Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: freeze: geen terminal, geen menulijst  (gelezen 256 keer)

Offline lismary88

  • Lid
freeze: geen terminal, geen menulijst
« Gepost op: 2016/05/09, 20:29:16 »
Hallo allemaal,

Ik gebruik sinds een aantal weken ubuntu. Het ging allemaal heel goed , tot vanmiddag. Ik was rstudio aan het installeren toen de batterij uitviel (volgens mij: het scherm werd zwart en toen ik stroom aansloot ging het gewoon weer verder waar ik gestopt was). Daarna was de terminal verdwenen. Na het opnieuw opstarten (in de hoop dat de terminal weer zou verschijnen), was de terminal verdwenen en ook de menulijst. Het toetsenbord werkt nog wel, maar de muis niet meer (wel een externe USB muis). Ik heb alle mogelijke toetsencombinaties uitgeprobeerd, zonder succes. Ik kan nog wel op mijn account inloggen, maar dan houdt het op. Ik zie alleen nog mijn achtergrondscherm. Ik heb de laptop (Lenovo l410) een paar keer opnieuw opgestart. Ik heb ook geprobeerd om de batterij eruit te halen en een tijdje te wachten om dan opnieuw op te starten, geen succes. Ik kan via de muis wel bij mijn instellingen. Ik heb de laatste software (cran rstudio) weer verwijderd. Maar niets helpt.

Kan iemand mij helpen, wat kan ik doen?

Hartelijke groeten!!

Offline lismary88

  • Lid
Re: freeze: geen terminal, geen menulijst
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/09, 20:30:17 »
Oh ja, het gaat om ubuntu 14.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: freeze: geen terminal, geen menulijst
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/09, 21:16:52 »
Probeer eerst eens een reset van Unity. Zeer waarschijnlijk zal je vanaf je blanco bureaublad nog een terminal kunnen starten: druk op Ctrl+Alt+t. Geef dan volgende commando's in:
dconf reset -f /org/compiz/
setsid unity

Offline lismary88

  • Lid
Re: freeze: geen terminal, geen menulijst
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/09, 21:20:02 »
Ctrl+alt+t werkt helaas ook niet.

Offline vanadium

  • Lid
Re: freeze: geen terminal, geen menulijst
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/09, 21:30:50 »
Ga dan met de toetsencombinatie Ctrl+Alt+F1 naar een tekstterminal en log daar in. Geef dan het eerste commando in. Herstart daarna je computer met het commando "sudo shutdown -r now".

Offline lismary88

  • Lid
Re: freeze: geen terminal, geen menulijst
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/09, 22:12:26 »
Ctrl+alt+f1 heb ik ook al geprobeerd. Werkt helaas ook niet. Ik heb alle mogelijke toetsencombinaties geprobeerd, geen succes. Ik krijg alleen een klein tekstvenster onderin waarin ik zie welke dingen ik intoets. Vervolgens gebeurt er niets.