geven ze ieder wel 2 gig aan. Als ik van alles tegelijk open, gebruikt hij niet de swap, wat hij voorheen wel deed toen ik nog een 1 en 2 gig schijfje er in had. Dus ik denk dat het werkt. Alleen raar dat hij het op het systeem monitor niet aangeeft. Ik heb een linux mint xfce. De laatste versie. Maar ik heb het zelfde probleem met een Ubuntu 18;04 op usb stick

Re: RAM
« Reactie #1 Gepost op: 2019/02/14, 20:41:57 »
32bits zonder PAE?
« Laatst bewerkt op: 2019/02/14, 20:44:15 door VuurVosje »

Re: RAM
« Reactie #2 Gepost op: 2019/02/14, 20:59:06 »
Een 32bits systeem kan maximaal 3,5 GB of 4GB aan geheugen 'tellen', afhankelijk van de processor. Alles wat daar boven zit wordt niet meegerekend en wordt ook niet gebruikt.
Een 32bits computer uitrusten met bijvoorbeeld méér 3GB of 4GB aan geheugen is een zinloze onderneming.
In het voorbeeld dat je geeft wordt er maximaal 3GB aan geheugen geteld en dat kan ook maximaal worden gebruikt.
Er is dus niks vreemd aan de hand.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: RAM
« Reactie #3 Gepost op: 2019/02/14, 23:30:26 »
Een 32bits systeem kan maximaal 3,5 GB of 4GB aan geheugen 'tellen', afhankelijk van de processor. Alles wat daar boven zit wordt niet meegerekend en wordt ook niet gebruikt.
Een 32bits computer uitrusten met bijvoorbeeld méér 3GB of 4GB aan geheugen is een zinloze onderneming.
In het voorbeeld dat je geeft wordt er maximaal 3GB aan geheugen geteld en dat kan ook maximaal worden gebruikt.
Er is dus niks vreemd aan de hand.

Het spijt me. Toch 64 bit....

Offline jan11000

  • Lid
Re: RAM
« Reactie #4 Gepost op: 2019/02/15, 05:34:06 »
Sommige moederborden moest je in de bios iets wijzigen om de boven de 3 GB uit te komen.
Google hier eens op.

En je onboard videokaart kan een gedeelte op gebruiken.

Offline Tom

  • Lid
Re: RAM
« Reactie #5 Gepost op: 2019/02/15, 07:21:05 »
Sommige moederborden moest je in de bios iets wijzigen om de boven de 3 GB uit te komen.
Google hier eens op.

En je onboard videokaart kan een gedeelte op gebruiken.

Google hier eens op.   <  Dat is meestal het enige wat ik bij u lees !
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline ajjp

  • Lid
Re: RAM
« Reactie #6 Gepost op: 2019/02/15, 09:59:14 »
Citaat
Google hier eens op.   <  Dat is meestal het enige wat ik bij u lees !
Ik vind dit een onterechte opmerking. Jan11000 geeft vaak doelgerichte aanwijzingen.
Inderdaad verwijst hij nog wel eens naar Google, zeker als de vraagstelling uiterst vaag is. Dat is hier ook het geval. Behalve de opmerking "64 bit", en zelfs dat pas in tweede instantie, geen enkele specificatie van hardware. Logisch dat dan Google je beste vriend is.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: RAM
« Reactie #7 Gepost op: 2019/02/15, 16:18:58 »
Mogelijk kun je in het BIOS aangeven dat geheugen ge MAP t kan worden.
Er zijn (oudere) machines die dat niet hebben/kunnen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: RAM
« Reactie #8 Gepost op: 2019/02/18, 23:08:38 »
Citaat
Google hier eens op.   <  Dat is meestal het enige wat ik bij u lees !
Ik vind dit een onterechte opmerking. Jan11000 geeft vaak doelgerichte aanwijzingen.
Inderdaad verwijst hij nog wel eens naar Google, zeker als de vraagstelling uiterst vaag is. Dat is hier ook het geval. Behalve de opmerking "64 bit", en zelfs dat pas in tweede instantie, geen enkele specificatie van hardware. Logisch dat dan Google je beste vriend is.

Acer Aspire 5630
ST 910822 AS (PM)
Bios v. 3.35
Intel 1377
CPU speed 1.666 GHZ

Maar dat had je natuurlijk ook op een andere manier kunnen aangeven. Even gewoon vragen bijvoorbeeld. Ik heb daar gewoon niet aan gedacht. Ik ben niet constant bezig met computers.
« Laatst bewerkt op: 2019/02/18, 23:14:13 door vossievrolijk »

Re: RAM
« Reactie #9 Gepost op: 2019/02/18, 23:12:31 »
weet niet hoe ik dit bericht moet deleten. Deze moest er niet bij
« Laatst bewerkt op: 2019/02/18, 23:15:42 door vossievrolijk »

Re: RAM
« Reactie #10 Gepost op: 2019/02/18, 23:18:57 »
Mogelijk kun je in het BIOS aangeven dat geheugen ge MAP t kan worden.
Er zijn (oudere) machines die dat niet hebben/kunnen.

De machine is 12 jaar oud. Ik vermoed dat het wel werkt, maar dat hij het niet in Xubuntu aangeeft. Hij geeft het wel aan de bios

Ik heb er inmiddels xubuntu op gezet omdat ik dacht dat het probleem bij Linux mint lag. Maar niet dus. Hij pakt in ieder geval geen swift meer en dat deed hij voorheen wel.

Re: RAM
« Reactie #11 Gepost op: 2019/02/18, 23:21:39 »
Sommige moederborden moest je in de bios iets wijzigen om de boven de 3 GB uit te komen.
Google hier eens op.

En je onboard videokaart kan een gedeelte op gebruiken.
Acer Aspire 5630

ST 910822 AS (PM)
Bios v. 3.35
Intel 1377
CPU speed 1.666 GHZ

Hij geeft het wel weer in de bios. Alleen niet op mijn taak beheerder

Offline DeBaas

  • Lid
Re: RAM
« Reactie #12 Gepost op: 2019/02/19, 00:36:28 »
In de BIOS is voor het geheugen, zo te zien, niets in te stellen.
De machine zal derhalve begrenst worden, waarvan:
Base Memory = 640 KB  VGA Memory = 64 MB
+ ROM geheugen.

Mogelijk verlies je ook nog extra geheugen doordat het BIOS het overlappend memory met ROM geheugen niet kan verplaatsen.
Dan kom je ongeveer uit op de in het BIOS scherm gegeven waarde.
Voordeel van 2 gelijke geheugen bankjes is dat, als de machine het ondersteund, de geheugen bandbreedte vedubbeld, dus sneller, wordt.
Ik kan bovenstaande uiteraard niet afleiden uit de mij bekende gegevens, maar denk dat deze machine het helaas moet doen met de toendertijd geldende beperkingen, die alleen met een aangepaste, uitgebreider BIOS zijn te ondervangen.
Geen idee of deze mogelijk bestaat, maar dat zou je op de site van de fabrikant moeten opzoeken.

https://www.acerrepairblog.us/aspire-2010-2020/bios-setup-utility.html

Op de Acer site is BIOS 3.60 te vinden, maar vindbaar met Google geeft dit geen oplossing voor het beperkte geheugen.
« Laatst bewerkt op: 2019/02/19, 01:05:24 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: RAM
« Reactie #13 Gepost op: 2019/02/19, 09:00:15 »
In de BIOS is voor het geheugen, zo te zien, niets in te stellen.
De machine zal derhalve begrenst worden, waarvan:
Base Memory = 640 KB  VGA Memory = 64 MB
+ ROM geheugen.

Mogelijk verlies je ook nog extra geheugen doordat het BIOS het overlappend memory met ROM geheugen niet kan verplaatsen.
Dan kom je ongeveer uit op de in het BIOS scherm gegeven waarde.
Voordeel van 2 gelijke geheugen bankjes is dat, als de machine het ondersteund, de geheugen bandbreedte vedubbeld, dus sneller, wordt.
Ik kan bovenstaande uiteraard niet afleiden uit de mij bekende gegevens, maar denk dat deze machine het helaas moet doen met de toendertijd geldende beperkingen, die alleen met een aangepaste, uitgebreider BIOS zijn te ondervangen.
Geen idee of deze mogelijk bestaat, maar dat zou je op de site van de fabrikant moeten opzoeken.

https://www.acerrepairblog.us/aspire-2010-2020/bios-setup-utility.html

Op de Acer site is BIOS 3.60 te vinden, maar vindbaar met Google geeft dit geen oplossing voor het beperkte geheugen.


Bedankt. Ja. Hij is wel merkbaar sneller en gebruikt geen swap meer. Dus ook minder belasting voor de laptop.  Dat is al iets. Hij voldoet in ieder geval aan wat ik ervan gebruik.