Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programma om website mee te maken in Ubuntu 13.10 (opgelost).  (gelezen 3342 keer)

Offline marco1800

  • Lid
Ik gebruik Ubuntu 13.10, en kom geen programma tegen in Ubuntu Sofwarecentrum volgens het principe WYI... om een website mee te maken.

Welke alternatieven gebruiken jullie hiervoor?
« Laatst bewerkt op: 2013/12/29, 19:59:31 door marco1800 »
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline MKe

  • Lid
Re: Programma om website mee te maken in Ubuntu 13.10
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/29, 19:25:52 »
Wat voor website wil je maken? Alleen statische HTML of een meer dynamische website?

Ikzelf schrijf al mijn HTML in een tekst editor. Vroeger in geany en tegenwoordig als een echte nerd in vim  8-)
Over het algemeen is mijn ervaring dat een grafische HTML editor je erg beperkt en vaak ook een rommelige broncode geeft en weinig controle over wat er gebeurt.
Vroeger wel eens komposer geprobeert en ik geloof dat eclipse ook een html editor bevat.

Met een meer dynamische website zit je al snel aan Wordpress, Joomla ofzo of als het erg speciaal wordt gebruik je een web-framework als Django of web2py.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/29, 19:27:34 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Programma om website mee te maken in Ubuntu 13.10
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/29, 20:03:40 »
Amaya van het W3C, the best there is ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Programma om website mee te maken in Ubuntu 13.10
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/29, 20:05:08 »
Amaya van het W3C, the best there is ........

Volledig mee eens! :)

Offline marco1800

  • Lid
Re: Programma om website mee te maken in Ubuntu 13.10
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/02, 22:08:03 »
Ik heb : amaya_11.4.7-1_i386.deb, W3C geinstalleerd.

Je moet het venster even 'maximaliseren' anders gaat het programma niet open.
Een foto inzetten  lukt meestal niet. Op moment dat je de foto wilt selecteren, verspringt het scherm. Als je blijft proberen lukt het soms wel eens.
Wat mij betreft toch geen hoogvlieger, komPozer was veel beter!

De website voor mijn schoonbroer heb ik deels ook afgewerkt met 'gedit' en 'leafpad'. Ik denk wel dat ik ga doorzetten wat Html betreft, je hebt een betere vat op het geen je doet..

Ik heb ook eens Bleuefish geïnstalleerd, maar da's al voor de gevorderde webdesigner.
Welke html editor is het best geschikt voor de beginner volgens jullie?
« Laatst bewerkt op: 2013/11/02, 22:17:22 door marco1800 »
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Programma om website mee te maken in Ubuntu 13.10
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/02, 22:21:01 »
Amaya kan niet alles, omdat het zich aan de standaard moet houden.
Hier switch ik regelmatig tussen Amaya en gedit, waar de kleuren van de tekst automatisch worden aangepast.
i.p.v. gedit kan je natuurlijk je eigen favoriete editter gebruiken.
Wel laat ik een file altijd "schoonmaken" door Amaya voor het plaatsen.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Programma om website mee te maken in Ubuntu 13.10
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/02, 22:25:26 »
Sublime Text uiteraard, met wat plugins erbij zoals Emmet, top :)

Ik raad je zeker aan om deze filmpjes even door te gaan, duurt even maar dan leer je wel wat ;)

https://tutsplus.com/course/improve-workflow-in-sublime-text-2/

En anders Aptana Studio:
http://www.aptana.com/
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline marco1800

  • Lid
Re: Programma om website mee te maken in Ubuntu 13.10
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/29, 19:56:38 »
Ik heb met dit forum vooral onthouden dat Amaya maar een stuk uit de gereedschapskist is,...

Gedit, Leafpad en zelfs Bluefish Editor kan hulp behulpzaam (maar is al voor de gevorderde webdesigner).

Onderstaande website maakte ik voor de verjaardag van mijn schoonbroer, de originele weblink heb ik hier weggelaten..

http://home.scarlet.be/~mv380446/forum/

« Laatst bewerkt op: 2013/12/29, 20:03:03 door marco1800 »
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Frederik

  • Gast
Re: Programma om website mee te maken in Ubuntu 13.10 (opgelost).
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/02, 17:43:39 »
Bij mij zit in Ubuntu 12 Kompozer in het Sofware centrum, is dat niet zo bij Ubuntu 13 ?

Re: Programma om website mee te maken in Ubuntu 13.10 (opgelost).
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/02, 20:27:06 »
Bij mij zit in Ubuntu 12 Kompozer in het Sofware centrum, is dat niet zo bij Ubuntu 13 ?

Jawel, maar Kompozer is al heel lang niet meer bijgewerkt en de maker ervan is er ook mee gestopt. Het is dus beter om te switchen naar een alternatief, zoals Amaya van het W3C (betere webcompatabiliteit dan met Amaya krijg je niet) of BlueGriffon. Of een IDE als je zelf HTML wilt schrijven.

Offline Erik

  • Lid
Re: Programma om website mee te maken in Ubuntu 13.10 (opgelost).
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/02, 23:10:51 »
Ik heb Kompozer met veel plezier gebruikt. Het is uit het Softwarecentrum gehaald zoals Vistaus al opmerkte. Het werd niet meer onderhouden. Ik wilde mijn homepage bijwerken. Zo vond ik Bluegriffon (http://bluegriffon.org). Ik heb het onder Xubuntu 13.04 met goed succes gebruikt. Nu heb ik nog wat aan te vullen op mijn homepage en ook vanwege dit topic heb ik hem maar weer opgehaald.

Citaat
Achter Bluegriffon zit Daniel Glazman, net als bij de voorganger van Compozer, NVU. Maar Bluegriffon is totaal herschreven, ontdekte ik zojuist. Meneer Glazman is de vice-voorzitter van W3C CSS Working Group. Dat zit dus qua standaarden wel goed.

Kijk hier voor de blog van Daniel over de oorsprong van Bluegriffon: http://www.glazman.org/weblog/dotclear/index.php?post/2010/10/08/BlueGriffon-Milestone-1 en hier voor zijn laatste posts: http://www.glazman.org/weblog/dotclear/index.php?en

Bluegriffon is een kwestie van de tarball downloaden. Dubbelklik hem en pak hem uit in je thuismap. In de map (bluegriffon) dubbelklik je op het gelijknamige bestand en hij draait. In het Nederlands. Zo simpel was het ook met zijn voorgangers. Hij doet het ook prima in Xubuntu 13.10 waar ik inmiddels mee werk.

Heerlijk stuk software! Heel vertrouwd ook na Kompozer ondanks de complete herziening. Ik zal hem later wel een net plekje geven in de /usr mappen. Opgeruimd staat netjes.
Linux sinds SUSe 6.3, Slackware en nu Ubuntu/Xubuntu. Single boot. Dual is OUT!

Frederik

  • Gast
Re: Programma om website mee te maken in Ubuntu 13.10 (opgelost).
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/03, 21:19:22 »
Beetje vreemd om een programma dat nog prima werkt, maar inderdaad niet meer wordt bijgewerkt, over de heg te gooien. Er valt met Kompozer nog steeds een prima website te maken. BlueGriffon vindt ik weer waardeloos, omdat je bij elke extra functie je wilt gaan gebruiken moet gaan betalen.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/03, 21:21:28 door Frederik »

Re: Programma om website mee te maken in Ubuntu 13.10 (opgelost).
« Reactie #12 Gepost op: 2014/01/09, 06:41:30 »
Wat de WYSIWYG editors betreft valt er eigenlijk op de meeste wel wat aan te merken, vaak is t spul van Mozilla nog wel te doen en tot mijn grote verbazing  doet Open/Libre-Office (web) het ook echt behoorlijk goed en levert als een van de weinigen ook echt schone en bruikbare code op. Je kan zelfs fouten maken en deze herstellen zonder dat de helft van de code in je scripts blijft hangen.

Niet helemaal WYSIWYG maar wel een erg degelijke editor is Bluefish, deze heeft behoorlijk wat handige opties en meesterlijke code-completion waardoor het bijna lijkt alsof de code voor je geschreven word.

En als we dan toch al half off-topic zijn geraakt dan kan ik ook nog best even mijn mening opdringen  =D

Gezien ik geen fan ben van telkens weer opnieuw het wiel uitvinden kies ik zelf tegenwoordig liever voor een goed CMS zoals Drupal of GetSimple. Deze werken over het algemeen stukken beter dan HTML sleep-studio's. Ook zie je veel sneller resultaat en heb je er nauwelijks onderhoud aan als je weet hoe cron werkt. Nog een groot voordeel van o.a. Drupal is dat je ook gemakkelijk (sub-)domeinen kan aanmaken die in zoverre je dat wil bestanden zoals modules, libraries en thema's met elkaar kunnen delen. 10 sites onderhouden is dus ook niet veel meer werk dan 1.
Ook de leercurve is niet zo stijl als bij JS of PHP, na een dagje op http://drupal.be snap je vrijwel elk CMS en stel je met gemak websites, intranet, mobile- en webapps samen.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN