Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kom niet meer in Bureaublad van xubuntu 18.04  (gelezen 1097 keer)

Kom niet meer in Bureaublad van xubuntu 18.04
« Gepost op: 2020/11/08, 16:09:31 »
Beste Allemaal,

Ben weer in het sprookjesbos van Xubuntu en al haar eindeloze mooie spreuken-moeras zover verzonken dat ik er niet meer uitkom. Heel graag HELP! Heb zover ik het als amateurtje weer in de meeste varianten geprobeerd maar ik bereik niets.

Ik werk nu hoofdzakelijk met Xubuntu 18.04 en heb daar al lange tijd geen enkel probleem mee. Als oude back-up heb ik nog 16.04 die het werkelijk altijd goed doet. Vandaar ook dit kunnen schrijven.

Het probleem: Zomaar, na weer een prima werkdag alles keurig te hebben afgesloten, inmiddels al weer 3 dagen terug ‘s-morgens opgestart. En alles ging gewoon goed…..totdat het laatste moment daar is wanneer de cursor in het midden van het zwarte scherm zou moeten opduiken met daarna direct het Bureaublad. Nu blijft het scherm zwart met alleen linksboven in de hoek een knipperende cursor. En dit blijft dus zo oneindig. Kan alleen nog weer , voor de xillioenste keer, hard afsluiten en weer opstarten om dan snel weer naar 16.04 te gaan.

Ik heb echt geen idee meer met welke info ik nu nog kan uitvinden wat er fout is, dus laat me me even weten wat iemand nodig heeft om de diagnose te kunnen stellen. Ik heb in enkele vorige situaties met Vanadium al eens wat tricks geprobeerd die toen wel hielpen. Maar de problemen van toen zijn mijns inziens hier niet gaande. Ik had toen een oude versleten back-up-hd en die is al lang niet meer aanwezig. Ook het aanpassen van de regels in de grub hebben me niets geholpen. ( nomodeset, splash weg,alles weg enz.)

Let wel, ik kan probleemloos via 16.04 bij elke partitie,inclusief die van 18.04. Als ik in 16 even Gparted open en 18 ontkoppel en dan laat checken, krijg ik wel een fout-melding ivm dat 18 schijnbaar programma’s zou hebben lopen die niet door e2fsck van 2015 kan worden gelezen en ik zou daar een nieuwere versie van moeten downloaden…?? Vreemd is wel dat als ik de opstart-dvd van 18 of 16 gebruik en dán Gparted start, hij eindeloos bezig gaat met het door alle partities heen te lopen maar dan ineens bij elk een input/output fout heeft…? Iets klopt er niet,maar wat?

Mijn “gevoel”zegt me dat 18.04 na de huidige opstart, direct een beeldscherm-instelling heeft die dus niet werkt. Ik kan wel direct voor de opstart even op de E drukken en dan videoinfo doen om te zien dat het sterretje standaard daar op 1400x1050x32 maar mijn scherm staat zelf altijd op 1920x1080 en werkt altijd prima. Ik heb geen idee hoe ik nu via 16.04 in 18.04 bij scherm-instellingen kan komen om daar te checken of alles goed staat. Ik heb ook in de grub die standaard op 640x480 al eens aangepast in verschillende beeldscherm-instellingen maar weer dus NIETS.

Ik ben inmiddels out-of-ideas. Hopelijk iemand die me weer wat licht kan laten zien. Alvast dank.

Goese Duikertje.

mijn laatste versie van de 18.04 grub:

# If you change this file, run 'update-grub' afterwards to update
# /boot/grub/grub.cfg.
# For full documentation of the options in this file, see:
#   info -f grub -n 'Simple configuration'

GRUB_DEFAULT=0
#GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true
GRUB_TIMEOUT=10
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""
# Uncomment to enable BadRAM filtering, modify to suit your needs
# This works with Linux (no patch required) and with any kernel that obtains
# the memory map information from GRUB (GNU Mach, kernel of FreeBSD ...)
#GRUB_BADRAM="0x01234567,0xfefefefe,0x89abcdef,0xefefefef"

# Uncomment to disable graphical terminal (grub-pc only)
#GRUB_TERMINAL=console

# The resolution used on graphical terminal
# note that you can use only modes which your graphic card supports via VBE
# you can see them in real GRUB with the command `vbeinfo'
GRUB_GFXMODE=640x480

# Uncomment if you don't want GRUB to pass "root=UUID=xxx" parameter to Linux
#GRUB_DISABLE_LINUX_UUID=true

# Uncomment to disable generation of recovery mode menu entries
#GRUB_DISABLE_RECOVERY="true"

# Uncomment to get a beep at grub start
#GRUB_INIT_TUNE="480 440 1"
GRUB_GFXPAYLOAD_LINUX=None   

Re: Kom niet meer in Bureaublad van xubuntu 18.04
« Reactie #1 Gepost op: 2020/11/09, 13:36:59 »
Een aanvulling. Voor de duidelijkheid, als ik opstart dan kan gewoon in het grub-menu kiezen voor 18.04. En deze begint dan keurig de hele doorloop-procedure waar je dus ook de tekst ziet van 18.04 met de 4 oplopende lichtjes/ sterretjes en even het login-logo en dan naar het zwarte scherm. Maar dan zou normaal even later de cursor van de muis in het midden moeten verschijnen met direct daarna het bureaublad. Nu dus niet. Hij verspringt naar een zwart scherm met linksboven in de hoek een blinkende cursor die niet meer iets verder doet. Ook gaat het numlock lampje maar met moeite aan of uit. Soms helemaal niet meer uit.
Ik heb dan dus én geen keyboard én geen muis meer.Dus harde herstart.

Inmiddels weer wat met boot-repair-dvd zitten werken. Daar kan ik in advanced, in het submenu van waar je het systeem wilt laten opstarten, alleen kiezen voor : in windows ( via sda5) of sda7 ( is 16.04).Ook moet je later aangeven in de bootrepair waar je de grub wilt plaatsen. Ik doe dat dan steeds maar in sda ( de hele schijf met winxp als opstart flag).  Ik dacht eerst  dat er iets mis is in de partitie-tabel. En dat op één of andere manier het systeem niet de inhoud van 18.04 kan vinden....?? Maar waarom kan ik dan wel in 18 komen via 16? Waar ook keurig alle partities in het linker menu staan. Als ik via een rescue-opstart-dvd in Gparted wil starten, dan geeft hij direct aan bij elke partie, dus inclusief de sda ( hele schijf) dat er die fsync-fout is met een input/output error. En dat blijft hij eindeloos herhalen. Als ik via 16.04 Gparted start dan start hij gewoon keurig op met alle partitie bewerkbaar. Als ik dan echter , na 18 te laten ontkoppelen, die 18 wil laten checken op fouten, dan geeft hij aan dat het een verouderde fsck is en stopt dan. Ik wordt GEK!!
Er werd ook eens ergens( weet niet meer wat of wanneer) iets aangegeven dat over sda8 dat dan mijn swap is.Zou ik die er straffeloos gewoon helemaal uit kunnen gooien?? Mogelijk blokkert die de lijn naar 18 die op sda10 staat. Wie kan en durft me wat te helpen hier? Alvast dank.

Re: Kom niet meer in Bureaublad van xubuntu 18.04
« Reactie #2 Gepost op: 2020/11/10, 09:16:32 »
Volgens de grub file die je deelt zou je in het grub menu ook een 'recover' optie moeten hebben, waarschijnlijk meerdere namelijk voor 16.04 en 18.04. Heb je die al eens geprobeerd?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Kom niet meer in Bureaublad van xubuntu 18.04
« Reactie #3 Gepost op: 2020/11/10, 09:42:51 »
Je zit in de hel van videokaartendrivers of het gebrek daaraan. Zo te lezen heeft je systeem een grafische kaart die door 16.04 wel netjes en door 18.04 niet meer herkend wordt.
Wat voor videokaart heb je? NVidia toevallig?

Re: Kom niet meer in Bureaublad van xubuntu 18.04
« Reactie #4 Gepost op: 2020/11/10, 15:05:11 »
Hi Dirk, ja die heb ik allen al gebruikt. Het probleem hier is dus weer dat als ik de partitie wil laten checken / repareren, hij dat bij de 16 probleemloos doet maar weer bij die 18 niet. Omdat ik dan het bericht krijg dat e2fsck te oud is en stopt.Ook kan er niet bij via een opstart-dvd met Gparted. Dan geeft hij aan dat er problemen zijn met het kunnen lezen van de partities .Iets van fsunc met input/outpput error.

Hi Bloom. Ja, ook daar zit ik met iets van eerder.Want ik had voorheen al eens gezien dat die 16 o.a. vega gebruikt en de 18 mesa.Of omgekeerd? Maar dat was de laatste maanden helemaal geen probleem. Tevens ,zover ik het begrijp, is het zo dat Xubuntu mijn Radeon 6450 "buiten gebruik stelt ten behoeve van Xubuntu-drivers. Is altijd zo gegaan bij mij. Ik heb inmiddels het idee dat er weer eens iets mis is met de partities. Mogelijk zou een swap een probleem hebben of dat hij die partie met de 18 niet meer kan bereiken...?? Ik ben er niet uit. Vreemd is wel dat hij tijdens de opstart keurig allen teksten doorloopt met het inlog enz tot aan dus het moment van het moeten opengaan van het bureaublad. Graag nog meer meedenk-tips. Alvast dank.

Re: Kom niet meer in Bureaublad van xubuntu 18.04
« Reactie #5 Gepost op: 2020/11/10, 15:57:25 »
Hallo, geen idee wat daar gaande is. Kan idd. een videoprobleem zijn. Maar die I/O errors doen me ook denken aan een partitie met foute blokken. Ik zou om te beginnen je data op de Xubuntu 18.04-partitie veiligstellen (naar een andere partitie of usb-stick kopiëren), daarna verder proberen.

Re: Kom niet meer in Bureaublad van xubuntu 18.04
« Reactie #6 Gepost op: 2020/11/10, 16:38:07 »
Hoi Paul. Had ik al gedaan. Het is wel vreemd dat als ik dus via 16 even Gparted open, hij dat keurig en direct doet. Zie dan ook alle partities en nergens iets van probleem of zo. Alleen kan ik daar dus niet die 18 laten checken omdat e2fsck te oud zou zijn. Gparted werk niet als ik middels een opstart-dvd doe. Mogelijk is er wat mis gegaan toen ik met voor mij wat onduidelijke grub-repair program waar ik de grub maar gewoon op de sda plek heb laten zetten ipv normaal op de 18 of 16 partitie. Opvallend was de laatste keer dat ook in het submenu waar je die plek kunt kiezen, die 18 niet meer staat vermeldt. Ik blijf maar wat aanmodderen.

Re: Kom niet meer in Bureaublad van xubuntu 18.04
« Reactie #7 Gepost op: 2020/11/10, 16:44:54 »
Voor de volledigheid een prntscr-tje

Re: Kom niet meer in Bureaublad van xubuntu 18.04
« Reactie #8 Gepost op: 2020/11/10, 17:11:42 »
Nog ééntje dan , van na een gparted check laten doen op 18.

Re: Kom niet meer in Bureaublad van xubuntu 18.04
« Reactie #9 Gepost op: 2020/11/11, 09:38:50 »
Bijzondere situatie. Ik hoop dat iemand je verder kan helpen, mijn kennis schiet hier tekort.

Re: Kom niet meer in Bureaublad van xubuntu 18.04
« Reactie #10 Gepost op: 2020/11/11, 11:38:11 »
Leuk probleem heb je daar! ;) Afgezien van het feit dat het nog steeds om een videoprobleem zou kunnen gaan, zou ik m'n aandacht in eerste instantie richten op de mededeling die gparted geeft: e2fsck te oud, installeer een nieuwere versie. De versie op mijn systeem (Xubuntu 18.04) is v1.44.1, van 24 maart 2018.

In dit soort gevallen pak ik altijd Puppy Linux erbij. De iso naar een bootable usb-stick schrijven en dan vanaf die stick booten. Dan even zoeken naar disk repair utilities, gparted zit er ook in (uit m'n hoofd). Zelf zou ik vanuit de Puppy-terminal je /dev/sda10 laten checken met e2fsck en zien wat dat oplevert.

Waarschuwing (maar dat weet je vast al): als je op dit (lage) niveau met je bestandssysteem aan de slag gaat, moet je goed weten wat je doet. Als je niet goed weet wat je doet, is het risico op dataverlies aanzienlijk.

Succes!

Re: Kom niet meer in Bureaublad van xubuntu 18.04
« Reactie #11 Gepost op: 2020/11/16, 16:05:24 »
Hoi Allemaal!

Na gedwongen afwezigheid nu weer terug...eindelijk!  Wellicht zijn mijn onderstaande ervaringen anderen tot nut. Van het ene moment waarop alles perfect werkte en het de volgende dag opstarten met een zwart schermpje, ben ik nu bijna 2,5 week verder met een uiteindelijk weer een werkend systeem…..! Na eindeloos harde herstarts, rescues en bootrepairs en pogingen om back-ups terug te zetten dat maar niet wil op momenten dat je het nodig hebt,enz…….., nu eindelijk weer helemaal na opnieuw moeten installeren van 18.04 en alles weer up-to-date brengen en voorzien van losse backup-data enz, eindelijk weer klaar.ZUCHT! Oh, Paul, ik heb inderdaad ook maar gebruik gemaakt van Puppy. Hielp wel wat.Bedankt.

Laat ik maar alvast voorop stellen dat het mijn fout “ergens” moet zijn geweest. Toch hoop ik dat er bij de knappe koppen van Xubuntu iets van een verbeterd en simpel hulp-programma kan worden gemaakt voor mensen zoals ik. Die wel enigszins met de pc kunnen omgaan maar er helemaal niet experts in zijn. Wat ik nu fijn had gevonden was dat direct na het optreden van mijn “probleem” er een programma zou zijn dat kon melden : hé, daar en daar is iets misgegaan. Wilt u dat ik dat fix? ja/nee. Maar dat is mogelijk teveel gevraagd. Het punt is wel dat vele van al die hogere wiskunde formules die geen enkele fout kunnen verdragen , in gewone mensentaal niet te vaak te volgen zijn. En vaak onduidelijke keuzes met zich meebrengen die ieder ook weer vele ( lelijke) gevolgen kunnen hebben. Ik heb het dan nadrukkelijk niet over de standaard recovery van elke versie. Zijn ook vaak onduidelijk en doen vaak niet wat je juist dan nodig hebt. Ook Boot-repair geeft heel wat onduidelijkheden waar je maar al te vaak moet “gokken” wat je doet.

In mij geval, en zover ik het uitsluitend kan inschatten want weten doe ik het niet, zit in mij versie 16.04 een Xubuntu-video-stuur programma van ik meen Vista? En wilde mijn versie 18.04 ineens alleen nog maar gaan starten met Mesa. ( Of andersom) Maar dát wordt dus niet geaccepteerd. Gevolg is dat na het hele opstart van 18.04 , precies op het laatste moment dat hij het bureaublad moet laten zien, er geen juiste beeld-instelling is en dus op zwart gaat en blijft. Dus ook geen board of muis meer. Dus harde herstart. Dan gaat hij meestal ipv in 7 sec pas na 30 sec starten en dán heb ik wel weer een werkend Vista / normaal beeldscherm. Als ik de rescue-dvd start dan ook, moet ik starten met het aangeven dat hij in de nomodeset moet anders zwart en stoppen. Pas na een 2e keer pakt hij wel de normale scherm-instelling. Ik weet dat 18.04 nog maar tot halverwege volgend jaar actueel blijft maar met mijn wat ouder spulletjes is dit nu nog zo’n beetje het enige dat werkte.

Wie weet heeft iemand er wat aan? Tot zover allen bedankt voor het reageren.