Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: computer start niet meer op  (gelezen 807 keer)

computer start niet meer op
« Gepost op: 2016/12/07, 20:06:23 »
Ik werk onder Linux Mint Sarah 64bits.
vandaag startte de computer nog goed op, maar kreeg ik wel foutmeldingen over rechten op allerlei mappen. Daarna start de computer niet meer op. Hij komt in een tekst omgeving: initramfs  en verder gaat het niet. Ik heb de keus uit twee kernel 4.4.0.31 en 4.4.0.21, ik heb ze alle geprobeerd ook in de upstart en de recovery mode. Niets werkt. Met de dvd kan ik wel opstarten. Is hier een hardware probleem? In de bios zie ik de harde schijf gewoon staan. Of zijn de beide kernel corrupt? Graag jullie advies.
Bertha

Offline jan11000

  • Lid
Re: computer start niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/07, 23:50:54 »
Welke mappen?
Heb je iets handmatig gedaan, geïnstalleerd of rechten gewijzigd.
Misschien heb je teveel mappen de rechten gewijzigd?
Hoe meer jij verteld, hoe beter je geholpen kunt worden.

Re: computer start niet meer op
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/08, 08:57:13 »
Hangen er bij het starten geen USB schijven aan de computer?
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: computer start niet meer op
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/08, 13:47:04 »
Op beide Nee. Ik heb zelf niets gewijzigd en er hangt geen USB schijf bij het starten. Hoewel ik wel eens vergeet mijn externe HD er af te halen bij het afsluiten. Maar bij het booten gisteren was dat niet het geval.
Er zijn verschillende mappen met eem kruisje, waaronder vm linx oid en dat schijnt precies de map te zijn waaruit geboot wordt. Met de LiveCD heb ik eea nagekeken. Het lijkt er niet op dat de harde schijf zelf kapot is. En ik ben nu van plan Linux Mint opnieuw te installeren, dat lijkt me de snelste methode. Bedankt voor jullie reactie.
Bertha

Offline Nero

  • Lid
Re: computer start niet meer op
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/08, 13:56:32 »
Probeer eerst een vanuit een Live een filesystem check (fsck.ext4 of e2fsck) van het betreffende volume.

Re: computer start niet meer op
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/08, 14:41:17 »
Dat had ik ook al geprobeerd, maar lukte niet. Inmiddels ben ik al met een nieuwe installatie bezig. Dank voor de reactie.
Bertha