Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: é wordt niet correct weergegeven  (gelezen 2109 keer)

Offline strike

  • Lid
é wordt niet correct weergegeven
« Gepost op: 2009/05/03, 08:46:28 »
Hallo,

Ik ben momenteel mijn eerste site op een Ubuntu pc aan het ontwikkelen maar blijkbaar worden letters met accenten, bijvoorbeeld é en è niet correct weergegeven. Op de plaats van de letter komen allemaal rare tekens te staan.

Als ik sites bezoek heb ik daar geen problemen mee, enkel als ik ze zelf schrijf om sites te ontwikkelen... (bijvoorbeeld ook geen probleem als ik de letters in dit bericht schrijf).

Ik vermoed dat het met het programma te maken heeft waarmee ik de site code schrijf? Ik gebruik in feite gewoon gedit... ? Zijn er betere html / php code ontwikkelingstools voor ubuntu?

Groeten,
Pieter

Re: é wordt niet correct weergegeven
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/03, 09:05:29 »
é
è
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline idefix

  • Lid
Re: é wordt niet correct weergegeven
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/03, 09:17:43 »
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: é wordt niet correct weergegeven
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/03, 11:32:40 »
of gebruik gewoon UTF-8 encodering voor je site
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline track

  • Lid
Re: é wordt niet correct weergegeven
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/03, 11:45:42 »
Hoi Pieter,

je hebt er het verhaal met de verschillende coderingen, typisch met de speciale tekens.
Wat SeySyux aantoont is de typische (en compatiebele) methode voor html (websites dus).
Als je het lokaal doet moet je best een codering vastlegen of de codering vanuit het "locale" halen. (-> man locale)
Utf8 (wat Profox voorstelt) is het het meest universele en standaard bij Uby.
Om het te analyseren kun je ook nog een keer hier instappen:   http://en.wikipedia.org/wiki/Character_encoding

Mits je nog specifiekere vragen hebt, stel ze maar.
Ik zit hier op het ogenblijk in een project waar ik voortdurend met de omzetting van die "character encodings"
en het gebruik van de "locale" te maken heb.

Vriendelijke groet,

track

Re: é wordt niet correct weergegeven
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/03, 14:19:23 »
Heeft alles te maken met de charset, en niet met de browser, de editor of Ubuntu.

Offline track

  • Lid
Re: é wordt niet correct weergegeven
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/03, 15:12:14 »
Ja en nee.  Als ik een (programma-) bestand met  gedit  open moet ik heel goed opletten
welk charset hij pakt.  Anders worden lettelijke variabelen met de foute codering ingezet.

Dat is een bijzonder knelpunt als je met verschillende coderingen tegelijk te maken hebt.
(b.v. foutmeldingen in utf8 terwijl de uitvoer naar het doelbestand in ISO 8859-15 is of zo)

track

Re: é wordt niet correct weergegeven
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/05, 12:41:47 »
Hangt ook af van de encoding instelling van php/webserver. Als Apache een script-output met codering  UTF-8 naar de browser stuurt met een ISO8859-15 encoding http header dan krijg je dat. Het simpelst is om je editor, php en apache allemaal in te stellen op UTF-8, net als de 'encoding'  header in HTML. 
« Laatst bewerkt op: 2009/05/05, 13:19:25 door AptlyNamed »

Offline strike

  • Lid
Re: é wordt niet correct weergegeven
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/09, 08:14:02 »
Beste,

Allemaal bedankt voor de zeer duidelijke antwoorden.

Blijkbaar stond er boven mijn php files inderdaad een 'windows' charset gedefinieerd, daar utf8 van gemaakt & alles is ok :)

Update: Gegevens die uit mijn database komen en é bevatten bijvoorbeeld worden toch nog niet correct weergegeven :( De 'collatie' in mijn tables voor de varchar fields stond op latin1_swedish_ci. Dat is wellicht de oorzaak => probleem is dat ik deze nu niet precies meer kan wijzigen? Kan iemand me daarbij helpen

Groeten,
Pieter
« Laatst bewerkt op: 2009/05/09, 08:22:42 door strike »

Re: é wordt niet correct weergegeven
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/09, 14:16:14 »
Stel de collatie even in op utf8.