Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info  (gelezen 10352 keer)

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Gepost op: 2013/05/21, 18:17:09 »
Ter info Had een vraagje  voor Neelie Kroes.... en dacht laat ik het eens proberen Neelie twittert  ook dus .....

Op 19-02-13 00:17,  ...schreef:

> Beste mevrouw Kroes,
>
> Ik merk dat in Nederland nagenoeg geen notebooks zonder OS te koop zijn.
> Op een desktop pc is ook bijna altijd een OS aanwezig of men moet zelf
> een pc bouwen/samenstellen.
> Nagenoeg  altijd moet een versie van Microsoft Windows meegekocht worden.
> Daar ik en velen gebruik maak van een Opensource OS te weten Linux
> (Ubuntu)  is MSwindows overbodig.
> Er is veel behoefte aan een pc  of laptop zonder OS
> Ik zou ervoor willen pleiten dat men overal in Nederland een laptop of
> pc kan kopen zonder OS.
> In Duitsland is dat geen probleem echter in Nederland wel.
> Grote bedrijven zoals Asus,Acer enz enz hebben daar kennelijk
> afspraken over gemaakt met MS.
>
> Een linkje over een winkel in Duitsland.
>
> http://www.notebooksbilliger.de/notebooks/notebooks+ohne+windows
>
> Misschien kunt u er eens na kijken mocht u daar tijd voor hebben.
>
> Alsvast dank voor het lezen van het bericht.

> Met vriendelijke groet,

Geen antwoord

Dus...

Sent: Wednesday, April 10, 2013 6:51 PM
To: KROES Neelie (CAB-KROES)
Subject: Re: Besturingssysteem MSwindows moet

Beste,

Tot op heden hebben wij niets meer van u vernomen.
Wij gaan er dan ook vanuit dat het antwoord op onze vraag uit zal blijven.


Met vriendelijke groet,

Antwoord Brussel

From: ROOSE Manouche (CAB-KROES) On Behalf Of KROES Neelie (CAB-KROES)
Sent: Thursday, April 11, 2013 9:11 AM
To: 'info
Subject: RE: Besturingssysteem MSwindows moet



Geachte Heer

Ik merk net dat deze email niet geregistreerd werd - misschien omdat het hier eerder om monopolie gaat en dit onder de bevoegdheid van Vicevoorzitter Joachim Almunia valt - of dat er geconcludeerd werd dat het hier enkel om een bericht ter informatie ging.

Ik registreer onmiddellijk en u kunt dus hierover een antwoord verwachten, met een beetje vertraging, waarvoor wij ons verontschuldigen.

Met vriendelijke groet,

Manouche Roose
Registratiedienst.

Vandaag 21 mei 2013,

Geachte heer

Onze oprechte excuses voor het laat antwoord op uw email.

Vicevoorzitter Neelie Kroes heeft mij gevraagd u te danken voor uw email.

Aangezien het onderwerp van uw email onder de verantwoordelijkheid valt van Vicevoorzitter Joaquín Almunia, Europese Commissaris voor concurrentie, werd uw email aan zijn Cabinet doorgestuurd voor verdere afhandeling.

Met vriendelijke groet,


Nicolas LE PAIGE
Assistant to Carlota Reyners Fontana and Miguel Gonzalez-Sancho

Members of the Cabinet of Vice-President Neelie Kroes
Commissioner responsible for Digital Agenda

European Commission

BERL 10/270
B-1049 Brussels/Belgium
+32 2 295 54 02
nicolas.le-paige@ec.europa.eu

Kijken wat het wordt /wordt vervolgd

« Laatst bewerkt op: 2013/05/21, 18:26:01 door BorisM »
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

FrSu

  • Gast
Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/21, 18:59:09 »
Goede actie. ^-^

Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/21, 19:17:17 »
Had ik een paar maanden geleden al gedaan, zelfde reactie en niets meer vernomen. Nu is de politiek niet zo snel dus wieweet?
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/21, 22:47:02 »
Het hele "er wordt standaard een OS meegeleverd" gebeuren is nogal een ambetant verhaal eigenlijk.

Dwingen om geen OS mee te leveren zorgt namelijk voor wat problemen:
• Verlies van verkoop (mensen die niet zelf een OS kunnen installeren zullen minder geneigd zijn)
• Wat ga je doen aan embedded toestellen? Denk aan smartphones, tablets en gameconsoles, maar ook videorecorders, DVR-toestellen en wasmachines.

Analoog over de hele browser- en mediaspelerdiscussie: noem mij één veelgebruikt desktop-OS dat deze niet meelevert (behalve die verplicht gereinigde versies van Windows die niemand gebruikt).

Langs de andere kant kan je bij veel fabrikanten een refund vragen voor je Windowslicentie (ik weet niet of dit wettelijk verplicht is) dus daar hebben we ook al iets.

Ik denk zeker niet dat de oplossing bestaat uit alle computers volledig leeg te verkopen. Misschien iemand anders ook een idee?
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/21, 22:55:12 »
Analoog over de hele browser- en mediaspelerdiscussie: noem mij één veelgebruikt desktop-OS dat deze niet meelevert (behalve die verplicht gereinigde versies van Windows die niemand gebruikt).

AmigaOS 4.x (de nieuwste versies dus) en Haiku. Het hangt ervanaf wat jij veelgebruikt noemt maar ze staan wel samen op de 4e plaats achter Win, Mac en Linux.

Ben het wel met je eens qua smartphones. Maarja, dat van die smartphones vind men toch niet erg. Is hetzelfde als Canonical+Amazon vs Firefox+Google. Men vindt het niet erg om Firefox te gebruiken ondanks dat Google ze flink betaald maar wel dat Canonical geld van Amazon krijgt.
Zo ook met smartphones, ik heb dat hier ook al eens eerder aangekondigd. Men vind dat niet erg omdat men het kant-en-klaar wil. Maar o wee als een computer kant-en-klaar is, oh nee, dan is het ineens een ramp en moet het leeg geleverd worden.

Ben het eens dat het leeg geleverd zou moeten worden maar dat moet dan ook voor smartphones en tablets gelden naar mijn mening.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/21, 22:57:23 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/22, 07:25:38 »
Langs de andere kant kan je bij veel fabrikanten een refund vragen voor je Windowslicentie (ik weet niet of dit wettelijk verplicht is) dus daar hebben we ook al iets.
Dit verplicht stellen is het enige wat zinvol is. Want dan wordt het een administratieve afhandeling in plaats van een logistieke. Zo vermijdt je de discussie die hierboven alweer gestart wordt: kunnen of willen mensen überhaupt iets met een leeg apparaat, en als dat dan leeg hoeft te zijn, dan krijg je weer de eeuwige vraag: wat zetten we er dan op (vanaf de fabriek), Ubuntu, Xubuntu, Debian, etc. De fabrikant hoeft dus zijn product niet te veranderen, die hoeft alleen te zorgen voor een snelle en gemakkelijke procedure, liefst al in de winkel.

Het verplicht stellen van restitutie is zo simpel dat  dat zeer snel ingevoerd kan worden. Je hebt dan niet meer het gevoel dat je betaald voor iets wat je niet gebruikt en, misschien nog belangrijker, dat je een veroordeeld monopolist niet meer helpt dat monopolie te handhaven door die (ongewenste) betaling.

En wat betreft de reeds aanwezige verplichting tot restitutie: MS laat dat over aan de PC-bouwer. Als die geen regeling heeft, dan kan MS met droge ogen zeggen dat zij niets te verwijten valt. Dat terwijl ze op de achtergrond zo'n leverancier met zachte hand dwingen of vooral niet zo'n regeling te treffen. Hypocriet, maar we zijn niet anders gewend, zeg maar.

Het is overigens wel zo dat het landschap al sterk aan het veranderen is: op Chromeboekjes bijvoorbeeld die zonder Windows maar met ChromeOS worden geleverd kun je relatief gemakkelijk Ubuntu installeren; dat geldt ook voor (bepaalde soorten) tablets, bijvoorbeeld de Nexus-serie, waar dan weer Android op staat. Je weet dan zeker dat je in ieder geval niet betaald hebt voor iets (Windows) wat je toch niet gebruikt, een fijn gevoel.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/22, 07:27:29 door markba »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/22, 09:14:44 »
Het hele "er wordt standaard een OS meegeleverd" gebeuren is nogal een ambetant verhaal eigenlijk.
Dwingen om geen OS mee te leveren zorgt namelijk voor wat problemen:
• Verlies van verkoop (mensen die niet zelf een OS kunnen installeren zullen minder geneigd zijn)
• Wat ga je doen aan embedded toestellen? Denk aan smartphones, tablets en gameconsoles, maar ook videorecorders, DVR-toestellen en wasmachines.
(...)
Ik denk zeker niet dat de oplossing bestaat uit alle computers volledig leeg te verkopen. Misschien iemand anders ook een idee?
Een verplichting om computers OS-loos te leveren houdt niet in dat ze verplicht aan iedereen leeg geleverd moeten worden. De juiste aanpak is natuurlijk de KLANT te laten beslissen welk OS hij/zij erop wil.
Een computer moet dus geadverteerd worden met een prijs zonder OS, een prijs met Windows erop, en (eventueel) een prijs met een of andere Linux erop. Dàn heeft elke klant vrije keuze of hij meer wil betalen voor Windows of niet.
De koppelverkoop van computers met Windows moet gewoon afgeschaft en zelfs verboden worden!

Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/22, 11:05:06 »
@markba: Nogmaals: dan wil ik dat ook voor tablets en smartphones. En niet beginnen over je Nexus-serie want die zou ik never nooit kopen. Als ik al een smartphone koop dan wel eentje met een voor mij fijn systeem en het zou mooi zijn als ik dat zelf zou mogen bepalen. Immers, op de computer mag ik dat ook.

@Bloom: Inderdaad. En zo dus ook voor smartphones en tablets. Is ook allemaal koppelverkoop want het OS zit er immers al op.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/22, 11:08:48 »
@markba: Nogmaals: dan wil ik dat ook voor tablets en smartphones.
Het punt dat ik wilde maken: op die tablets en smartphones die ik noemde (Android), betaal je al niet voor het OS, dus daar hoeft het wat mij betreft niet voor te gelden. Het gaat er mij om dat ik niet wil betalen wat ik niet gebruik; een ander OS zet ik er zelf wel op. En als we zover zijn, dan volgt de rest vanzelf wel.

Citaat
@Bloom: Inderdaad. En zo dus ook voor smartphones en tablets. Is ook allemaal koppelverkoop want het OS zit er immers al op.
Verkoop is het niet echt want Android is gratis en dan kan het ook geen koppelverkoop zijn. Of toch niet? Want vrijwel alle leveranciers van Android-apparaten betalen een afdracht aan Microsoft, vanwege de vermeende patenten...

Maar ja, dan wordt het wel heel verwarrend om MS aan te spreken op koppelverkoop op een product waar ze qua hardware én software helemaal niets van doen hebben. Pervers eigenlijk.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/22, 11:13:05 door markba »

Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/22, 11:31:23 »
@markba: Het gaat mij ook niet zozeer om het betalen voor het OS maar de vrijheid. Jij was toch zo voor vrijheid? Waarom dan niet in de winkel mogen kiezen welk OS je wilt op je smartphone of tablet? Ik vind het geen vrijheid als mij een OS wordt opgedrongen, zelfs als er iets anders opgezet kan worden. Feit blijft dat een OS meegeleverd krijgt wat je mogelijk helemaal niet wilt.

En Android is niet gratis bij de meeste smartphone-makers want die moeten wel een licentie voor de Android Play Store betalen aan Google en inderdaad aan MS afdragen. Maarja, voor de consument inderdaad geen licentie verder dus daar heb je gelijk in dat dat geen koppelverkoop is.
Maar vergeet niet dat Android niet het enige OS is he. iOS en Windows Phone en BB10 spelen op de Nederlandse markt ook een grote of groeiende rol.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/22, 11:42:59 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/22, 11:47:01 »
@markba: Het gaat mij ook niet zozeer om het betalen voor het OS maar de vrijheid. Jij was toch zo voor vrijheid?
Alles moet stap-voor-stap gaan. Als ik niet hoeft te betalen voor iets wat ik niet wil, dan ervaar ik dat al als een toename van (mijn) vrijheid. De methode zoals ik hierboven heb beschreven (een deugdelijke, verplichte restitutie-regeling), voorziet hierin en kan, als de wil er is, binnen zeer korte tijd ingevoerd worden. 

En als, ik herhaal: als, we dan zover zijn, dan kunnen we eens kijken of een ander OS vanaf fabriek handig is.

Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/22, 11:54:41 »
Dus het is een toename van vrijheid als je een OS, al dan niet gratis, meegeleverd krijgt wat je mogelijk niet wilt?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/22, 12:06:09 »
Dus het is een toename van vrijheid als je een OS, al dan niet gratis, meegeleverd krijgt wat je mogelijk niet wilt?
Ja. Als ik niet meer verplicht ben te betalen (voor iets wat ik niet wil), heb ik dus minder verplichting dus meer vrijheid.

Van de andere kant begrijp ik het standpunt wel dat we op ieder apparaat het OS zouden moeten kiezen wat we willen, en zou ik dat ook graag zien maar dat is gewoon niet praktisch en totaal niet haalbaar. Binnen de kortste keren (ook binnen deze draad) zal het dan weer gaan over welke distro's de uitverkoren mogen zijn (kan de distro-oorlog weer opgestart worden) en/of Linux sowieso wel als vervanging kan dienen voor mensen die alleen maar Windows gewend zijn. Al die argumenten zijn hier al talloze keren voorbijgekomen en het heeft wat mij betreft weinig zin om die allemaal weer te gaan herhalen. Vandaar mijn voorstel voor de eerste stap: een deugdelijke restitutie-regeling.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/22, 12:36:25 »
mijn voorstel voor de eerste stap: een deugdelijke restitutie-regeling.
Ja, dat zou mooi zijn. En dan wel ter grootte van het bedrag waarvoor we het losse product kunnen kopen natuurlijk. Idem ditto voor het leveren van een kale PC. Eerlijk gezegd heb ik dat nog het liefst: de keuze tussen een kale of eentje voorgeinstalleerd in de winkel. En dan uiteraard ook hier met het prijsverschil wat ik hierboven zei.

Toen mijn vrouw voor mij  zes jaar geleden mijn Toshiba laptop kocht was dat met Windows Vista en iets anders kon niet, nooit en never. Ze wist dat ik dat niet zou willen. Maar de winkelier had zijn praatje als expert wel weer klaar en ik lag in het ziekenhuis. Daar ligt in mijn ogen het echte probleem, bij de winkelier. Zo moeilijk is dat niet, het OS wissen. Veel gemakkelijker en goedkoper dan welke restitutie ook. Dat Vista was dus weggegooid geld.

Het gevoel van vrijheid is iets wat ik waardeer in het gebruik van Linux. Dat ik voor iets anders soms gedwongen moet betalen doet me persoonlijk meer pijn in mijn portemonnee. Dat ligt wat op een ander vlak, bedoel ik.

In ieder geval: goed initiatief! Als er een direct adres is van die collega van Neeltje graag. Dan stuur ik daar met grote liefde ook een mail heen.

groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #14 Gepost op: 2013/05/22, 12:57:38 »
Dus het is een toename van vrijheid als je een OS, al dan niet gratis, meegeleverd krijgt wat je mogelijk niet wilt?
Ja. Als ik niet meer verplicht ben te betalen (voor iets wat ik niet wil), heb ik dus minder verplichting dus meer vrijheid.

Maar je bent nog steeds verplicht het OS te gebruiken wat er op zit. Op enkele toestellen kun je het vervangen maar lang niet op alle.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #15 Gepost op: 2013/05/22, 13:04:27 »
Dus het is een toename van vrijheid als je een OS, al dan niet gratis, meegeleverd krijgt wat je mogelijk niet wilt?
Ja. Als ik niet meer verplicht ben te betalen (voor iets wat ik niet wil), heb ik dus minder verplichting dus meer vrijheid.

Maar je bent nog steeds verplicht het OS te gebruiken wat er op zit.
Nee hoor. Tot nu toe kan ik op elke PC (andere apparaten laat ik voor nu even buiten beschouwing) het voorgeinstalleerde OS er af gooien en herinstalleren met Ubuntu of wat dan ook. MS probeert het ons met EUFI/SecureBoot (Win8) zo moeilijk mogelijk te maken, maar onmogelijk is het niet.

Citaat
Op enkele toestellen kun je het vervangen maar lang niet op alle.
Dit onderwerp gaat over Windows en PC's. Dat je de discussie wat wilt verbreden is begrijpelijk maar om het allemaal behapbaar en overzichtelijk te houden zou het handig zijn om andere apparaten dan PC's buiten de discussie te houden.

Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #16 Gepost op: 2013/05/22, 13:21:08 »
@markba:

"Nee hoor. Tot nu toe kan ik op elke PC (andere apparaten laat ik voor nu even buiten beschouwing) het voorgeinstalleerde OS er af gooien en herinstalleren met Ubuntu of wat dan ook. MS probeert het ons met EUFI/SecureBoot (Win8) zo moeilijk mogelijk te maken, maar onmogelijk is het niet."

Ik had het dus over mobiele apparaten.
En ik zie niet in waarom dit er niet onder valt. Een smartphone alla maar een tablet wordt door iedereen beschouwd als een kleine computer dus het valt wel degelijk onder personal computing.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #17 Gepost op: 2013/05/22, 13:34:01 »
Ik had het dus over mobiele apparaten.
Ik niet en de TS ook niet:
Citaat
> Beste mevrouw Kroes,
>
> Ik merk dat in Nederland nagenoeg geen notebooks zonder OS te koop zijn.
> Op een desktop pc is ook bijna altijd een OS aanwezig of men moet zelf
> een pc bouwen/samenstellen.
> Nagenoeg  altijd moet een versie van Microsoft Windows meegekocht worden.


Offline Xelron X

  • Lid
Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #18 Gepost op: 2013/05/22, 13:37:21 »
Ik had laatst ergens gelezen dat er drie "web" shops in Nederland ,die PC's verkopen zonder besturings systeem of met Linux voorgeinstalleert, hun deuren helaas moeten sluiten omdat de fabrikanten geen computers meer kunnen gaan leveren zonder besturings systeem. Het betreft dan de laptopt's en desktop pc's zover ik begrepen heb. Dit alles vanwege Microsoft's Windows 8 en UEFI?

Dit is best zonde van deze shops en had ik dit toch ook vermeld in de mail naar mevrouw. Kroes.


Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #19 Gepost op: 2013/05/22, 13:38:59 »
Ik had het dus over mobiele apparaten.
Ik niet en de TS ook niet:
Citaat
> Beste mevrouw Kroes,
>
> Ik merk dat in Nederland nagenoeg geen notebooks zonder OS te koop zijn.
> Op een desktop pc is ook bijna altijd een OS aanwezig of men moet zelf
> een pc bouwen/samenstellen.
> Nagenoeg  altijd moet een versie van Microsoft Windows meegekocht worden.



Nogmaals: een tablet is een kleine computer dus het valt wel degelijk onder personal computing. Maar als je die woorden zo letterlijk neemt dan kunnen we laptops ook schrappen want een laptop is geen desktop.

Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #20 Gepost op: 2013/05/22, 13:40:17 »
Ik had laatst ergens gelezen dat er drie "web" shops in Nederland ,die PC's verkopen zonder besturings systeem of met Linux voorgeinstalleert, hun deuren helaas moeten sluiten omdat de fabrikanten geen computers meer kunnen gaan leveren zonder besturings systeem. Het betreft dan de laptopt's en desktop pc's zover ik begrepen heb. Dit alles vanwege Microsoft's Windows 8 en UEFI?

Dit is best zonde van deze shops en had ik dit toch ook vermeld in de mail naar mevrouw. Kroes.



Klopt, maar dat was onzin gebleken achteraf want HP levert nog steeds computers zonder OS aan winkels die erom vragen en heeft recent nog 2 Ubuntu-computers gelanceerd in Europa. En ook Lenovo levert op aanvraag zonder OS, Lenovo's Thinkpad-laptops zijn zelfs Linux-gecertificeerd! (kijk maar na op de site)

Offline Xelron X

  • Lid
Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #21 Gepost op: 2013/05/22, 14:05:36 »
Dat het gecertificeerd is wil nog niet zeggen dat het perfect werkt. Er zijn genoeg klachten over Lenovo voorbij gekomen dus lijkt het mij niet erg verstandig om daar iets van te kopen daar ervan gezegd wordt door Ubuntu gebruikers elders dat het niet de beste keuze is.

U mag dan wel zeggen dat het onzin is maar ik deel deze mening niet om de simpele reden dat alléén HP en Lenovo te noemen erg kortzichtig is, niet iedereen wil een computer van HP of Lenovo namelijk en zoeken een ander merk. Daarom willen zulke shops dus een iets ruimer assortiment om verschillende merken te kunnen aanbieden aan klanten.

Ook is het kortzichtig dat HP alleen twee computers (één pc en één laptop??) kan leveren met Ubuntu. Er zijn namelijk ook andere Linux distributies, net als dat niet iedereen een computer van HP wil, wil ook niet iedereen Ubuntu voorgeinstalleerd hebben. Het is natuurlijk (voordat anderen ermee afkomen) weer een makkelijke uitvlucht om te zeggen dat je er zelf altijd een andere distributie op kan installeren maar u begrijpt dat ik daar niet op doel en wat ik eigenlijk probeer te zeggen.

Edit: even aangepast, was vergeten Lenovo erbij te zetten.

« Laatst bewerkt op: 2013/05/22, 14:17:29 door Xelron X »

Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #22 Gepost op: 2013/05/22, 14:17:55 »
En u (je mag trouwens wel 'je' zeggen tegen me, ik hou er niet van als mensen me met 'u' aanspreken ;)) begrijpt niet wat ik bedoel.

1 Het gaat om de THINKPAD-lijn van Lenovo. Ik weet dat er op de Ideapad-lijn en de Z-lijn inderdaad wat probleempjes zijn i.c.m. Linux en die heb ik bewust ook niet genoemd. Maar de Thinkpad-lijn is Linux-gecertificeerd en heb zelf hier twee Thinkpads die perfect werken met Ubuntu die ik er zelf op heb gezet. Alles werkt out-of-the-box gewoon perfect en ik ken nog wat mensen op OMG! Ubuntu o.a. die diezelfde ervaring delen.
2 Dus het is kortzichtig omdat ik alleen van HP en Lenovo weet dat ze ook zonder OS leveren en me niet verdiept heb in anderen? Luister, ik haalde even 2 voorbeelden aan hier omdat ik die 2 beter ken. Maar er zullen ongetwijfeld nog wel een paar zijn die zonder OS leveren. Neemt niet weg dat er in ieder geval bij 2 fabrikanten besteld kan worden door Linux-webshops, dat is in ieder geval een mooie basis.
3 Ja, er zijn meer distro's, dat klopt. Maar die 3 webwinkels die jij noemde leverden hoofdzakelijk Ubuntu.
4 Ja, die twee computers van HP met Ubuntu, van mij hoeven ze niet persé met Ubuntu geleverd te worden. Maar je moet toch ergens beginnen? Wees blij dat HP het aanbiedt. Voor hetzelfde geld had HP nooit een PC met Linux in de markt gezet, het is in ieder geval iets om mee te beginnen en van mij mag het op den duur helemaal open worden gegooid en ieder voor zich bepalen welke distro er meegeleverd moet worden.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/22, 14:21:31 door Vistaus »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #23 Gepost op: 2013/05/22, 16:17:14 »
Ik wil ook niet betalen voor een OS wat ik niet gebruik. Dat heb ik al eerder in dit draadje gezegd. En dat ging daarbij ook nog om een laptop.

Toch is die hele discussie over het OS een beetje vreemd als je het afzet tegen andere produkten. Een fabrikant maakt een produkt en die koopt daar bepaalde componenten voor in. Die zijn dan soms puur ontwikkeld voor dat eindprodukt en omgekeerd dat eindprodukt ook voor die componenten. Noem eens wat: autostoelen bijvoorbeeld. Die dingen moeten ook nog aan bepaalde testen worden onderworpen. Die gaan op de schietbank.

Nou komt er een klant bij de dealer en die wil een nieuwe auto, maar dan zonder stoelen. Laten we er even van uitgaan dat het een vrij eenvoudige auto is. Die dealer heeft geen mogelijkheid om die stoelen aan anderen te slijten. De stoelen die de klant wel wil passen er niet zomaar in. Dat kan nog een hele klus worden. Daarbij is het ook nog maar de vraag wat er zou gebeuren bij een ongeluk. De produktaansprakelijkheid enzo. Die dealer ziet daar geen brood in en gaat er niet op in. Niet zo vreemd toch? Toch geen situatie om dat knalhard af te dwingen?

Bij het software produkt wat een OS toch is ligt dat allemaal wel zo. Voor een desktop is het verder niet zo' n groot probleem ergens voor een redelijk bedrag een machine in elkaar te laten zetten en dan zonder OS. Voor een laptop ligt dat anders. Maar ergens kan je een fabrikant toch ook niet verplichten het ding zo uit te rusten als jij zo graag wilt? Hij levert hem zo als hij dat zinvol vindt en je kan hem kopen of laten staan.

Ik weet het, de zaak ligt beduidend ingewikkelder. Het is een heel aparte kwestie.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Heb een vraag gesteld aan Neelie ter info
« Reactie #24 Gepost op: 2013/05/22, 16:32:14 »
@jvecht: helemaal juist ivm zinvolheid en hem te nemen of te laten voor wat deze is.

Besturingssysteemvrije PC's zouden de verkoop alleen maar bemoeilijken voor particulieren. Dezen zullen alleen maar, nog, meer aangewezen zijn op 'techneuten' die voor hen een succesvolle installatie willen doen.

Ook de enorme diversiteit aan hardware-onderdelen is een enorm struikelblok voor een pak mensen, ook techneuten. Bedenk eens dat je nu de dag van vandaag een laptop of PC koopt die VOLLEDIG is opgemaakt voor een succesvolle werking. Zomaar beweren dat je op gelijk wat probleemloos Ubuntu (of andere distro's) kan installeren is een serieuze misvatting; er zijn een pak laptops (w.o. Dell, Lenovo, Toshiba, Acer etc) waar 'speciale arrangementen' noodzakelijk zijn om het nog maar werkend te krijgen in, jawel, Windows. Het loopt allemaal niet van een leien dakje hoor !

Persoonlijk raad ik mijn omgeving aan om eens te kijken op de occasie markt en daar een volbloed aan te kopen van ongeveer 2 a 3 jaar oud en daarmee Ubuntu er tegen aan te gooien, maar een spiksplinternieuwe laptop: no way , tenzij je op voorahnd hebt kunnen uittesten dat het inderdaad werkt (en niet met een Live mode, maar met een echte installatie)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort